Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 12:13 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Cartaq bild kan komma inom kort då jag skall ut ett dygn på test slutet av juli.

Dumpa i vikt och byta kök elektronik mm tar åt mig även här. Kartor och lokalkännedom har jag sen innan. Första hjälpen delen tål att tänkas på. Efter att ha tittat på Sarek expedition igår finns ny inspiration för förändringar. Men vill se era bilder också.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 13:55 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Detta är ungefär det som jag behövde för 10 dygn i fjällen, det som inte syns är kängorna dock. köket jag använder på bilden här är ett karrimor. packningen på bilden vägde exakt 20kg tillsammans med ryggsäcken, som är en Haglöfs Alaska 65L utan den undre packpåsen.
Vill man komma ner ytterligare i vikt så får man börja kapa på "motivationen", göra sig av med kaffe, choklad och oboy.

Bild

Det viktigaste är att man packar just för ändamålet det är avsett för. det finns tex ingen anledning till att ta med sig en hammock till kalfjället då du måste ha trädstammarna för att kunna hänga upp den. när jag inte är ute på äventyr så har jag två stycken flyttkartonger hemma som fyllda med saker likt dessa på bilden, inför planeringen av kommande äventyr så tar man fram just det som lämpar sig bäst.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 15:02 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
cartaq skrev:
Vill man komma ner ytterligare i vikt så får man börja kapa på "motivationen", göra sig av med kaffe, choklad och oboy.


Nja, det är en jäkla massa "bra att ha saker" där, om vi bortser från maten och en del av kläderna så kan du lämna närmare hälften av dina lösa föremål hemma.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 15:31 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Derzu Uzala skrev:
cartaq skrev:
Vill man komma ner ytterligare i vikt så får man börja kapa på "motivationen", göra sig av med kaffe, choklad och oboy.


Nja, det är en jäkla massa "bra att ha saker" där, om vi bortser från maten och en del av kläderna så kan du lämna närmare hälften av dina lösa föremål hemma.

en "jäkla massa" kan jag nog inte hålla med om, vilka hälften av dessa sakerna skulle det då vara tycker du?

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 15:54 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Derzu Uzala skrev:
cartaq skrev:
Vill man komma ner ytterligare i vikt så får man börja kapa på "motivationen", göra sig av med kaffe, choklad och oboy.


Nja, det är en jäkla massa "bra att ha saker" där, om vi bortser från maten och en del av kläderna så kan du lämna närmare hälften av dina lösa föremål hemma.


Tycker inte att det är så mycket onödigt, det enda jag kan peka på är matkosan, det gröna med sked i, det kan man ersätta med en metallmugg/kosa, man äter ju i påse de flesta gångerna ändå.

I övrigt inga onödiga grejor, men volymen låter lite stor, kanske man kan ersätta tofflorna med ett par dykar-sockar i neopren? för vadning alltså.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 16:02 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
En del av kläderna går säkert att få bort och ersättas med en liten påse tvättmedel.
Den stora kniven har du ingen nytta av i fjällen (beroende på var såklart)
Paracorden kan bytas ut mot lättare lina.
Alkoholen i plastflaska?

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 18:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
cartaq skrev:
en "jäkla massa" kan jag nog inte hålla med om, vilka hälften av dessa sakerna skulle det då vara tycker du?


Bild

Flera saker jag inte ser exakt vad det är, tex korven jag strykt bredvid handskarna kan vara en handduk och stannar i så fall. handduk i microfiber är bra vid både tvätt av själv och för att snabba på torkningen av kläder.
En hel del kläder som är dubletter, tvätta, vrid ur, rulla in i handduken, sitt på ett tag och torka det lilla som är kvar över natten istället.
Dina skalplagg bör klara regn så du slipper bära regnställ.
Sockarna, helt ok att ha 4 par totalt men inte i 3-4 olika sorter. Du bör vara van vid skorna innan du åker på fjället och veta vilken typ av sockar som passar, dvs högst 2 sorter, dvs 2x2 uppsättningar.
Deo? va i faen ska du på krogen eller....? ;)
Konstiga saker nedanför toarullen, tex resorb. Pluntan är borttagen, du behöver inte baksmällepiller. ;) (elektrolyter och shit får du från maten så det räcker)
Nalgene och annat krafs. Gott om vatten i fjällen, ta med 2 lätta 0.5L PET flaskor för vatten, tunga nalgene lämnar vi hemma. Paracord och sånt behövs inte i fjällen.
Kaffe, finns lätta portionsförpackningar istället. Behåll vikkåsan i så fall, annars ät direkt ur köket och drick ur flaskan.
4 rullar (ovan First aid) kan vara tape, ost eller skosmörj, fan vet vad... behövs inte. Ser ut som att du har en rulle sporttape bredvid (ovan kaffet) den räcker långt.
Köket, ser tungt ut men pålitligt. Drar mer gas en nödvändigt. Använd med fördel eftervärme, dvs låt maten dra till sig på eftervärmen, lägg ner i isolerande skikt, tex värmeplagg och spara gas. därför en tub mindre.
Dubbla knivar behövs inte, du kommer inte ha så stor nytta av kniv på fjället. Dock något många vill ha med sig så vi sparar den större som är mer mångsidig.
Okänd sak ovan kompassen, gone.
Pluntan är som sagt borta.
Tandkrämstuben är på tok för stor, ta en liten resetub istället.
Påsen vid tandborsten är okänd, om det är soppåsar så ta med.
Tofflor och nån sorts Nike mysplagg? mys i understället istället. (kan vara regnställ, se skalplagg ovan i så fall)

Det är inte så jäkla mycket komfort som försvunnit. Testa.
Viktigaste jag saknar är karta över området.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 20:01 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Derzu Uzala skrev:
cartaq skrev:
en "jäkla massa" kan jag nog inte hålla med om, vilka hälften av dessa sakerna skulle det då vara tycker du?


Bild

Flera saker jag inte ser exakt vad det är, tex korven jag strykt bredvid handskarna kan vara en handduk och stannar i så fall. handduk i microfiber är bra vid både tvätt av själv och för att snabba på torkningen av kläder.
En hel del kläder som är dubletter, tvätta, vrid ur, rulla in i handduken, sitt på ett tag och torka det lilla som är kvar över natten istället.
Dina skalplagg bör klara regn så du slipper bära regnställ.
Sockarna, helt ok att ha 4 par totalt men inte i 3-4 olika sorter. Du bör vara van vid skorna innan du åker på fjället och veta vilken typ av sockar som passar, dvs högst 2 sorter, dvs 2x2 uppsättningar.
Deo? va i faen ska du på krogen eller....? ;)
Konstiga saker nedanför toarullen, tex resorb. Pluntan är borttagen, du behöver inte baksmällepiller. ;) (elektrolyter och shit får du från maten så det räcker)
Nalgene och annat krafs. Gott om vatten i fjällen, ta med 2 lätta 0.5L PET flaskor för vatten, tunga nalgene lämnar vi hemma. Paracord och sånt behövs inte i fjällen.
Kaffe, finns lätta portionsförpackningar istället. Behåll vikkåsan i så fall, annars ät direkt ur köket och drick ur flaskan.
4 rullar (ovan First aid) kan vara tape, ost eller skosmörj, fan vet vad... behövs inte. Ser ut som att du har en rulle sporttape bredvid (ovan kaffet) den räcker långt.
Köket, ser tungt ut men pålitligt. Drar mer gas en nödvändigt. Använd med fördel eftervärme, dvs låt maten dra till sig på eftervärmen, lägg ner i isolerande skikt, tex värmeplagg och spara gas. därför en tub mindre.
Dubbla knivar behövs inte, du kommer inte ha så stor nytta av kniv på fjället. Dock något många vill ha med sig så vi sparar den större som är mer mångsidig.
Okänd sak ovan kompassen, gone.
Pluntan är som sagt borta.
Tandkrämstuben är på tok för stor, ta en liten resetub istället.
Påsen vid tandborsten är okänd, om det är soppåsar så ta med.
Tofflor och nån sorts Nike mysplagg? mys i understället istället. (kan vara regnställ, se skalplagg ovan i så fall)

Det är inte så jäkla mycket komfort som försvunnit. Testa.
Viktigaste jag saknar är karta över området.


Jag förstår hur du tänker och du har klart en poäng med dina val ser jag, även fast det kan vara svårt att tyda allt på bilderna. tofflorna är lägerplagg, kan vara gott att lufta fötterna efter 8-9tim vandring i varierande terräng.
spriten lämnas INTE hemma, tanken är att hälla över den i en petflaska dagen innan.
paracorden vill jag ha med som komplement till skosnören, snöra packning, tvättlina, förstärkning till tältet osv. denna kan dock bytas ut mot något tunnare alt kapa ner till mer lämplig storlek.
en av prylarna strök du, det var kartan, kanske svårt att se men den följer självklart med.
"Nike mysplagget" är längre boxershorts utan sömmar och dem följer med för att slippa skavet mellan låren.
valt totalt två par byxor och ett par shorts (gröna cargo på bilden), valet på detta är att vara någorlunda fräsch framåt slutet och på flyget hem.
"korven" är minsta möjliga microfiberhandduken, den följer med.
sockarna har jag gått in med i skorna på tidigare resor, tjockleken spelar ingen större roll i de kängorna. vill ha den kombon beroende på temperaturförändringarna på +25 till -15.
påsen bredvid tandborsten är en kapad tvål, den fungerar även med att tvätta kläder, den stannar.
buffen strök du (nr2 nerifrån höger), det var det plagget jag bar dagligen på föregående vandringar i alpina områden, den följer med.
kepsen kan jag gå med på att lämna, kläderna under kepsen är reskläderna upp, innefattar underställströja och vandringsbyxor som skall användas första halvan på resan och kanske mer därtill.
ovan kompassen är en minificklampa, den är tänkt att hänga i tältet på kvällarna innan läggdags och även kvällstid under vandring, uppsättning utav tält osv. det ser jag som ett måste.
ljusstavar strök du också, dessa ser jag som en självklarhet i nödkittet om man är i behov utav hjälp eller för att kunna signalera till andra, tex helikopter, andra sällskap osv.
det du trodde var resorb är berocca, innefattar mineraler och vitaminer, innebär energi och bra ballans i kroppen. kan dock gå med på att lämna det hemma då det bara är 10 dygn.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: fre 22 jul 2016, 19:06 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Redovisning nuvarande BOB kitlist plus bilder som på begäran efterfrågats.

Keltymap 3500 38L
Lightstick
Spork titanium
Kåsa
Morakniv carbon stål
AA batterier
Paracord några meter
Sax för plåster/textil
Vävtejp några meter
Multitool
Eldstål
Stormtändstickor
Puritabs/vattenreningstabletter
Alvedon 500mg
PASS
Pannlampa
First aid kit sårtvätt bandage mm
Toalettpapper 2,5M i plastfolie
Carintha enmanstält
1L vattenflaska nalgene
Ficklampa/radio solcell/mobilladdare powerbank
Termos 0,5L
Regnkläder
Gaskök Primus Lite+ inkl 100g gas
24h combatmeal 4 rätter plus lull lull
Underställ
Kortkalsong
Yllestrumpor
T-shirt funktionsmaterial svart
Combatshirt svart
Värmetröja fleece svart
Anteckningsblock vattensäkrat
Skoskavsplåster/gel scholl/compeed
Handskar
Emergency rescue blanket
Loperamid Mylan(diareé)
Lifestraw
Ultra-Sil Dry Sack 8L Orange
Aliminium EDC defence pen
Tändare Bic classic
Presenning 1,85mx2,85m 120g/m2
Plåtburk 50ml med bommulsrondeller+vaselin/hudsalva
Plåtburk med värmeljus och papp
Tandborste
Kartor lokala+extra
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 25 jul 2016, 08:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Ja efter att ha varit ute på en 5,5mil lång vandring samt 75000+steg har man nu fått reda på vad som skall veck eller bytas ut i BOB. Har alltså under 24h varit ute och vandrat på de leder som är i mitt närområde och en del av euruopaled 1.
Samlat vatten längs med vägen, ätit frystorkat, gått 50min vila ca 10min byta strumpa+vattenpaus.
Bild på packning med stridsparskamrat.
Bild
Bild på sovplats.
Bild

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 25 jul 2016, 11:10 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
deadrabbit skrev:
Ja efter att ha varit ute på en 5,5mil lång vandring samt 75000+steg har man nu fått reda på vad som skall veck eller bytas ut i BOB. Har alltså under 24h varit ute och vandrat på de leder som är i mitt närområde och en del av euruopaled 1.
Samlat vatten längs med vägen, ätit frystorkat, gått 50min vila ca 10min byta strumpa+vattenpaus.
Bild på packning med stridsparskamrat.
Bild
Bild på sovplats.
Bild


Visst är Keltyn underbart bekväm att bära? Jag är otroligt nöjd med min, fast jag har svart färg, och en Observer Plus som puppa i stället, kör även med Carinthia Eagle sovasäck.

Så, vad har du kommit på som ska bort eller läggas till? Vad använder du för liggunderlag?

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 25 jul 2016, 19:34 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Keltyn är grym, och den har flera fickor och attachpoints man inte skall glömma av att utnyttja om man behöver mer än 40L insida. Nöjd med 40L och har andra ryggsäckar också.
Min puppa är iaf Carinthia stratosphere helnöjd. Se bild: http://www.ukmcpro.co.uk/client/590016/ ... 517235.jpg

Jag är lite missnöjd över storlek på sovsäck just nu, den är en 3säsong och tar ungefär samma plats som en sovsäck 2000. Se bild sovsäck:
http://s3.pji.nu/product/standard/800/412367.jpg

Skulle klara mig med en 2S tänker jag och ett bättre underställ kan vara bra komplement.
Vidare skall mitt värdelösa liggunderlag basic som jag lämnade hemma och det självuppblåsbara jag nu använt bytas se bild luggunderlag:
http://image.sportsmansguide.com/adimgs ... 177_ts.jpg
(lol rena skämtet)
Sneglat mycket på Exped SynMat Hyperlite MW. Se bild tilltänkt köp liggunderlag:
http://cdn2.exped.com/sites/default/fil ... teMats.jpg
Behöver inte längre eller bredare kommer passa perfekt i puppan/hammock.

Byte av sovsäck och/eller liggunderlag gör en del av vikt / volym problemet löst.
Kan sova ute med bar himmel med presenning eller utan. Kan välja puppa och kan välja vindskydd eller garage stuga osv alla scenarion.

Vill också byta ut eller ta bort fleece tröjan(värmetröjan) då den bulkar i packningen, vill hellre ha mat/vatten. Dessa 24 timmar fylldes vatten ofta pga den stora åtgång mellan måltiderna, tack värmebölja men ack så viktigt. Vädret har varit bra vi har haft chans till sol och bad, kräver medhavd liten handduk/diskduk och tvål.
Funderat kring Kelty och deras rain cover till annan väderlek/vandring längre fram på året redan nu.

Kartor var ej med på bild de skall plastas och så skall jag nog ta lägga till en powerbank.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 25 jul 2016, 19:44 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
deadrabbit skrev:
Sneglat mycket på Exped SynMat Hyperlite MW. Se bild tilltänkt köp liggunderlag:
http://cdn2.exped.com/sites/default/fil ... teMats.jpg
Behöver inte längre eller bredare kommer passa perfekt i puppan/hammock.


Jag har det liggunderlaget, kanonbra, mycket bekvämt och fantastiskt fint med schnozzel bagen som torrsäck/pump.
Dock ömtåligt men inga problem bara man förstår att vara försiktig med det.

Rekommenderas.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: mån 25 jul 2016, 20:01 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
deadrabbit skrev:
Keltyn är grym, och den har flera fickor och attachpoints man inte skall glömma av att utnyttja om man behöver mer än 40L insida. Nöjd med 40L och har andra ryggsäckar också.
Min puppa är iaf Carinthia stratosphere helnöjd. Se bild: http://www.ukmcpro.co.uk/client/590016/ ... 517235.jpg

Jag är lite missnöjd över storlek på sovsäck just nu, den är en 3säsong och tar ungefär samma plats som en sovsäck 2000. Se bild sovsäck:
http://s3.pji.nu/product/standard/800/412367.jpg

Skulle klara mig med en 2S tänker jag och ett bättre underställ kan vara bra komplement.
Vidare skall mitt värdelösa liggunderlag basic som jag lämnade hemma och det självuppblåsbara jag nu använt bytas se bild luggunderlag:
http://image.sportsmansguide.com/adimgs ... 177_ts.jpg
(lol rena skämtet)
Sneglat mycket på Exped SynMat Hyperlite MW. Se bild tilltänkt köp liggunderlag:
http://cdn2.exped.com/sites/default/fil ... teMats.jpg
Behöver inte längre eller bredare kommer passa perfekt i puppan/hammock.

Byte av sovsäck och/eller liggunderlag gör en del av vikt / volym problemet löst.
Kan sova ute med bar himmel med presenning eller utan. Kan välja puppa och kan välja vindskydd eller garage stuga osv alla scenarion.

Vill också byta ut eller ta bort fleece tröjan(värmetröjan) då den bulkar i packningen, vill hellre ha mat/vatten. Dessa 24 timmar fylldes vatten ofta pga den stora åtgång mellan måltiderna, tack värmebölja men ack så viktigt. Vädret har varit bra vi har haft chans till sol och bad, kräver medhavd liten handduk/diskduk och tvål.
Funderat kring Kelty och deras rain cover till annan väderlek/vandring längre fram på året redan nu.

Kartor var ej med på bild de skall plastas och så skall jag nog ta lägga till en powerbank.


Carinthia Eagle ta liten plats och klarar ner till nollan med underställ och bivy, understället är viktigt för bekvämligheten i sovsäck, man klibbar inte fast så att säga, tunna ullstrumpor är toppen det också, är det lite kyligare tar jag på mig ullfrotte rånarluva. Jag har ull-underställ, ett par tunna ullstrumpor och luvan i en liten vattentät packpåse med rullstängning längs ner i ryggan, alltid bra med torrt om nåt skulle hända, det tar rätt lite plats om man pressar ut luften.

Jag har ett svart raincover till min kelty, men det är av annat märke, Snugpak tror jag, funkar fint. Har även Source 3l vattenblåsa utan cover i ryggan när det är varmt, annars bara flaska på sidan. Spännet i ryggan uppe mot ryggen är perfekt att hänga blåsan i :D

BildBild

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: deadrabbit BOB + GHB
InläggPostat: tis 26 jul 2016, 20:55 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
deadrabbit skrev:

Keltymap 3500 38L


Tack för bra lista! Var har du köpt ryggsäcken? Jag har bara sett den på amerikanska http://www.amronintl.com/kelty-map-3500 ... -pack.html och då är ju frakten brutal, typ $100 om jag minns rätt...

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet