Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Ja. 73%  73%  [ 83 ]
Nej. 27%  27%  [ 30 ]
Antal röster : 113
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: sön 24 jun 2012, 19:42 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 12 jun 2012, 08:37
Inlägg: 26
Jag har hälsat på en bekant i en Gated Community och det som var trevligt var att folk vågade barnen leka ute på gatan och alla hade fina bilar och propra kläder :)

Blev djupt avis och önskade att vi också har sådant i Sverige.

Hans var väldigt stor, jag och frugan gick runt i en cirkel till affären en dag och det tog ungefär 60 minuter från hem - affär - hem andra vägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: sön 24 jun 2012, 21:18 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag tror inte det skulle vara för mig. Jag bor hellre i en mindre by med kanske 3-4 familjer/hus som tillsammans äger mark och tar hand om den. Men att det ändå är lite enskilt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: mån 25 jun 2012, 20:24 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Om jag absolut tvunget skulle bo i en större stad så skulle jag föredra det framför alternativen

Sen så har jag planer på att så småningom (läs: när medel finns) flytta ut i ingenstans och försöka mig på självförsörjning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 08:43 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
Jag tror nog att förekomsten av dylika enklaver är:

1. De på utsidan bygger upp större luftslott om rikedommarna som finns på insidan än vad de annars skulle göra.

2. De på insidan tappar mer kontakten med "livet i verkligheten" vilket kommer vara dem till last.

Nej, den dagen man tvingas till att stänga folk ute är den dagen då man nog redan påbörjat en mer eller mindre bekväm resa i avloppsvirveln...

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 18:10 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Nä, det är ingenting för mig. Inte i sådan tappning. I viss mån kan man ju dra liknelser med en kompis som bo i en pytte liten by där alla utom han är jägare och de har råkoll på varandra, i positiv mening.

Jag såg en film om en kille som blev mördad i en gated community och så skulle de försöka komma undan med det. Sjysst rulle, tyvärr minns jag inte titeln.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: tis 26 jun 2012, 19:05 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Jag svarade nej.
Och utgår från att frågan gäller samhället som det ser ut nu. I en zombiePAW kan man väl tänka sig att barrikadera sig på alla möjliga sätt...

Jag skulle inte trivas. Jag gillar inte en sådan samhällsutveckling.

Guidade härförleden runt en gäst från Latinamerika i fina men ändå inte värsta sortens tjusiga villakvarter. Hans reaktion var wow... hade det här varit i mitt hemland så skulle detta varit gated communities.

Då kände jag mig ganska stolt över mitt land. Att det ändå (ännu) är så pass lugnt och fredligt och jämlikt.... att man kan röra sig så pass fritt och få massa fina upplevelser utan att mötas av galler och taggtråd. Inte ganska stolt. Mycket. ;)

PS Iofs kan jag se poänger med en "community" där folk samarbetar mer... kanske har en gemensam pool... inte varsin fyra meters studsmatta på varje gräsmatta... osv.

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: tis 19 jul 2016, 02:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Horrorcore skrev:
Jag tror inte det skulle vara för mig. Jag bor hellre i en mindre by med kanske 3-4 familjer/hus som tillsammans äger mark och tar hand om den. Men att det ändå är lite enskilt.


Fast ovanstående är ju något som faktiskt kan tolkas som en form av Gated community. Ni bor i en mindre by med ett geografiskt avstånd till andra. Ni är ett begränsat antal familjer. Ni tillsammans äger marken som brukas? Visst är det en form av avståndstagande från andra och övriga samhället?

Man kan även tolka "No Go Zoner" som en Gated community då dessa håller folk utifrån utestängda och sina egna kulturellt instängda. Visst är det en form av avståndstagande från andra och övriga samhället.

Man väljer alltså vilka människor som skall få delta och leva i lokalsamhället, utifrån värderingar och kultur även om det nu inte finns ett "fysiskt" staket runt samhället!?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: tor 18 aug 2016, 22:58 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 14 jul 2015, 17:03
Inlägg: 42
Charlie** skrev:
Horrorcore skrev:
Jag tror inte det skulle vara för mig. Jag bor hellre i en mindre by med kanske 3-4 familjer/hus som tillsammans äger mark och tar hand om den. Men att det ändå är lite enskilt.


Fast ovanstående är ju något som faktiskt kan tolkas som en form av Gated community. Ni bor i en mindre by med ett geografiskt avstånd till andra. Ni är ett begränsat antal familjer. Ni tillsammans äger marken som brukas? Visst är det en form av avståndstagande från andra och övriga samhället?

Man kan även tolka "No Go Zoner" som en Gated community då dessa håller folk utifrån utestängda och sina egna kulturellt instängda. Visst är det en form av avståndstagande från andra och övriga samhället.

Man väljer alltså vilka människor som skall få delta och leva i lokalsamhället, utifrån värderingar och kultur även om det nu inte finns ett "fysiskt" staket runt samhället!?


Så man är alltså "avståndstagande" om man är svensk och samtidigt gillar Sverige som det var när man var liten och köper ett hus med tillhörande mark där det är idylliskt/Sverige är som förr?

