Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: sön 19 jun 2016, 16:21 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
Går det att nyttja vanliga 1.5-liters-PET-flaskor att lagra vatten i efter dessa diskats ut? Är det sämre plast i dessa än livsmedelsklassade dunkar?

Tänker mest som ytterligare enkel reserv ha ett antal sådana påfyllda då de inte tar så mycket plats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: sön 19 jun 2016, 16:25 
funkar bra,man kan även ha annat i dom, ris och annat som inte är för stort, ska prova popcorn (opoppat :lol: ) och ärtor, det senare kanske börjar bli för grovkornigt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: sön 19 jun 2016, 17:05 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
grym skrev:
funkar bra,man kan även ha annat i dom, ris och annat som inte är för stort, ska prova popcorn (opoppat :lol: ) och ärtor, det senare kanske börjar bli för grovkornigt


Tack för svar! Så det skall inte vara för dålig plastkvalitet att det är något problem att lagra vatten i dem? (Som roteras säg var 6:e månad.)

En fråga gällande det du skrev, vad är det för fördel att packa t ex ris i flaskor? Ligger det inte bättre i sin initiala förpackning? :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: sön 19 jun 2016, 18:08 
bättre motstånd för fuktvandring, lätthanterligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: sön 19 jun 2016, 21:03 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
grym skrev:
bättre motstånd för fuktvandring, lätthanterligt


Ok, makes sense.

Jag tror att jag här på forumet (men kan ha varit i något annat sammanhang) läst att någon påstod att PET-flaskor skulle släppa ifrån sig ämnen in i vätskan. Rimligen gör de inte det under åtminstone originalinnehållets bäst-före-datum, men det är ingen som hört något om det på längre sikt?

Jag har ett tiotal 1,5-litersflaskor undanställda med vatten som ett komplement till dunkar och tänker att om det inte är något problem så skulle man kunna fylla på vart efter man köper ny PET. Många bäckar små, bildligt och bokstavligt. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: sön 19 jun 2016, 23:19 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Man behöver ju vatten till annat än matlagning och dryck. Om du är osäker, använd PET-vattnet till annat, skölja disk eller handtvätt tex.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: mån 20 jun 2016, 07:00 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
oldie skrev:
Man behöver ju vatten till annat än matlagning och dryck. Om du är osäker, använd PET-vattnet till annat, skölja disk eller handtvätt tex.


Kan ju vara vettigt. Disk siktar jag i sig på att undvika genom ett lager av engångsgrejor; tallrikar, glas, bestick. Men däremot hygien och så vidare behövs tas någonstans ifrån och kan ju lika gärna vara från PET-flaskor som något annat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: mån 20 jun 2016, 08:58 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Kokkärlen behöver också rengöras, man gör av med mycket mera vatten än man tror. Det är lätt att glömma alla gånger man bara sköljer ur en mugg eller ett glas, engångs funkar väl, men det går åt mycket mer än man beräknat och ger en massa (illaluktande) sopor som måste tas om hand på något vis. Jag har märkt vid husvagnsresor att soppåsen snabbt blir full.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: mån 20 jun 2016, 10:00 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
Bara du lagrar vattnet mörkt och svalt (så kallt som möjligt) håller det sig. Varmt lagrat vatten (typ i sommarvarm bil några dagar) gör att plastämnet lakas ut i vattnet. Kommer inte ihåg namnet för tillfället bara, men det är väl en ftalat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: mån 20 jun 2016, 15:06 
urlakningen är en halveringsprocess med

ju längre tid man annvänder den ju mindre läcker ut
så största läckan är när man har läsk i dom, jag brukar göra så med alla kärl jag ska ha något i länge så om jag kan så har jag vatten i dom i några månader, säg en månad först och byt sedan, på det sättet är det mesta borta ganska snart
och just vatten får en liten biofilm på väggarna som i sin tur minskar urlakningen

jag skule inte oroa mig allt för mycket om det, det finns betydligt värre faror i livet (eller kommer det en forskaqrapport att alla som annvänt petflaskor kommer dö av leverbölder efter 30 från första klunken (:) :lol: )


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: mån 20 jun 2016, 20:44 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
oldie skrev:
Kokkärlen behöver också rengöras, man gör av med mycket mera vatten än man tror. Det är lätt att glömma alla gånger man bara sköljer ur en mugg eller ett glas, engångs funkar väl, men det går åt mycket mer än man beräknat och ger en massa (illaluktande) sopor som måste tas om hand på något vis. Jag har märkt vid husvagnsresor att soppåsen snabbt blir full.


Jo, det är ju mycket som behöver vatten i sig. Däremot misstänker jag att om det verkligen gäller, alltså att man har X liter vatten lagrat och inget mer, så går det att vara otroligt mycket mer sparsam till mycket.

Jag har ganska mycket engångsgrejer, men kan säkert fyllas på än mer. Engångsbestick kan säker användas under åtminstone en dag eller mer genom att torka av dem med papper.

Sedan att det blir mycket sopor är en annan intressant aspekt hur det skall hanteras. Jag öppnar nog en tråd om det lite senare i "Staden"-forumdelen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: ons 06 jul 2016, 00:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Förr i tiden slickade man sina träskedar rena. Det borde inte vara några problem, åtminstone om var och en har sina bestick.

När det gäller tvätt behöver väl inte vattnet vara så rent. Vanligt sjövatten som inte är för grumligt borde väl duga. (Om det är i en stad med mycket folk är det förstås mer tveksamt. Då börjar det nog spridas sjukdomar ganska snart efter att toaletterna slutat fungera.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: ons 06 jul 2016, 09:14 
Är också övertygad om att man klarar sig på långt mindre vatten än man tror om man måste. Gäller att tänka om och ta tillvara på minsta vattendroppe.
Ta som exempelvis när man kokar pasta. Varför ska man slänga det vattnet? Spara och koka nytt i, knappast så man blir sjuk av att koka i det igen, det som blir över då.
Tvätta sig, kan ju ha en tvättskål med lite vatten som man tvättar sig i under en eller ett par dagar. Så länge inte vattnet blir jätteskitigt går det bra.
Att diska ett glas man druckit vatten i måste vara ultimata slöseriet med resurser. Vad diskar man bort? Ett par fettfläckar efter läpparna på sin höjd :D
Vi slösar så otroligt mycket vatten idag så man blir mörkrädd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: ons 06 jul 2016, 09:31 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
PET-flaskor är billiga (panten) och lättillgängliga. Nackdelen är att de inte är lika utrymmeseffektiva som exempelvis femlitersdunkar.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Återanvända PET-flaskor?
InläggPostat: ons 06 jul 2016, 13:04 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag använder bara litet vatten i en liten kastrull när jag kokar spagetti. Vattnet blir klistrigt om man sparar det, men det är mycket mat i det och det är bra om man ska baka bröd eller så.

När vattnet är avstängt är man ideligen i kranen. Otroligt ofta. Det var jag inte alls medveten om innan...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet