Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Onödigt slöseri?
InläggPostat: tis 09 aug 2016, 17:00 
mrlowrisk skrev:
Bättre betala barnen genom universitetsstudierna så de slipper studielån än att ge dem en klumpsumma. Det bör i och för sig vara föräldrarnas ansvar men om de inte klarar det kan deras föräldrar steppa in och stärka upp.
Det är en av de finaste gåvor man kan ge vidare till nästa generation.

Jag håller helt med. Att lämna över ett sparkapital till barnen när de blir myndiga är uteslutet. Däremot sparar vi, som du skriver, för deras eventuella universitetsstudier. Det försinkar delvis köpet av BOL, men i dagsläget känns det rätt.

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 21:58 
Jag har funderat lite på den här tråden. Många tycker att föräldrarna ska glädjas åt det de har fått ihop och att varje generation ska fixa för sig själv. Jag kan hålla med, och jag kan hålla emot. Med för att var och en har rätt att skörda frukterna av sina egna ansträngningar, mot för att varje generation har ont om pengar när man fått barn och gott om pengar (förhållandevis i alla fall) när barnen flyttat ut och skaffat egna liv. Kanske ska man betrakta de ekonomiska fördelar man har när man blir äldre som en återbetalningsskyldighet till sina föräldrar när man fick hjälp av dem, om man fick det.

Summan är konstant om vi ger när vi är gamla, tar emot när vi är i småbarnsföräldraåren och ger när vi är i gamlaföräldraråldern. Den som bryter det mönstret genom att inte ge till sina barn ska heller inte klaga om ungarna inte hjälper till när man blir gammal. Utropstecken.

Så, det att ge till ungarna är ett sätt att säkra dem och säkra sig själv.

Under några årtionden har vi haft en så god ekonomi att vi har kunnat bryta det mönstret för att det allmänna hjälpt oss. Kommer det att bestå? :sneaky: Men trådstarten handlade om huruvida det var rätt att göra av med sina pengar och det är det väl, bara man är medveten om att man får ligga som man bäddat.

/MD

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 22:11 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Citera:
tar emot när vi är i småbarnsföräldraåren och ger när vi är i gamlaföräldraråldern

Surt för dom som har barn som tar emot stöd när dom är unga, och sen när föräldrarna är gamla så skiter dom i att finnas där för dom. :down:

InläggPostat: tis 09 aug 2016, 23:36 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

MulenDag, jo, jag menade bara att det som regel är det enda alternativ som står till buds som man kan lita på.

Men, sedan kan JAG hålla med om att JAG skulle ha gjort annorlunda än TS svärföräldrar, men jag gillar inte ens golf (som jag tycker är ett sömnpiller av rang näst efter fotboll)... :)

De saker som jag anser bör stanna i släkten kommer att passera vidare därför att jag anser att JAG inte har någon rätt att förskingra sådant som är ett gemensamt ansvar enkom för min personliga vinnings skull, jag tycker att släkt och vänner är viktigare än mina privata intressen. Men det är vad JAG tycker...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4