Wow, nya tider nu.

_________________
Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: fre 19 aug 2016, 04:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Koma skrev:
Så man är alltså "avståndstagande" om man är svensk och samtidigt gillar Sverige som det var när man var liten och köper ett hus med tillhörande mark där det är idylliskt/Sverige är som förr?

Wow, nya tider nu.


Ja, framför allt om du är svensk och vit! Då är du en riktigt ondskefull rasist om du lämnar staden för det idylliska livet på landet. Bara en sådan sak att föräldrar flyttar sina barn i från problemskolor upprör ju en del väldigt mycket. De som väljer att lämna större tätorter för lands och glesbygd, betraktas faktiskt som just "socialpolitiskt avståndstagande" framför allt om dessa är välutbildade och är ekonomiskt välsituerade. Vi har ett parti i riksdagen idag som faktiskt har uttalat att man ser en risk med att utveckla lands- och glesbygden "för mycket" då det kan leda till fenomenet "White flight" och en ökad segregering!?

...så nog är det nya tider alltid, tyvärr!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: fre 19 aug 2016, 16:03 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Om ett område blir tillräckligt osäkert men jag ändå måste bo där så javisst.
Nackdelen är väl att en del sådana områden kan bli väldigt intoleranta även mot de boende.
Med kontroll av gräsklippning och husmålning och dyligt.
Detta har jag ju ingen förstahandserfarenhet av utan bra vad jag läst om fenomenet.
Kanske det är alldeles toppen på andra ställen. Det låter ju som en del här har mera positiva erfarenheter.
Man kunde ha ett gated light kanske.
Många småbrott cykelstölder, vandalism och dyligt, är ju inte alltid planerad brottslighet.
Utan resultatet av att personer som passerar genom området ser ett tillfälle.
Så ett staket utan låst grind skulle nog avskräcka mycket småbus.
Utan att vara så avståndstagande mot omvärlden.
Fast i vissa områden kommer det nog att krävas full säkerhet även i Sverige tyvär :( .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 16:55 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Nej,

En gated Community är för mig en symptom för en felande stat, där en ökad intern separation slutligen föder konflikter som revolution osv.

Vill inte vara del av problemet, snarare för lösning.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:38 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Jag hade gärna byggt och bott i ett gated community. Företrädesvis en ö med bro ut och sen en bom med vakt. Att bo granne med ett högt staket för att hålla folk borta ger inte direkt någon positiv känsla.

Inga stöldligor som snor din båtmotor, ingen som lyfter upp din cykel på ett flak, din släpvagn får stå kvar osv.... Helt enkelt slipper du mycket av vardagsbrottsligheten man utsätts för i vanliga fall. Tidigare kunde man lösa detta genom att bosätta sig i obygden där social kontroll gjorde att man slapp undan. När jag växte upp och man fick sin cykel stulen så låg den allt som oftast slängd i buskaget utanför socialtjänstens lägenheter i byn så det var bara att gå och hämta tillbaka. Idag känns det som om vardagskriminaliteten har professionaliserats med ligor som gör räder snarare än alkis-olle som gör ett bryt och det börjar bli ganska tröstlöst att betala premie och självrisk samt åldersavdrag varje gång någon liga har sniffat förbi.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: fre 28 okt 2016, 00:06 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Ett hushåll, ett hem, ett helt vanligt hem, är faktiskt en form av gated Community, om än väldigt liten skala!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: fre 28 okt 2016, 05:55 
I Spanien t.ex. är det vanligt med områden där du behöver nyckel för att komma in och ut. Jag har aldrig hört någon klaga över det. Tvärtom.
Så ja. Jag skulle inte alls ha problem med ett privat område. Men som allt annat finns det en del krav jag skulle ställa. Inte alla skulle falla i smaken.

Jag var på en marknad med en kompis som bor i Spanien. Han valde just den här marknaden för att den hade ett ganska högt staket runt hela området. Motiveringen var bland annat att ficktjuvarna ratade den för att det bara fanns en väg in och ut. OM man skulle bli påkommen. Det och några vakter som jobbade under marknadsdagarna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan du tänka dig att bo i en gated community?
InläggPostat: fre 28 okt 2016, 10:24 
En nackdel är att man blir självlysande: här bor vi som har det förspänt. Och sådant lockar alltid till sig kriminella. Tryggt på insidan måhända med man ska ju ut också. Eller? Lätt att plocka folk när de är på väg in och ut.

100% tryggt på insidan är det heller inte. En bekant bodde i ett sådant områden på Rivieran. Hans hus låg lite skyddat inne på området. Där väntade en kväll tre busar som tagit sig över inhägnaden. De visste vad de var ute efter och väntade in hans bil. Mannen och brorsan som var med ville inte lämna över bilen hur lätt som helst och gjorde motstånd vilket de ångrade. Tre unga, vältränade yrkestjuvar ska man inte tampas med i onödan. Bilen var sannolikt ute ur landet innan de hade blivit omplåstrade. Den bekante valde att flytta.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet