Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Södra Stockholm utan ström
InläggPostat: tor 07 jul 2016, 15:08 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Zombie skrev:
Vill det säga att de flesta Stockholmare fyller några tillbringare med dricksvatten och gärna några hinkar eller ett badkar med vatten till toaletten vid strömavbrott?


De flesta här är totalt hjälplösa.
Klarar knappt av att knyta skorna utan mobilen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Södra Stockholm utan ström
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 20:40 
Bor i utkanten av större stad. Har i princip aldrig strömavbrott här men längtar efter det. Fick ett halvtimme långt avbrott för ett halvår sedan och första jag gjorde va att gå ner i källaren och hämta upp trangiat och koka tevatten.
Jag längtar efter lite grid down medan andra gråter blod över att missa statusen på Facebook :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Södra Stockholm utan ström
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 20:48 
SheldonC skrev:
Bor i utkanten av större stad. Har i princip aldrig strömavbrott här men längtar efter det. Fick ett halvtimme långt avbrott för ett halvår sedan och första jag gjorde va att gå ner i källaren och hämta upp trangiat och koka tevatten.
Jag längtar efter lite grid down medan andra gråter blod över att missa statusen på Facebook :D


Strömavbrott generellt är mysigt en timme eller två.
Irriterande efter ett dygn och besvärligt efter två dygn eller längre på vintern. (Om man inte är bra förberedd för det)
Brukar ha några varje år men sällan mer än ett dygn. 12 dygn under Gudrun (oförberedd). 2 dygn under Per (förberedd). Numera väl förberedd
Be careful what you wish for....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Södra Stockholm utan ström
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 20:57 
Exodus skrev:
SheldonC skrev:
Bor i utkanten av större stad. Har i princip aldrig strömavbrott här men längtar efter det. Fick ett halvtimme långt avbrott för ett halvår sedan och första jag gjorde va att gå ner i källaren och hämta upp trangiat och koka tevatten.
Jag längtar efter lite grid down medan andra gråter blod över att missa statusen på Facebook :D


Strömavbrott generellt är mysigt en timme eller två.
Irriterande efter ett dygn och besvärligt efter två dygn eller längre på vintern. (Om man inte är bra förberedd för det)
Brukar ha några varje år men sällan mer än ett dygn. 12 dygn under Gudrun (oförberedd). 2 dygn under Per (förberedd). Numera väl förberedd
Be careful what you wish for....


Självklart, vill såklart inte ha avbrott flera dygn eftersom vår primära värme är bergvärme, så vintertid blir det jobbigt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Södra Stockholm utan ström
InläggPostat: sön 10 jul 2016, 23:36 
Det är nog lätt att underskatta Stockholmare.. Fördomar bygger ju oftast på erfarenheter av en liten klick som sticker ut i en större grupp och säger lite om sanningen.

Med huvudstadstiteln så kanske det hör till att sparka lite uppåt. Men vi jobbar hårt och sjukskriver oss minst av alla i landet. Vi håller oss i trim. Många här är erfarna friluftsmänniskor, många är jägare. Vi är hundratusentals hantverkare och grovarbetare. De flesta jag känner har rest jorden runt och har massor av olika erfarenheter och kontakter som skulle komma väl till pass vid en samhällskollaps. Många kan tre-fyra språk för att en förälder kommer från annat land osv. Det har visat sig lätt att hitta andra survivalister här om en själv inte är så noga med opsäk. Har satt igång en studiecirkel på temat enbart med bekanta och bekantas bekanta..

Jag som är född, uppvuxen och boende i Stockholm kan ta ett skämt, det är inte det. Ville bara säga att, gott folk, underskatta oss inte för mycket!


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet