Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 22:27 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 19:10
Inlägg: 23
Ort: Stockholm
Hej, Jag och några vänner tänkte köra en "Bug out övning" vecka 44. Men jag skulle gärna vilja ha en ny ryggsäck. jag har redan 3 stycken men ingen är riktigt vad jag vill ha. Jag har en Assualt pack 50l som funkar men senast jag använde den så gick jag lite mer än en mil med 15 kg packning och man kan ju inte säga att den är skön. Sen har jag två andra "hike" ryggsäckar av civila modeller. En Haglöfs och en billig för typ 500kr den billiga funkar bra men det finns inte så många ställen att fästa saker på. Haglöfs ryggsäcken är väldigt gammal och sitter uselt på mig och man kan inte gå så mycket längre än 5 km innan den börjar tycka in bröstkorgen så att man knappt kan andas (alla är testade med runt 15 kg packing). Jag har försökt att ställa om den så att den passar mig men den är väldigt gammal så att dem sakerna man behöver ställa in för att ändra sitter fast. Jag använder även en MSS som sovsäck och som alla vet så är den väldigt stor och det lämnar inte så mycket plats kvar. Speciellt inte om man ska vara ute i 2 dagar med ca 5 liter vatten i säcken. Så jag tänkte att det kanske var dags för en ny ryggsäck.
Jag har kollat på en ILBE länge men så för några dagar sen fick jag syn på en MOLLE II Woodland Rifleman. Fördelen med MOLLE II är att den har en ficka för just MSS sovsäcken på utsidan och 2 andra fickor som medföljer som är runt 7 liter var. Om vi ska sätta det i perspektiv så får man in runt 20 paket nudlar i varje. Jag gillar även att den inte är som alla typiska ryggsäckar med som en enda stort "hål" i sig.
ILBE ryggsäcken verkar vara skönare och fördela vikten bättre men eftersom att jag måste sätta sovsäcken på insidan blir det inte lika mycket plats kvar. Den har även ett "bättre" kamouflage (tycker jag).

Storlekar=
ILBE Totalt= 75 Liter
MOLLE II Med alla fickorna man får med = 95 Liter (man kan ta av alla fickor för att få 50 liter)

http://www.ebay.com/itm/321030017842?_t ... EBIDX%3AIT
http://www.ebay.com/itm/230407151027?_t ... EBIDX%3AIT

_________________
though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for I am the baddest motherfucker in the goddamn valley.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 22:40 
Det finns diverse överskott företag i Europa som säljer begagnade Bergahus Vulcan. Det är en beprövad säck som motsvarar storleken du är ute efter samtidigt som är det samma säck som många elitstyrkor använder sig av ;) . Har själv en och älskar den, dock väger nästa 2,9 kg med extrafickor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 22:54 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 19:10
Inlägg: 23
Ort: Stockholm
T-72 skrev:
Det finns diverse överskott företag i Europa som säljer begagnade Bergahus Vulcan. Det är en beprövad säck som motsvarar storleken du är ute efter samtidigt som är det samma säck som många elitstyrkor använder sig av ;) . Har själv en och älskar den, dock väger nästa 2,9 kg med extrafickor.

Den såg mycket bra ut men har dock en ganska tight budget och kan inte köpa en säck för mer än kanske 1500kr. Jag kan även inte vänta tills nästa månad eftersom att vi drar iväg vecka 44 så jag måste beställa nu om det är från USA.

_________________
though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for I am the baddest motherfucker in the goddamn valley.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 22:57 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 11:28
Inlägg: 303
Köp ingen alls utan låna en då är mitt tips. Ryggsäckar är inget man ska impulsköpa och jag tycker du ska satsa på något beprovat.

_________________
/DP


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 23:00 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
DirtyPrepper skrev:
Köp ingen alls utan låna en då är mitt tips. Ryggsäckar är inget man ska impulsköpa och jag tycker du ska satsa på något beprovat.


Word, och spara tills du har råd med den säck du behöver. Skor och ryggsäck måste få kosta om så behövs imho.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 23:04 
Här finns det prisvärda begagnade:

http://www.xmilitarystore.com/en/bergha ... 2-backpack

Dock tänk på det med storleken iom dessa är inte justerbara i rygglängden utan man köper rätt storlek från början, om nu du skulle köpa den.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: mån 05 okt 2015, 14:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Ska du ha den som BOB skulle i alla fall jag undvika tacticool-säckar då du snabbt blir en måltavla. Kör själv på en Everest från Stadium som smälter in bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: tis 06 okt 2015, 09:32 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
Om du ska bära stort/tungt och långt så är den länkade Berghaus-säcken grymt bra. Är de i ok skick skulle jag nog även säga att omkring 1000 med frakt som det blir från länkad butik är klart prisvärt.

Betänk dock att det här är en stor väska, du kommer definitivt att sticka ut och dra till dig blickar i stadsmiljö. Det är inga större problem att packa för 14 dagar i väglöst land (inklusive mat) utan att behöva hänga saker på utsidan.
Är du intresserad av maskering är det väldigt mycket bättre med en "slät" väska och maskeringsnät. Effektivare maskering som dessutom kan anpassas till din miljö och utan det monterat ser väskan mer friluffsig ut.

Personligen skulle jag välja något väsentligt mindre för BOB men det beror ju lite på vad man tänker sig...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: tis 06 okt 2015, 15:27 
tissen skrev:
Om du ska bära stort/tungt och långt så är den länkade Berghaus-säcken grymt bra. Är de i ok skick skulle jag nog även säga att omkring 1000 med frakt som det blir från länkad butik är klart prisvärt.

Betänk dock att det här är en stor väska, du kommer definitivt att sticka ut och dra till dig blickar i stadsmiljö. Det är inga större problem att packa för 14 dagar i väglöst land (inklusive mat) utan att behöva hänga saker på utsidan.
Är du intresserad av maskering är det väldigt mycket bättre med en "slät" väska och maskeringsnät. Effektivare maskering som dessutom kan anpassas till din miljö och utan det monterat ser väskan mer friluffsig ut.

Personligen skulle jag välja något väsentligt mindre för BOB men det beror ju lite på vad man tänker sig...


Ungefär så är också mina tankar i ett nötskal.

En Berghaus är väl kanske lite i överkant då det kommer till storlek på en regelrätt "BOB"; dvs. en väska medelst vilken man kan klara sig ett par dagar/en vecka; eventuellt på väg till en BOL. Jag skulle av rena bekvämlighetsskäl välja en mindre "mer civil" säck om det är för det syftet, typ Osprey.

Handlar det däremot om en extrem långdistans-BOB eller kanske till och med INCH så är ju Berghaus definitivt ett klokt val; särskilt om du vill bära med större verktyg och dylik utrustning.

Så det är upp till individens behov.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: tis 06 okt 2015, 17:47 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
Ett scenario då en riktigt stor ryggsäck skulle kunna vara ett bra BOB-val är för en barnfamilj som evakueras under något så när ordnade former. Alltså medan samhället fortfarande kan lämna en del stöd, jag tänker exempelvis överhängande krigsfara och evakuering med tåg eller buss.
Att inte behöva släpa resväska/ikea-kassar gör att man kan röra sig lättare och har händerna fria att hålla i ungarna.

Allt beror alltså på vad och hur man planerar för.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: tis 06 okt 2015, 20:08 
Jag får förklara lite hur jag tänker med min Berghaus Vulcan:

Visserligen är färgen grön men den uppfattas inte direkt som något militärt iom den är skogsgrön och betydligt mindre mal-ninja grön. Men det är en smakfråga så får jag lämna den delen av diskussionen... :lol:
Vikten på min nästa BOB är begränsad till 10 kg exklusive väskan och då kan man tycka att det är överdrift med en Vulcan; men det jag vill ha är att min syntetsovsäck är också nerpackad i ryggsäcken utan att vara komprimerad. Dvs det går ut på att ha tillräckligt med utrymme att sovsäcken är alltid i. Det ger mig även flexibiliteten att längre fram man kan "plocka" med sig saker som kan vara bra att ha och som man hittar eller någon annan slänger.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: tis 06 okt 2015, 22:11 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Själv har jag valt att ha ett regnskydd i camo ifall det skulle behövas. Två flugor på smällen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: tis 06 okt 2015, 22:43 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
T-72 skrev:
Vikten på min nästa BOB är begränsad till 10 kg exklusive väskan och då kan man tycka att det är överdrift med en Vulcan; men det jag vill ha är att min syntetsovsäck är också nerpackad i ryggsäcken utan att vara komprimerad. Dvs det går ut på att ha tillräckligt med utrymme att sovsäcken är alltid i. Det ger mig även flexibiliteten att längre fram man kan "plocka" med sig saker som kan vara bra att ha och som man hittar eller någon annan slänger.


:up: :up: :up:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 17:54 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
T-72 skrev:
Här finns det prisvärda begagnade:

http://www.xmilitarystore.com/en/bergha ... 2-backpack

Dock tänk på det med storleken iom dessa är inte justerbara i rygglängden utan man köper rätt storlek från början, om nu du skulle köpa den.



Bra pris, men dessvärre rätt uselt skick. Åtminstone den jag fick :(

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp Med val av ryggsäck!!
InläggPostat: sön 07 aug 2016, 12:59 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Har köpt en del ryggsäckar härifrån, mycket bra priser och produkter
https://www.varusteleka.com/en/category ... d-bags/137

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet