Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 10:09 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Här är mina skogskläder. Både jackan och byxorna är rysktillverkade, material presseningsliknande tjock bommullstyg, med förstärkningar (mörka brunaktiga tyget) på strategiska ställen av blandtyg bomull/nylon.
Användingen hittils har visat att plaggen andas utmärkt, man blir inte stekt sommatid med bara kortkallingar och t-shirt under. Plaggen är tillräckligt stora för att vintertid rymma värmande lager yllekläder under. Båda plaggen är utomordentlig vindtäta.

Bild

Jackan smälter något så när bra in i skogsmiljö bortsett från det mörkare partiet på skuldrorna. Funkar kanske bättre sommartid när bakgrunden är mörkare än snö.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 10:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har själv sneglat på dom ryska gorka-dräkterna, och dom verkar sjukt hållbara. Men samtidigt avskräcker designen mig... plus det negativa att man lär bli skjuten om ryssen invaderar :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 13:10 
Ongrid skrev:
Har själv sneglat på dom ryska gorka-dräkterna, och dom verkar sjukt hållbara. Men samtidigt avskräcker designen mig... plus det negativa att man lär bli skjuten om ryssen invaderar :mrgreen:



Väntar du en dag eller två är ryssuniformen det enda du kan bära för att inte bli gripen eller tillfångatagen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 13:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Harmklinga skrev:
Ongrid skrev:
Har själv sneglat på dom ryska gorka-dräkterna, och dom verkar sjukt hållbara. Men samtidigt avskräcker designen mig... plus det negativa att man lär bli skjuten om ryssen invaderar :mrgreen:



Väntar du en dag eller två är ryssuniformen det enda du kan bära för att inte bli gripen eller tillfångatagen.


Ja, det är väl i första hand dom första två dagarna som jag vill överleva :lol: Man kanske ska köra civilklätt fram till tvådagarsstrecket och sen gorka :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 13:21 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Ongrid skrev:
Men samtidigt avskräcker designen mig

Vad är det med designen som skrämmer dej? Det jag gillar väldigt mycket är att dom inte stramar åt någonstans utan tillåter fri rörlighet.
Jag har en rätt bra kalaskula och med vardagsbyxorna jag använder så har jag inte totalt fri rörlighet utan byxorna stramar åt runt midjan t ex vid böjning framåt eller när jag lyfter på benen.
Icke så med dessa gorkabyxor. Dom tillåter samma rörlighet för benen som om jag vore naken.

PS. Skulle det till att bli krig mellan Finland och Ryssland så då skulle jag nog inte använda denna dräkt i skogen eller staden. Men det är en rätt så osannolik situation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 13:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte, men det jag ser som nackdelen med designen är väl att dom är rätt typiskt ryska... Lite grovhugget, pösigt, få och stora fickor. Många gillar det säkert, men jag föredrar vår egen M90-bralla och en schysst skaljacka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 14:29 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
OK. Smaken som baken. :)
Jag har ingen större behov av fickor pga större eller mindre ryggsäck och/eller Ribz frontpack.
Dvs denna:
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 20:00 
Herman30 skrev:
OK. Smaken som baken. :)
Jag har ingen större behov av fickor pga större eller mindre ryggsäck och/eller Ribz frontpack.
Dvs denna:
Bild


Jack på Black Scout Survival, helvete vilken karl! OT, men han är alltid värd beundran :bandit:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: ons 20 apr 2016, 09:49 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Herman30 skrev:
Bild

Pga att dräkten inte är regnsäker så köpte jag denna poncho (mönstret är sumpftarn):
Bild

Tänker klippa av den så den bara går ner till midjan. Tänker som så att det inte skadar fast armarna och benen blir blöta så länge överkroppen med livsviktiga organen förblir torr och varm. Förkortad blir ponchon till ett litet paket som lätt ryms i byx- eller jackfickan och därmed hela tiden är med.

Och förutom som regnskydd torde ponchon funka bra i skogsmiljö som camoplagg om behov för detta skulle uppstå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 12:57 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Herman30 skrev:
Herman30 skrev:
Bild


Bild

Färdigt! Som sagt, förutom att vara regntät så bidrar ponchon till att förbättra camouflaget. Åtminstone syns inte det mörka skulderpartiet.

Har inte testat men jag är rätt så säker att ponchons mörka gröna färg smälter utmärkt in i skogsmiljö.
Trots att den är helt vattentät så är den inte varm att ha på sej pga att den är öppen på sidorna och materialet är tunt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 14:43 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Vad väger ditt sett och hur mycket plats tar det nerpackat?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: ons 27 apr 2016, 15:44 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
deadrabbit skrev:
Vad väger ditt sett och hur mycket plats tar det nerpackat?

Nu frågar du svåra frågor, har aldrig vägt eller packat ihop.

Så jag gissar, byorna och jackan ca 750g/styck.
Ihoprullade (provade nyss) blir byxorna en rulle på ca 30cm x 15cm, jackan ungefär lika.

Om ponchon intresserar dej så finns den här: https://www.varusteleka.com/en/product/ ... plus/36171
Som du ser på mitt foto så är ponchons färg grönare än vad det verkar vara på Varustelekas foton, där ser den ut att vara mest grå.

På mina foton har jag så gott jag kunnat justerat färgerna att vara så som jag ser med mina ögon.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 14:48 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Har ytteligare gjort förbättringar. Köpte en DPM CS95 Lightweight Combat Jacket och lät en sömmerska ta bort ärmarna och sy ryggfickor (av ärmarna) på insidan av jackan.

Nu kan jag ha den som en camoväst när det är varmt eller så ha västen över Gorka-jackan för att få lite mörkare camomönster.

Bild

Bild

Bild

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: mån 20 jun 2016, 12:49 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Uppdatering.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Min skogsuniform.
InläggPostat: tis 05 jul 2016, 14:22 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Lite camo testing:

Bild

Bild

Bild


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet