kan bara säga en sak som kanske inte är så tydlig, ficklampsutvecklingen har varit ganska hård ett tag
för min del så kan man dra det lite snabbt med
för längesedan så var en ficklampa en plast eller plåtgrunka med några batterier , dom glappade, tålde inte fukt eller att tappas, ljuset var så man kunde gå i mörker, men man kunde kolla en karta, och lite småpyssel
sedan så, maglite, ficklampor i aluminium, dyra, bra mekaniskt, man kunde fokusera ljuset
och det böjade komma ädelgaslampor som gav mera ljus, och nicd batterier som var laddningsbara, så man slapp snåla med annvändat av ficklamporna
på slutet åttital så började det komma lysdioder starka nog att ha som mörkerljus, något man kunde gå med och som inte sabbade mörkerseendet, och dom tålde det mesta rent mekaniskt
tiden gick och det började komma blå och vita lysdioder, dom första gick att ha som läsbelysning på nära håll
tiden gick, saker började hända, nimh batterierna kom och blev ok, lysdioderna blev allt effektivare
det började komma små switchadelysdiodsdrivers, som gjorde att man kunde driva vita lysdioder som kräver ca 3.5v med 1.2v nimhbatterier
sedan började det bli vettiga små ficklampor med vita lysdioder
dom första hadde en 50 lumen per watt, sedan gick det fort uppåt, det kom nya lysdioder varje år som var bättre, 80,100,120 lumen per watt
lithium batterierna började bli vanliga
med skyddskretsar så blev dom normalt annvändbara, en för kraftig urladdning dödar batterierna direkt annars
och där är vi i dag, men vägen hit har inneburit många ficklampor på vägen
därför är det många som har massor av gamla ficklampor liggandes
och då har jag ändå inte direkt tagit upp ficklampor som ligger lite utanför det normala
från tunga gamla ficklampor med blybatterier och bilhalogenlampor
bensindrivna ficklampor, som kräver herrstorlek på fickorna
batteridrivna belysningar med olika former av lysrör, då oftast lågenergilampor
höga ljusflöden med div gasurladdningsrör, som hHID som började annändas till bilar