Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 12:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Här har vi ett helt forum med över 154 000 inlägg varav de flesta utgår från att prepping är bra. Men nackdelarna då? Ingenting är gratis och prepping har sina nackdelar också. Bortse från att det är bra att ha preppat den dagen SHTF och även vid mindre, vardagliga kriser. Den här tråden handlar om nackdelar innan de tillfällen någonting händer.

Efter någon eftertanke kommer jag på:

Pengar
Även om man klarar att rotera förråden på ett bra sätt så ligger man ute med pengar som man kan behöva till annat. Och en del saker kostar mer om det ska vara av den kvaliteten att man kan förrådsställa dem.

Utrymme
Bor man i en etta och vill ha en månads förråd av vatten och mat blir det definitivt problem.

Teknikens utveckling
Om man köper en utmärkt bra pryl för dyra pengar kan den vara gammalmodig och skrattretande dyr och/eller dålig om några år. Exempelvis ficklampor, solceller och batterier.

Mobilitet
Det är svårt att flytta alla sina förråd om man byter bostad.

Förlust
I händelse av brand eller översvämning kan man mista stora värden. Råttor, ohyra och vandaler kan också ställa till det. Tjuvar torde inte dra iväg med större matförråd men kan ta kontanter och dyr utrustning och/eller vandalisera.

Omgivningens reaktioner
Somliga tror man är knäpp om de inser att/hur mycket man preppar, eller tycker åtminstone man gör märkliga livsval eller är allmänt konstig.

Egna reaktioner
Om man tänker för mycket på allt som kan hända blir man nog lätt deprimerad.

Andra bekymmer innan SHTF? (Och jag tänker inte på OPSÄK, vilket så vitt jag förstår främst ställer till det vid själva SHTF.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 12:45 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Kan du välja om du är prepper eller inte?

Kan du välja om du råkar vara en vit heterosexuell svensk man? (Syftar på mig själv)

Är du en prepper så är du det du kan bara välja hur du ska vara som prepper. ;)

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 13:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är nog lättare av välja om man ska preppa än att välja att vara/inte vara vit heterosexuell man.

Preppning är en aktiv handling, även om läggningen i regel torde komma först.

Rakkuraj skrev:
Kan du välja om du är prepper eller inte?

Kan du välja om du råkar vara en vit heterosexuell svensk man? (Syftar på mig själv)

Är du en prepper så är du det du kan bara välja hur du ska vara som prepper. ;)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 13:47 
evigt ätande av vitabönor på burk som nått sitt bäst före datum :wall: , ;)

så länge det inte går till överdift ser jag inga större problem


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 13:54 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Ser det själv lite som min hobby att hålla på med prepping och som alla hobbys får det kosta vad man nu tycker det är värt och som alla hobbys går det till överdrift för vissa men var den gränsen går både socialt och ekonomiskt får man dra själv.

Jag känner en person som säger att hans hobby är att köra motorcykel, men han berättar inte att han har nästan 40 st. Just för att han lätt får en "galenstämpel" av omgivningen.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 14:44 
Ser det inte heller som det finns direkt några problem. Klart man kan skapa problem om man verkligen vill.
Men är väl som ned allt annat att går det till överdrift blir det oftast problem. Om hela ens liv går ut på att hamstrar konserver då har man förmodligen problem.
Ett sunt och lagom preppandehar jag svårt se nåt negativt med som sagt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 15:14 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Att kapital binds upp som man kunde gjort annat för är potentiellt ett problem, men vad hade man gjort för pengarna annars? Prepping har också sparat mycket pengar för mig. Har det sparat så mycket att jag ligger på plus? Kanske inte, men definitivt så mycket att det täcker upp en signifikant del av utgifterna.

Den enda nackdel jag ser är att jag har mer prylar att hålla reda på, jag behöver lägga en del tid på att se till att saker roteras och jag behöver se till att toppa upp förråd som ibland minskar av sig själva.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 15:51 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Har du större förråd kan hemlighållandet vara problematiskt.
I kristider kan myndigheterna förbjuda hamstring av vissa varor, och vilja ha in dina förråd.
Sedan kan du ju bli mål för vanliga inbrottstjuvar.
Det gäller ju att hela familjen håller tyst om ditt preppande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 15:59 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Zombie skrev:
Pengar
Även om man klarar att rotera förråden på ett bra sätt så ligger man ute med pengar som man kan behöva till annat. Och en del saker kostar mer om det ska vara av den kvaliteten att man kan förrådsställa dem.


Det beror ju på hur länge man ser framför sig att lagra en sak. Om man gör det rätt så använder man ju sina prepps löpande, då kanske det blir lagringstider på månader eller år, inte decennier. Då klarar sig det mesta, även sådant som man kan köpa till "rimliga" priser.

Zombie skrev:
Utrymme
Bor man i en etta och vill ha en månads förråd av vatten och mat blir det definitivt problem.


Bor man i en etta så bor man antagligen själv. Att veckohandla är inget märkvärdigt alls ens för den som bor i en etta, och ett förråd för en månad blir trots allt inte mer än fyra-fem gånger så mycket, förmodligen mindre eftersom framför allt färskvaror lämpar sig dåligt att preppa och lagra och också ofta är sådant som tar mycket plats. Vatten blir kanske 100 liter, tio 10L-dunkar vilket man utan vidare får plats med längst ner i två vanliga garderober utan att behöva stapla. Till många lägenheter hör också någon form av förråd, vindskontor eller källarkontor vilket man inte ska förakta som lagringsplats även om man kanske får tänka på vad man lagrar där.

Zombie skrev:
Teknikens utveckling
Om man köper en utmärkt bra pryl för dyra pengar kan den vara gammalmodig och skrattretande dyr och/eller dålig om några år. Exempelvis ficklampor, solceller och batterier.


Men under tiden så har du haft nytta av prylen, vilket den som inte köpte något alls inte har haft. Och genom att inte behöva panikhandla så har du betydligt bättre förutsättningar för att leta efter produkter som motsvarar dina behov, och kanske också invänta lämpliga rabatter och liknande.

Zombie skrev:
Mobilitet
Det är svårt att flytta alla sina förråd om man byter bostad.


Iochförsig helt korrekt, men hur ofta byter du bostad?

Zombie skrev:
Förlust
I händelse av brand eller översvämning kan man mista stora värden. Råttor, ohyra och vandaler kan också ställa till det. Tjuvar torde inte dra iväg med större matförråd men kan ta kontanter och dyr utrustning och/eller vandalisera.


Helt korrekt, men går att skydda sig mot och/eller är ett problem oavsett om du preppar eller inte. Är du riktigt orolig för t.ex. brand så bygg om eller till ett våtutrymme, sätt upp en sprinkler och en sirén kopplat till branddetektor. Till larm finns fuktdetektorer att köpa, och så undviker man att ställa känsliga saker direkt på golvet. (Enklaste, om än långt ifrån snyggaste, lösningen: Fråga på vilket företag som helst som får större leveranser om du kan få tigga till dig några lastpallar. De blir säkert bara glada att bli av med dem.) Fodertunnor kan hjälpa till att skydda mot diverse ohyra. Bra lås, grannsamverkan, larm och för mindre saker säkerhetsskåp kan hjälpa mot vanliga vandaler och inbrottstjuvar, även om det kanske inte hjälper så mycket efter ett större SHTF-scenario. Samt att merparten av hushållen antagligen inte får inbrott (sagt utan att ha kollat upp statistik) så du behöver egentligen bara se till att inte måla upp din bostad som ett lämpligt inbrottsobjekt, vilket man nog bör tänka på oavsett om man preppar eller inte.

Zombie skrev:
Omgivningens reaktioner
Somliga tror man är knäpp om de inser att/hur mycket man preppar, eller tycker åtminstone man gör märkliga livsval eller är allmänt konstig.


"Somliga" behöver inte få inse hur mycket man preppar. Lite opsäk på det så...

Men visst, det är viktigt att tänka på vilka som vet att, vad och hur mycket du preppar. Något att tänka på när man exempelvis tar hem en hantverkare.

Är du orolig för att det noteras att du köpt väldigt mycket saker och att Farbror Blå eller Kronkalle ska komma och begära att få en del av det, så sprid ut inköpen i olika butiker (fungerar ännu bättre om du bor i en större stad) och betala kontant. Men ta då inte ut kontanterna fem minuter innan du betalar med dem...

Zombie skrev:
Egna reaktioner
Om man tänker för mycket på allt som kan hända blir man nog lätt deprimerad.


Men det är ju inte ett problem med preppning. Tänk dig själv hur deprimerad du skulle bli om du tänkte på det som kan hända och insåg att du inte kunde hantera något alls av det.

Tills man kan hantera zombieapokalypsen så tar man åtminstone steg i förhoppningsvis rätt riktning.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 16:18 
Det jag ser som den största nackdelen är att det i högsta grad är en väldigt aktiv "hobby" (i brist på bättre ord). Om man har tänkt gå bortom 72h; vilket jag anser att man bör för att klara upp lite allvarligare grejer, så kommer det att ta upp en hel del av ens tid och energi, pengar borträknat.

Man kan liksom inte bara slänga in ett gäng konserver, ett trangiakök och ett fotogenlampa i förrådet och sedan lägga sig på soffan och tro att alla problem i världen är lösta. Vill man ha en beredskap som täcker lite mer än bara ett strömavbrott så blir det, vare sig man vill det eller inte, en livsstil. Vatten skall roteras, hur ofta är upp till dig. Mat ska ätas och förnyas, gäller att hålla koll på datum. Utrustning måste testas regelbundet, bug in/out-övningar är i princip ett måste i en form eller annan.

Samtidigt måste man hålla koll på världsläget och det lokala läget. Ingen beredskap i världen lär hjälpa om man aldrig lyssnar på radion, ser på teven, eller läser på internet efter varningar och illavarslande nyheter. I detta läge är det också viktigt att sila, men desto svårare. För min del känner jag att det lätt blir överväldigande och deprimerande, särskilt som jag försöker preppa mot klimathot och dylika hemskheter.

Och vilken informationkanal ska man lita på? Alla politiska vinklar i världen har numer en egen mediastation, så hur vet man vad som är sant?

Osv. osv. osv.

Så det blir liksom en oerhört involverande aktivitet, och det är ofta frustrerande, åtminstone för mig. Det känns inte som att man kan släppa det helt, någon gång.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 18:16 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Känns som om denna tråden ändrade vändningen lite, men jag är inte sen med att haka på det tåget heller!

Alla preppar på olika sätt för olika situationer och kriser och därigenom efter ett behov som man själv skapar. mycket få utav oss tror på zombies och liknande invasioner som kommer att drabba mänskligheten i Sverige och förgöra allt levande inom en snar framtid.

Mer troliga scenarion är översvämningar, stormar, snöstormar, solstormar, strömavbrott, epidemier, oroligheter i omvärlden som indirekt drabbar Sverige, oljepriset skjuter i höjden, bankkollapser etc. som folk försöker att i förväg anpassa sig till genom att förebygga och skaffa utrustning/medel för kommande händelser av diverse olika slag.
Att leta efter nackdelar hos den enskilde preppern är nog lättare än att dra alla över samma kant, alla tänker, agerar och resonerar olika. Att tex hamstra förnödenheter som mat och olja i gynnsamma tider är bra för både Sveriges ekonomi och omvärlden i ökad försäljning och skatteinkomster, dvs att pengarna sätts i rotation som därigenom ökar inflationen i Sverige och dess ekonomi. nackdelarna är när alla under samma tidsperiod i mindre gynnsamma tider försöker sig på samma sak i mycket större utsträckning.
ett exempel på detta är att priset på bensin och diesel oftast alltid går upp i semestertider (v28-31) då en ökad försäljning oftast sker i samband med tillgång och därigenom ökad efterfrågan.

Jag tror att ordvalet prepper som "livsstil" är fel uttryck för många preppers, däremot så tänker folket som supportar denna medvetenhet mer välriktat och kommer troligtvis att hantera kommande kriser bättre än genomsnittet. Söker man information innan man gör alla impulsköp så sparar man en hel del pengar, pengar som går att lägga på annat eller utöka det man redan har påbörjat.
det är med andra ord bättre att vara lite förberedd på vissa situationer än inga situationer alls.

- Vad är då nackdelarna?
Att dieselförrådet brinner upp?
Att matförrådet passerar sitt bäst före datum och blir oätbart efter en tid?
Att grannen aldrig lämnar tillbaka motorsågen?
Att gruppköpet på tältet för senaste vandringen alltid ligger hos kompisen?
Att kärringen lämnar en för en annan mycket mer välbyggd, välhängd och utrustad gubbe?

Spekulationerna kan pågå i all evighet och vi kommer nog aldrig få svar på särskilt mycket om incidenterna aldrig inträffar.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 19:05 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om flera råkar ut för samma sorts incidenter är det bra att känna till. Något att ta med i beräkningen...

cartaq skrev:
klipp
- Vad är då nackdelarna?
Att dieselförrådet brinner upp?
Att matförrådet passerar sitt bäst före datum och blir oätbart efter en tid?
Att grannen aldrig lämnar tillbaka motorsågen?
Att gruppköpet på tältet för senaste vandringen alltid ligger hos kompisen?
Att kärringen lämnar en för en annan mycket mer välbyggd, välhängd och utrustad gubbe?

Spekulationerna kan pågå i all evighet och vi kommer nog aldrig få svar på särskilt mycket om incidenterna aldrig inträffar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 19:21 
Man kan inte ha lika obekymrat kul!

Istället för att köpa ett kompressorkit till hobbybilen funderar jag på att sälja den och använda pengarna till en större jordkällare. Jag tycker kanske att en närliggande fråga är om det är bättre att vara lyckligt ovetande eller att vara olyckligt vetande. :hm:

Nackdelar med själva preppandet? Nja, det tar lite plats och det går åt lite tid. Sen tar det en del pengar också. Som att skaffa en jordkällare som funkar vid bol. Det blir inte gratis och jag får knappast igen de pengarna om jag säljer stället.

Men det finns massa fördelar! :mrgreen: Förutom den uppenbara i händelse av SHTF. Jag tänker på att jag träffat en del trevliga människor, att jag hittat en stuga som faktiskt ligger riktigt trevligt, att jag ytterst sällan behöver åka hemifrån för att något saknas och att jag känner mig trygg iom att jag har lite besparingar och en del i lager.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 19:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Nackdelar må vel sees i forhold til noe og ikke som en vurdering i seg selv? Om da prepping settes opp mot andre livsstiler / hobbys, så synes jeg det blir vanskelig å se nackdelar, med mindre det er andre livsstiler som er det ønskelige?

Selvsagt blir det mindre reisvirksomhet, men det er jo ingen nackdel om man ikke har ønske om å reise. Selvsagt blir det mindre penger til annen "tant og fjas", men det et jo heller ingen nackdel om man ikke ønsker "tant og fjas".

Jeg kan se to nackdeler slik det er i dag;
For det første så blir fokuset ofte at det kommer ikke til å gå bra på sikt og dermed "tar man til seg" et hvert tegn på katastrofe. Det gir ingen lystig tilværelse, selv om man finner preppelivsstilen i seg selv som en forlystelse.
Deretter er det at om man selvvalgt går inn for en livsstil som innebærer dyrking og dyrehold, så er det en livsstil som forplikter.

Det er ikke alltid det er like gøy og passer like bra og vedlikeholde hage, stelle for dyra og videreutvikle det hele. Noen ganger ønsket man bare å gi faen og ligge på sofaen, men livsprosjektet krever sitt uansett vær eller humør. Da kan fort slikevforpliktelser oppleves som en nackdel.

Jeg likte problematiseringen til Rakkuraj hvor han sammenligner det med en legning :lol: Jeg er i noen grad enig i det, siden jeg tror at kimen til prepping ligger i oss som et resultat av evolusjon. Det å tenke på sikkerhet i morgen og dagen etter, mer enn å være fornøyd med dagens resultat, antar jeg gir et evolusjonsmessig fortrinn. Om ikke det er en legning per se, så tror jeg i alle fall det er en kultur som åpner dører som ikke lar seg lukke igjenn, med mindre man tyr til fornektelse.

Slikt sett så ser jeg ikke de store nackdelene, kanskje sett bort fra et punkt, som nesten ikke har bekymret meg siden studiedagene; en mer eller mindre konstant dårlig samvittighet for at man ikke prepper nok eller rett nok :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 19:49 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Nackdelarna.

Kör du focus på stuff, är det lätt att det både drar iväg i kostnad och blir helt omöjligt vara flexibel.
Däremot går väldigt mycket ersätta med just kunskap och erfarenhet. Även om jag har 3 BOBs, för mer eller mindre permanent försvinna med, är det ändå mycket som jag skalar av på.

Det finns få, men som kan med en yxa och en kniv göra underverk i naturen, samt vara kunniga i vad världens största skafferi har att erbjuda. Är långt ifrån det självt.

Att folk lyfter på ögonbrynet för prepping, brukar jag säga att förr var du sedd tokig och vårdslös ifall du inte hade skafferit förberett för sämre tider. Som världen ser ut, kan jag heller inte räkna på att Ica förblir öppet eller vågar göra det ifall oroligheter uppkommer.

Sedan är jag näst vegetarian, då kroppen ställer sig på tvären för rött kött, allergi påstår dom. Fisk funkar, så linan finns i packningen. Maten består av fröer, samt många andra sorter i påsform, vilket varesig tar mycket plats eller väger.

Maten i reserven ska absolut och minst hålla mig från sködetidens slut väl in över nästa, så att odlings säsongen överskrids. Bara för att ifall shtf skulle ske vid absolut värsta tillfälle på året.

Att gå basic, Hard core, ger förutsättningar och blir mycket enklare sedan att bygga på och utvidga.
Basutförandet saknar el-artiklar helt förutom ficklampan. Utvecklade därifrån, men mindsettet kanske var största problemet att tvingas leva skogsmulle med knappast material.
allt sånt får plats i en 1a, men vid shtf mitt i staden lär inte vara där jag skulle "ducka" i...

På egna resan har jag träffat många åldringar som berättat sina trix och vad dom hade med sig kunskapsmässigt förr, vilket är en guldgruva som är på väg ur tiden. Gamlingarna har lärt mig mycket mer än tex militärens överlevnadsutb, långt mycket mer.

Kunskap är sannerligen största prio över själva packningen, för den kan du inte råka glömma tappa eller bli bestulen på. Jävligt lätt att packa ner för övrigt... Råkar du glömma något, så oroa dig inte, det tenderar poppa fram när du hamNat i situationen... Det tenderar komma tillbaka.

Jag började med Hard core, för sedan utveckla. Att sedan ha en historia och erfarenhet av skog å mark var en bra bas att börja med. Så på egna planet har jag väl haft tur att inte helt varit betonguppfostrad tv-spelsjunkey...


Prepping behöver inte kosta så mycket, ta så mycket plats. Prepping är högst relativt till hur du önskar överleva... Vad Är viktigare, överleva eller överleva, hur sen det blir är sekundärt om det ska ske i lågskor och märkesplagg till funktionell över snajsighet.

Känner jag gaggar på igen, men skit i vad andra säger, det är du som ansvarar för säkra din överlevnad... Börja med det absolut nödvändigaste först, sedan kunskap och erfarenhet...
Förutsätt du inte får hjälp någonstans mer vid shtf, utan snarare fu blir et villebråd för dom som inte var med på noterna och där än reptilhjärnan är den styrande enheten.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet