Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kräftfiske 2016
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 21:46 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Jag tänkte lätta upp lite med något som ligger många varmt om hjärtat och som är både trevligt och en mycket god kunskap inom överlevnad.

Det är snart dags för det årliga kräftfisket. Utan att röja sina positioner tänkte jag att vi kunde strö lite diskussion kring det hela.

Hur fiskar ni och hur mycket brukar ni få?
Bete och don?
Hur är era traditioner?

Allt som rör denna underbara tradition är välkommet. :)

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 22:28 
:mrgreen: = ämnesbytartroll

Det svenska flodkräftan är ju sen många år i förfall om inte på väg mot sin undergång.
En av de saker som för den svenska kräftan till dess undergång är det stora inflödet av kräftstammar utifrån med motstånd
men samtidigt spridare av sjukdom som blir grunden för den inkräktande stammens framväxande.
Med ett ökande antal invandrande signalkräftor förpestas tillvaron helt för den ursvenska kräftstammen tills dess undergång är ett faktum.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 23:46 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Woodsmoke skrev:

Hur fiskar ni och hur mycket brukar ni få?
Bete och don?
:)


Jag lägger 40 burar två dygn och brukar få 400 kräftor i lovlig storlek. Burarna är av blandad kompott kompletterade under åren. Bete är fiskarens från det lokala fiskrenseriet.

Som sedan får gå i ett dygn i badkar innan kokning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 07:34 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Exodus skrev:
:mrgreen: = ämnesbytartroll

Det svenska flodkräftan är ju sen många år i förfall om inte på väg mot sin undergång.
En av de saker som för den svenska kräftan till dess undergång är det stora inflödet av kräftstammar utifrån med motstånd
men samtidigt spridare av sjukdom som blir grunden för den inkräktande stammens framväxande.
Med ett ökande antal invandrande signalkräftor förpestas tillvaron helt för den ursvenska kräftstammen tills dess undergång är ett faktum.


Intressant att du tar upp detta. Dock har du fel.

Signalkräftan är på stark tillbakagång då den inte är immun mot kräftpest och dessutom saknar betingelser för fruktsam och hållbar förökning i Svenska vatten.

Flodkräftan är däremot på frammarsch igen. Allt fler stabila vatten har återetableras.
Allt med hjälp av totalatoppet på införsel och utsättning av signalkräfta.

Än mer lustigt blir ditt inlägg då EU nyligen klubbat signalkräftans utrotning...

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 07:40 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Strix skrev:
Woodsmoke skrev:

Hur fiskar ni och hur mycket brukar ni få?
Bete och don?
:)


Jag lägger 40 burar två dygn och brukar få 400 kräftor i lovlig storlek. Burarna är av blandad kompott kompletterade under åren. Bete är fiskarens från det lokala fiskrenseriet.

Som sedan får gå i ett dygn i badkar innan kokning.


Härligt. Antar att du har betespåsar eller boxar då iom agnets form?
Vi kör främst med brax.

Jag favoriserar den gamla cylinderformade rullmjärden med öppningsbar gavel.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 08:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är alldeles för tidigt än att fundera på fiske . Vattentemperaturen är för hög så kräftorna har inte bytt skal än utan är fortfarande gråblåa och inte mörka .
Men när fisket kommer igång så ca 20 burar av de äldre nätade med olika öppningsalternativ från dragkedja till snörning och öppningsbar gavel till att fiska ut kräftorna för hand genom gaveln .
Betet är öring eller regnbåge från egen odling . Fisken får sedan ruttna och stinker , händerna brukar lukta ett par dagar efteråt även om man har handskar . Om inte detta bete finns så färsk strömming eller ekorrkött . Brukar alltid gå att hitta hjälkörda ekorrar efter vägarna .

Men man är glad om man får skaka klo med några kräftor som är i matstorlek så de sista åren har allt som plockats upp satts i igen .

Förr kom det busslaster hit och fiskekort såldes nu är det bara markägarna som fiskar för husbehov .

Minken är ett av de största hoten här och man kan se stora högar med skal efter strandkanten . Även försurningen av vattnet gör att kräftorna inte kan föröka sig .

Det är flodkräftor i de här vattnen .

Det kom även en rapport nu om att vatten i närheten men annat vattensystem än detta har smittats med kräftpest via oförsiktiga fiskare . Redskap som används i signalkräftsvatten har använts i de här rena flodkräftsvattnen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 08:57 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Jag kan hålla med om tidpunkten för fisket. Dock är vi här hänvisade till den period som tillåtits från fiskevården, vilket brukar vara andra helgen i augusti.

Somliga år är detta för tidigt, men oftast har kräftorna hunnit ömsa och härdat skalen och har man flyt är rommen mogen och smöret utvecklat.
Vi har signalkräfta.

Vi har väl agnat med det mesta genom åren, men brax är klart bäst här.
Vanligen nätas denna, men i år har vi nöjesfiskat med bottenmete.

Pesten gjorde ett slag på signalkräftan här för ca fem år sedan.
De senaste åren har antalen varit få men storlekarna mycket stora.
Först förra året såg vi småkräftor i burarna igen, vilket är ett gott tecken.

Jag spår ett bra kräftår i år tack vare den lugna och stabila våren och den relativt normala sommaren. Troligen större antal och mindre storlekar nu.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 11:03 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Woodsmoke skrev:
Härligt. Antar att du har betespåsar eller boxar då iom agnets form?
Vi kör främst med brax.

Jag favoriserar den gamla cylinderformade rullmjärden med öppningsbar gavel.


Ja, antingen kasserade strumpor, sydda påsar eller i de nya plasrburarna där det följer med små askar med hål i.

Om det blir sämre tider eller fiskrenseriet lägger ner kommer jag att ta vara på mer av slaktavfallet, som det är nu sparar jag bara slaktavfall som jag kan göra hundmat av.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 16:56 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Då vi kör på brax styckas denna i fruset tillstånd till huvud, kotletter och stjärt.
Alla kotletter sätts på nål i rundmjärdarna.
Stjärten och huvudet, som klyvs i två, knyts i ringhåvarna som fiskas från land.
Inälvor och allmänt slafs hamnar i blockmjärdarna som har betespåsar.

Det sägs att man kan beta med precis vad som helst för kräftor, men brax finns alltid tillgängligt för oss och det är trevligt att bottenmeta denna under sommarens gång.

Mört fungerar inte, av någon underlig anledning, även om denna styckas och ev. får surna till sig.

I reserv brukar jag ha lite oxben liggande i frysen. De är egentligen till soppkok, men det finns väl få saker som vore tråkigare än att avbryta ett bra kräftfiske för att man sinar på betet.

Alla restriktioner på signalkräfta är nu borta, förutom fiskeperioden här.
Men vi bedriver alltid ett husbehovsfiske och släpper i allt under 11 cm, speciellt honor.

Det är även glädjande att se återväxten av nate och annat sjögräs, som tidigare betats av rejält av kräftorna. Nu finns det något för dem att äta av igen, så om några år kanske det svänger och de blir många i antal ånyo.

Sumpar du kräftorna i badkar under vatten? Du kör akvariepump då?

Vi sumpar inte utan låter dem enbart gå av sig över natten i en zinkbalja. Den står mörk och svalt och så slänger man i en skopa vatten så det finns lite fukt på bottnen åt dem.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 17:22 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Japp, jag sumpar i badkar över natten. De får gå i 24 timmar, ingen akvsriepump, men vattenslangen hänger och strilar från en gren i äppelträdet och på så vis sytesätts vattnet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 17:25 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Jag glömde en av de viktigaste sakerna, krondill som växer rikligt i min köksträdgård. Tja, grovt salt har man ju till det mesta...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 17:57 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Där ser man. Jag har aldrig sumpar själv men fått höra att man ska vara noggrann med syret. Då krävs det tydligen inte så mycket ändå, trots allt.

Ja, förr i dagarna hade vi väldigt fin krondill här hemma, men sedan dillflugan hade ihjäl allt har jag aldrig fått bukt på den igen, tyvärr. Det finns nog bra sätt att bli av med ohyran, men de sista åren har krondillen köpts i butik.

Jag kokar alltid i vatten, grovsalt, Falcon Bayerskt, råsocker och krondill.
Proportionerna minns jag inte i huvudet.

Kokar laget tio minuter, slänger krondillen, kokar kräftorna. De största först, sen när alla är i slängs med krondill i och så får det sjuda fem min. Sen kyl och så i lag under natten.
Packas i lådor med lag och fryses.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 20:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har också lärt mig att för att kräftorna ska överleva så ska de stå i kar av nåt slag utan vatten och bara fuktigt gräs över så de hålls fuktiga . Sedan mörkt och svalt .

När de sen ska kokas så får de gå ett tag i kallt vatten i diskhon så ser man om nån inte andras som den ska och kasseras innan den skadar hela koket . Sedan så tömmer de tarmen en sista gång i det vattnet så man slipper få med så mycket skit .

Kokar i saltat vatten med krondill , mörkt öl ca halv burk till ett tjog kräftor och ca 2 sockerbitar till samma mängd .

Eftersom jag har registrerad fiskodling så ska jag se om jag kan bygga om nån damm för att föda upp kräftor med så att antalet ökar i ån

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: mån 08 aug 2016, 09:21 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Du har inte hört något än från lagens sida angående odling av kräftor?
Nu är det väl visserligen bara för signalkräftan, men det kanske påverkar odling av flodkräfta också?

Jag har alltid varit sugen på egen odling, men mina levnadsförhållanden har alltid omöjliggjort detta än så länge.

Den senaste tiden har jag börjat knyta egna nät och skall även ägna tid i höst och vinter åt lite egna kräftburar. Har införskaffat fint tjärsnöre (tjärad hampa) för ändamålet och bygger ställningarna i bok eller ek, alternativt tjärad furu.

Egentillverkningen är förstås inte ekonomiskt försvarbar när man knyter näten själv, men det är en mycket nyttig förmåga för en survivalist.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kräftfiske 2016
InläggPostat: mån 08 aug 2016, 09:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För kräftodling så söker man tillstånd hos fiskerimyndigheten på länsstyrelsen . Du beskriver vad du vill göra vart och vilket sätt och de bestämmer om det är möjligt . Tex jag kan aldrig föda upp signalkräftor hos mig då vattnet här är samma som för flodkräftorna . Jag kan bara odla de kräftor som redan finns i vattnet . Har ju ett 20-tal dammar att välja på men tittar på hur man föder upp kräftor i källarmiljö .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet