Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brexit
InläggPostat: fre 24 jun 2016, 13:26 
Vaknade kl 8 idag och läste att vi nu har en Brexit. Börserna i Tokyo faller med -8%
OMX är stängt idag så vi får vänta till vår kollaps till måndag när Stockholmsbörsen öppnar. Orostankarna kom direkt
Vi hade fått våra semesterlöner och vi bestämde oss för att dra till Netto å Lidl. Där inhandlades diverse köttkonserver, pasta, ris, lite kex och choklad till kidsen och en hel del toapapper, chili såser etc.
Vi tankade upp bilen och fyllde en dunk med bränsle. Vi hade lite pengar kvar på kontot och de tog jag ut.

En rolig sak på Lidl. JAg såg en familj som gick igenom snabbt och plockade bönor, ris, pasta, bulgur och allt annat "bra å ha grejer"
Pojken i familjen gick fram till pappan och sa: "kolla här pappa, den här går ut 2019"
Jag bara log. Vi var inte de ända som blev oroliga.


Utöver det var alla upptagna med att köpa dyra jordgubbar och potatis. Människor verkar inte förstå vad som håller på å sker....

När Magdalena Andersson går ut i tidningar och säger " att våra banker har god beredskap" samtidigt som vi får uppgifter att Nordea saknar 50-80 miljarder blir jag orolig.


Personligen preppar jag för en ekonomisk kollaps så för mig blev detta givet att något stort är på gång nu.

Nu ska vi äta lite gott och sen ska vi rotera vattenförrådet :)

Hoppas ni alla får en trevlig dag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: fre 24 jun 2016, 13:52 
Fast inte går väl världen under för att UK inte vill vara en del av EU längre...
Tror snarare det är värre om de inte respekterar folkets vilja och kör över omröstningen. Då får vi stora motsättningar och då blir jag orolig på riktigt.
För min del kan vi gärna göra en SWEXIT och istället skapa ett SU, Scandinavian Union med Norge Finland och Danmark. Vill inte betala 30 miljarder per år åt bananrepubliker som Grekland vilka är oförmögen att ta hand om sin ekonomi.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: fre 24 jun 2016, 14:10 
SheldonC skrev:
Fast inte går väl världen under för att UK inte vill vara en del av EU längre...
Tror snarare det är värre om de inte respekterar folkets vilja och kör över omröstningen. Då får vi stora motsättningar och då blir jag orolig på riktigt.
För min del kan vi gärna göra en SWEXIT och istället skapa ett SU, Scandinavian Union med Norge Finland och Danmark. Vill inte betala 30 miljarder per år åt bananrepubliker som Grekland vilka är oförmögen att ta hand om sin ekonomi.



Nja kanske inte gå under men iochmed att vi lever i en Globalekonomi så påverkas vi drastiskt. Tex imorten och exporten. Det är redan tal om att Tyska Dax banken kan närma sig kollaps på grund av Brexit.
BAnanrepubliker kommer nog att falla snabbt. Glöm inte att Italien har lika dålig ekonomi som Grekland. Italienare är bara smartare och kan dölja bättre hur det går för landet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: fre 24 jun 2016, 14:20 
Jag har faktiskt svårt att tro vår import och export påverkas så mycket. EU är nog inte intresserad av att försvåra samarbete med UK.
Bästa vore iofs om det blev viss reglering på import, för är det något som är illavarslande så är det att vår matindustri, och industri överlag, utkonkureras av låglöneländer som vi ersätter vår inhemska produktion med.
Fy sjutton för att vara beroende av andra den dagen shtf...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 09:58 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 jun 2016, 13:48
Inlägg: 12
Att marknaderna tappar beror inte enbart på att UK troligtvis lämnar., utan på att det signalerar att EU riskerar att brytas upp ytterligare. Fransmännen gillar inte EU, i Nederländerna och Österrike talas om utträde etc. Ett Europa med mer nationalistiska, inåtvända länder skulle knappast vara bra för handeln, varför folk är oroliga.

Att handla konserver på Lidl ser jag som ett fullgott och billigt svar på turbulens i europeisk politik.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 11:39 
Människor vänder sig antagligen inte mot frihandeln eller ens fri rörlighet. Detta även om britterna uttrycker en oro över att det kommer östeuropeer och dumpar lönerna. Faktum är ju att EU finansierat flytten av flera industrier från UK till östeuropa. Nåja, det finns en massa saker som sker utöver fri handel och rörlighet och dessutom ökar EUs inflytande över nationell politik och fri vilja.

Hade EU fortsatt fokusera på det mest grundläggande och utan att skapa den gigantiska organisation som nu betungar nationernas finanser hade vi aldrig sett detta problem. Att EU dessutom hindrar från att skapa frihandel utanför EU är också ett problem, speciellt i UK som har förbindelser med många andra länder genom Commonwealth.

Men, utträdet ur EU hindrar inte från att skapa bi- eller unilaterala avtal med nationer över hela världen. Den fria rörligheten innebär vissa fördelar i fråga om arbetsmarknad, men även många problem (utmaningar på nyspråk). Exempelvis lönedumpning, tiggeriet, tjuvligors mobilitet osv.
Jag ser gärna att man förenklar för människor att arbeta i andra länder än sitt hemland, men det kanske finns en medelväg mellan sovjetisk kontroll och vidöppna gränser?

Jag anser att EU bidrar till försämrad egenförsörjning när våra producenter utkonkurreras av utländska, billigare alternativ. Närproducerad mat innebär bättre möjligheter att påverka hur varor produceras, minskar miljöpåverkan men skapar också robusthet mot vissa kriser.
Sen har vi det där med fröer för odling, eller vilka kemikalier som tillåts.
Och nu senast försöken att avväpna europas befolkning.

Sverige är långt ifrån ett föregångsland i många avseenden, då kanske främst hur vi stuckit ut från resten av EU i migrationsfrågan och hur den hanterats, men idag kontrolleras vi i på tok för hög grad av EU-experimentet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 13:05 
Harmklinga skrev:
Människor vänder sig antagligen inte mot frihandeln eller ens fri rörlighet. Detta även om britterna uttrycker en oro över att det kommer östeuropeer och dumpar lönerna. Faktum är ju att EU finansierat flytten av flera industrier från UK till östeuropa. Nåja, det finns en massa saker som sker utöver fri handel och rörlighet och dessutom ökar EUs inflytande över nationell politik och fri vilja.

Hade EU fortsatt fokusera på det mest grundläggande och utan att skapa den gigantiska organisation som nu betungar nationernas finanser hade vi aldrig sett detta problem. Att EU dessutom hindrar från att skapa frihandel utanför EU är också ett problem, speciellt i UK som har förbindelser med många andra länder genom Commonwealth.

Men, utträdet ur EU hindrar inte från att skapa bi- eller unilaterala avtal med nationer över hela världen. Den fria rörligheten innebär vissa fördelar i fråga om arbetsmarknad, men även många problem (utmaningar på nyspråk). Exempelvis lönedumpning, tiggeriet, tjuvligors mobilitet osv.
Jag ser gärna att man förenklar för människor att arbeta i andra länder än sitt hemland, men det kanske finns en medelväg mellan sovjetisk kontroll och vidöppna gränser?

Jag anser att EU bidrar till försämrad egenförsörjning när våra producenter utkonkurreras av utländska, billigare alternativ. Närproducerad mat innebär bättre möjligheter att påverka hur varor produceras, minskar miljöpåverkan men skapar också robusthet mot vissa kriser.
Sen har vi det där med fröer för odling, eller vilka kemikalier som tillåts.
Och nu senast försöken att avväpna europas befolkning.

Sverige är långt ifrån ett föregångsland i många avseenden, då kanske främst hur vi stuckit ut från resten av EU i migrationsfrågan och hur den hanterats, men idag kontrolleras vi i på tok för hög grad av EU-experimentet.


Detta är faktiskt en av de allvarligaste nackdelar med EU. Det handlar rent av om en nationell säkerhet som är på väg att försvinna. Alla har blivit prismedvetna och vill helst inte betala för livsmedel, det importeras euroshopper mm och dumpar priser här, bönder får svårt att gå ihop så många lägger ner. Se bara mjölkbönder, är riktigt allvarligt som det är nu.
Vad gör vi vid en kris när vi importerar 70% av livsmedel? Är ju knappast bara trycka på en knapp och återuppta all logistik med att producera inhemskt livsmedel igen.
Ser mycket allvarligt på detta och folks naivitet över detta skrämmer mig. De förlitar sig blint på att det alltid kommer köra lastbilar över gränsen, eller snarare att det alltid på ett magiskt sätt kommer ploppa upp livsmedel i affärerna...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 13:57 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 jun 2016, 13:48
Inlägg: 12
Håller med om det mesta av er kritik mot EU. Svaret tycker jag ska vara att rösta in vettigare politiker i EU-valen. Människor vars vallöften är att minska EU's budget. Sverige har redan skickat många av dem. UK fick senast för ett par år sedan till en budgetfrysning på EU-nivå, d.v.s. att EU's gemensamma budget inte skulle tillåtas öka under visst antal år.

Att bryta upp samarbetet mellan 28 länder borde vara den sista utvägen vi väljer om EU gravt missköter sitt ansvar och jag tycker inte vi nått dit ännu. Om historien är något att dra slutsatser från är en drös protektionistiska, misstänksamma länder det sista vi vill ha i Europa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 15:43 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Vi borde aldrig gått med i EU från början.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: lör 02 jul 2016, 23:19 
GrayMan skrev:
Att bryta upp samarbetet mellan 28 länder borde vara den sista utvägen vi väljer om EU gravt missköter sitt ansvar och jag tycker inte vi nått dit ännu. Om historien är något att dra slutsatser från är en drös protektionistiska, misstänksamma länder det sista vi vill ha i Europa.


Jag skulle säga att det missnöje och den protektionism vi ser idag är ett resultat av ett gravt misskött EU. Jag tror på en lösning där man skrotar 90% av EUs verksamhet och spektrum, men jag tror inte vi har råd att göra det över tid och inom EUs byråkrati som är nerlusad med lobbyister, karriärspolitiker och tjänstemän (av vilka de senare är farligast) som gagnas av minimal insyn för att kunna driva sina egna politiska agendor. EUs nya vapendirektiv är ett praktexempel på detta.
Därför tror jag att enda sättet att lösgöra sig från EUs inflytande är att rasera det och därefter bygga upp något nytt och helst globalt, där nationer på individuella villkor kan skapa förutsättningar för handel och rörlighet, på det sätt man själv vill med just det landet. Jag tror inte på protektionism, men jag tror på kontroll och självstyre - att varje land ska kunna välja hur man driver sin politik och ser till sitt lands bästa.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: tor 14 jul 2016, 18:53 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag trodde faktiskt inte att de skulle lämna på riktigt.

Jag hoppas uppriktigt kunna bränna EU flaggan här också!
EU var en skamfläck redan från början.



"Do you hear the people sing?
Singing the song of angry men?
It is the music of the people
Who will not be slaves again!
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes.

Will you join in our crusade?
Who will be strong and stand with me?
Beyond the barricade
Is there a world you long to see?

Then join in the fight
That will give you the right to be free!

(...)


(Ur Les Miserables)


(Visst, någon öl för mycket kanske, men jag firar med hälften av dem i allafall och det tänker jag fortsätta med då jag missade den riktiga dagen... :) )

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: fre 15 jul 2016, 09:46 
Och nu har börsen återhämtat sig och är till och med starkare än innan Brexit. (källa Text-Tv)

Så mycket för alla domedagsprofeter vid fikabordet som rabiat försvarade Bremain. "Åhh, nu blir allt kaos, börsen kommer att krascha, alla mina fonder går åt helvete".

Verkar som det :roll:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: fre 15 jul 2016, 16:43 
vill man leka kan man gå in på avanza och kolla ett år tillbaka på börsen och se hacket för brexitomröstningen....

ekonomin kommer påverkas, men exakt hur är en helt annan sak, om ändå sverige kunde göra sexit eller swexit med :cry:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: sön 23 okt 2016, 16:25 
några månader har gått och det händer inte såå mycket, än har inte himlen trillat ner över dom

men, sk avi gissa lite, en nedgång i början för att om fem tio år ökar dom över det dom hadde innan brexitfolkomröstningen?

att dom kommer ut ur det på ett positivt sätt?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brexit
InläggPostat: sön 23 okt 2016, 20:21 
Det intressantaste har vi framför oss. Än så länge är ju SB med i EU. Allt talar för ett hårt utträde. Jag undrar hur detta ska kunna förhandlas på två år. Som en jämförelse har CETA-avtalet med Kanada tagit runt sju år och det är ju bara ett handelsavtal. Jag tror att det blir en större smäll för SB än för EU, men det kan samtidigt betyda början på slutet för dagens EU. Med Grekland-krisen och flyktingkrisen är läget mycket illa. Så sent som idag uttryckte Tysklands utrikesminister Steinmeier farhågor att EU försvinner. Nu ska han ut på charmoffensiv runt om i Tyskland. Något sent påtänkt.

http://www.sueddeutsche.de/politik/auss ... -1.3218295


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet