Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 07:14 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 16 mar 2016, 17:20
Inlägg: 13
Jag funderar på att köpa plastfat med spännbandslock och lagra och vete havre i.
En tunna tänkte jag fylla med vacumsalt tabletter från biltema, lite jobbigt format men bättre än inget och billigt.
Borde jag ha några tunnor med korn med?
De ska stå i ett utrymme i källaren där det inte blir högre fuktighet än 70 tack vare avfuktare.
Temp är 5 på vintern och 15 på sommaren.
Är möss ett problem för runda plastfat?
Budget, en krona litern för tunnor och en krona litern för säden.
Syfte, äta och kanske odla med.
Fukthalt på säden är lagringsbar fukthalt då den legat i silo.
Tips och trix mottages tacksamt.
Med vänlig hälsning,


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 07:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du har inte vattenhalten i spannmålen för att lagra den i tunnorna , den måste sänkas mycket lägre . Spannmål mår bäst av att lagras i bingar på sval plats .
Bättre är de här sandlådorna i plast , de för sandningssand , de blir inte helt täta men skyddar mot möss . De finns i olika storlekar . Annars är trä det bästa . Finns bingar att köpa som man kan fästa på väggen och tappas ur i botten eftersom man tar av spannmålen .

Billigt salt kan man köpa på granngården både grovt och fint

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 08:39 
har majs i sådanna tunnor, sista slatten är nu två år gammal, luktar bra skulle inte tveka på att äta av det
jag har haft dom ståendes ute, försöker dock ha dom i skuggan
en tunna har jag haft mögel i , liite på ena kanten när jag öppnade den efter ett år eller så

funderar om man skulle fylla dom med argon eller kväve innan man sluter locket


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 10:41 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Jag har havre i 100-liters rödfärgstunnor sedan 4 år tillbaka. Mössen tar sig inte in. En finess är att jag bara behöver öppna en tunna i taget, så de andra står orörda.
Tunnorna är lätta att flytta när det är snö på marken, bara att lägga ett rep runt och dra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 11:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nackdelen med spannmål är att kärnan har flera lager med skal runt sig . Och redan ute på åkern så får man div mögelsporer , svamp och bakterier som tar sig in mellan skalen . Ibland kan man se detta utanpå skalen att de blir svarta eller grå men oftare så syns detta inte alls . Om sedan inte spannmålen hanteras rätt och lagras på rätt sätt så kommer detta att kunna växa sig större , ibland syns det inget mögel på utsidan utan det sitter fortfarande mellan skalen . När man sedan tar in spannmålen för att mala så får man med sig allt skit i mjölet och då är det för sent att försöka rensa .
Har man en rensmaskin som sorterar bort det mesta av skalen så försvinner det mesta av skiten men en sån maskin finns inte ens som standard hos bönderna utan är special .
Många av dessa mögelsporer är mycket giftiga och cancerframkallande .

Så om det ska lagras lufttätt ska det vara antingen fuktig spannmål som får ensilera eller så ska det vara extremtorrt dvs torrare än vid vanlig lagring

Man pratar iblnd om hygieniskt värde och det är då mängden av dessa bakterier och mögel man mäter , är värdena för höga så klassas spannmålen som foder åt djur och kasseras som människoföda .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 13:35 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 16 mar 2016, 17:20
Inlägg: 13
Jag kan få det rensat.
Då är det den hårda gula kärnan kvar och vita skalet borta.
Fukthalten är den han har och den duger till att lagras i gigantiska plåtsilos.
Blir det bättre av att jag inte sätter på plastlocken?
Ovanför plasttunnorna tänkte jag ha en träskiva typ plywood.
Kanske låter jag locket utgöras av den träskivan.
Är plåttunnor med plastad insida bättre än plasttunnor?
Jag har kallt golv och fukthalten i golvet är hög.
plåttunnor kan nog rosta i nerkant
Plåt är bättre mot möss
Plasttunnan blir lika kall i nerkant så relativa fukthalten på insidan är högst längst nere
Kan man så med rensad säd?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 13:53 
på betonggolv, ställ saker på pall, då har man många fördelar, speciellt om man har pallkärra och kan flytta sakerna enkelt även om det väger ton


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 18:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det går inte att så med rensad säd . Den har inte väderskyddet från skalen och saknar i de flesta fallen grodden som är den punkten den nya plantan växer ut ifrån . Själva kärnan är bara mat för den nya plantan innan rötterna har utvecklats fullt ut .

Spannmål för utsäde lagras normalt bara från ett år till ett annat innan grobarheten blir för låg om man inte kan lagra kallt och med lägre vattenhalt i kärnan

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 18:59 
hur länge kan man nå vettigt grobarhet då?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: sön 31 jul 2016, 07:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vattenhalt och temperatur styr


Spannmål nedtorkad till 14% vatten tåler högst att lagras över vintern (ca 35 veckor) vid 20ºC utan att grobarheten i partiet sjunker med mer än 5% (Helleberg, B). Vid sydligare breddgrader är detta en realitet. I tropiskt klimat kan lagringstemperaturen uppgå till 30-35ºC, vilket fordrar en nedtorkning till 6-7%. Ingen spannmål kan bibehålla grobarheten vid lagringstemperaturer över 35ºC, inte ens den allra torraste. I tabell 3 visas undersökningsresultat över hur utsädesspannmålens hållbarhet påverkas av vattenhalten och temperaturen i kärnan.
Tabell 3. Vattenhaltens och lagringstemperaturens inverkan på spannmålens hållbarhet (Pfeuffer GmbH Mess- und Prüfgeräte)
Vattenhalt (%).......Lagringstemperatur (ºC).....Ungefärlig lagringstid
12-15 ...........................9-12 ..................... lagringsduglig
15-16,5.........................8-10.......................1-1,5 år
16,5-18 ........................5-7.........................4-6 månader
18-20 .......................... 5............................2-3 månader
20-22 .......................... 5 ........................... 2-4 veckor
22-25 .......................... 5............................ 1-2 veckor
25-30........................... 4-5............... ....... .. 2-3 dagar

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: sön 31 jul 2016, 08:07 
något som för mig vore intressant vore att ha en del utsäde, kanske 10-50kg som man har i beredskapslager som ska hålla 10-20 åroch kanske klara 25% grobarhet eller mer

i dagsläget kan man torka ner saker väldigt bra med silicagelteknik, men blir jobbigt om man ska ha stora satser


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: sön 31 jul 2016, 09:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns ju bevis på spannmål från faraonernas gravar som varit något tusen år då det hittades men ändå haft grobarheten kvar . Men det är ju en plats inne i graven med jämn temperatur med små växlingar och stabil luftfuktighet .
Denna spannmålen är extremt torr och kräver speciell behandling för att vakna till liv igen .
Detsamma gäller ju för nordgens/sestos fröer med som lagrats i frysen på svalbard .

Jämn temperatur och jämn luftfuktighet är det som är avgörande .
Om det ändras för mycket så kan kärnan få signaler om att nu är det dags att börja växa och gror i förtid .
Om luftfuktigheten ökar kan även svamp och bakterier komma igång och växa och då förstöra kärnorna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: sön 31 jul 2016, 09:32 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Dweomer skrev:
Du har inte vattenhalten i spannmålen för att lagra den i tunnorna , den måste sänkas mycket lägre . Spannmål mår bäst av att lagras i bingar på sval plats .
Bättre är de här sandlådorna i plast , de för sandningssand , de blir inte helt täta men skyddar mot möss . De finns i olika storlekar . Annars är trä det bästa . Finns bingar att köpa som man kan fästa på väggen och tappas ur i botten eftersom man tar av spannmålen .

Billigt salt kan man köpa på granngården både grovt och fint


Om det är fuktigt och stora temperaturskillnader (ladugård, ouppvärmd), hur gör man då? Sandlådorna är ju svindyra, plåt kommer rosta av luftfuktigheten. Vi skulle vilja förvara en mängd vete för malning om TSHTF.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: sön 31 jul 2016, 09:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Sandlådorna behöver inte blir så dyra http://www.ajprodukter.se/utemiljo/vint ... 3524641.wf

För att skydda sig lite mot fukt kan man i bingen gräva ner tygpåsar med ris eller ärtor mm . De suger effektivt upp fukten , sedan tar man in säcken och torkar innehåller på en ugnsplåt i ugnen så det blir riktigt torrt igen och fyller påsen igen och gräver ner i bingen med säd . Andra typer av fuktslukare kan innehåller kemikalier som är skadliga för spannmålen vid direkt kontakt . Men man kan installera frostvakter som håller en grundtemperatur i utrymmet och avfuktare i det större utrymmet .
Men man kan även då bygga ett rum i rummet för att få det hela mer effektivt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagra vete och havre i plastfat, tips och trix.
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 18:09 
Om det är fuktigt och stora temperaturvariationer så lagrar man inte spannmål där. Eller så bygger man en isolerad låda, kanske med fläkt och värme, där man kan se till att temperaturväxlingarna blir lugnare. Man kan till och med göra så att man kan blåsa torr luft genom spannmålet för att torka det ytterligare. Vintertid vid minusgrader blir uppvärmd luft väldigt torr.

Ett problem med snabba temperaturväxlingar är att man lätt kan råka ut för fukt vandring. Alltså att fukt går från varmt till kallt, där fukten kondenserar eller fryser. Kan vara på väggarna eller botten, eller i mitten. Då kan man råka ut för att spannmål som i genomsnitt är mycket torrt blir blött och börjar mögla. Det är särskilt ett problem i metall- eller plastkärl.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet