Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: sön 24 jun 2012, 01:23 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 dec 2008, 18:00
Inlägg: 81
Ort: Nyköping
SwedishP skrev:
Givetvis blir det en debatt, men det betyder inte att all reklam är bra reklam. Om prepping svartmålas tillräckligt mycket blir det negativt för alla. Om "survivalist" och "prepper" också i Sverige blir synonymt med vapengalna rednecks på högerkanten blir alla som använder ordet...


Om gemene man i Sverige tror detta då vi faktiskt inte kan köpa vapen på samma sätt så ja då kommer de inte förstå sig på detta vad du än gör. Det är de tveksamma och nyfikna man kan locka till detta synsätt. De som är beredd att köpa allt som sägs i Doomsday preppers utan att tänka själv kommer aldrig bli intresserad av att bli självförsörjande och planera för framtiden. De flesta vill att vi ska ha fel så de kan fortsätta att leva sina liv i lyx...klart att de vill stoppa huvudet i sanden och låtsas så länge det går att vi inte kan få det sämre i framtiden.

_________________
http://off-grid.se
http://survivalist.nu


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: lör 09 jul 2016, 14:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har inte sett Doomsday Preppers, men jag kan tänka mig på ett ungefär.

Å andra sidan har jag också fått intrycket att amerikaner är konsumtionshysteriska. Man ska "be selfmade" och klara sig själv (med vapen i hand om nödvändigt), men man ska också belåna sig upp över öronen och litet till för att köpa fint hus och dyr bil. Är man inte med i den leken är man en nolla och kan lika gärna ta livet av sig. Om det är tillfälligt. Om man kan arbeta sig upp och bli "selfmade" med dyra prylar, dyra vanor och belånade upp över öronen igen, så är det väldigt hedervärt. Ju fler gånger, desto bättre.

Fast vad vet jag, har aldrig varit i USA.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 09:37 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Somliga Survivalister verkar inte bara förbereda sig för en samhällskollaps utan längtar efter den.
En längtan efter ett samhälle där de känner sig mera hemma och där deras värderingar är norm.
Till exempel vapen fetischisterna som äntligen får ha så många kulsprutor en familj behöver.
Kanske till och med får skjuta någon, företrädesvis någon från annan etnisk grupp, eller religion.
Dessa är ju tacksamma att visa upp i media.
Och färgar säkert almänhetens bild av mäniskor som vill vara förberedda, vad de än kallar sig.
Sedan är det väl också lugnande för almänheten att de som tvivlar på den rådande tidsandan med
ohämmad konsumtion på kredit framställs som galningar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 10:57 
Linnr skrev:
Sedan är det väl också lugnande för almänheten att de som tvivlar på den rådande tidsandan med
ohämmad konsumtion på kredit framställs som galningar.


:up: Helt klart är du något på spåret där. Visserligen tror jag att det mer handlar om en allmän inställning hos en majoritet, speciellt bland de av oss som tjänar på konsumtionen - de flesta? - att vi lever i den bästa av världar, trots lite grå moln i kanten, och att det som är bra för finanserna är bra.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 13:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mjo, så är det nog. Vad finns det för alternativ?

"Gröna vågen." Miljöpartister, pacifister, vegetarianer, "alternativare". De som föredrar hållbart, ekologiskt och miljövänligt och är villiga göra offer och att slåss för det. (På fredliga vägar.)
"Business as usual." Konsumera för glatta livet (eller kanske litet mindre om man är konservativt lagd).
"The vinter is coming." Preppers, och gamla tant Augusta (som lever fattigt men har sparat pengar till en fin begravning).
"Rätten att beväpna sig." Den sorten som gärna skulle anmäla sig frivilligt att kriga. Huliganer, unga frivilliga till spanska inbördeskriget, IS, IRA och alla möjliga andra ställen där det är farligt att vara. Eventuellt även bergsbestigare och stuntmän.

Uppräkningen är grov och det finns säkert många fler utpräglade grupperingar som jag inte kom ihåg på rak arm, men det är alltid viktigt att skilja på "dem" och "oss", speciellt när fara hotar. Ju konstigare "de" och "deras" idéer är, desto säkrare känns båten där "vi" sitter.

Enligt Youtube ligger det i religionen för mormonerna att ha ett års matförråd. Det ska man tydligen ha om man är en god mormon alltså. Tål att tänka på...

MulenDag skrev:
Linnr skrev:
Sedan är det väl också lugnande för almänheten att de som tvivlar på den rådande tidsandan med
ohämmad konsumtion på kredit framställs som galningar.


:up: Helt klart är du något på spåret där. Visserligen tror jag att det mer handlar om en allmän inställning hos en majoritet, speciellt bland de av oss som tjänar på konsumtionen - de flesta? - att vi lever i den bästa av världar, trots lite grå moln i kanten, och att det som är bra för finanserna är bra.

/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: tis 12 jul 2016, 15:10 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Inte bara Mormoner utan Jehovas vittnen har också preppning på programmet.
Minus kulsprutorna tror jag. :hm:
Det är ingen slump att de är snabba till att hjälpa de sina i katastrofområden.

Är det inte så att om alla innerst inne känner att vårat sätt att leva inte är hållbart i längden
så vill vi inte höra det.
Det är ju så tråkigt och jobbigt och vi har ju så kul just nu.
Sedan behövs det ingen ond konspiration från media.
Kommersiella media vet ju att det som säljer är att säga det som folk vill höra.
Sedan säljer du väl inte mycket reklam till ett program med budskapet konsumera mindre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 10:32 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 13 aug 2016, 10:43
Inlägg: 4
Ett svar som ska vara anpassat till svensk publik och som går hem i stugorna borde trycka mer på svenska förhållanden och saker folk kan relatera till i Sverige. Bygga bunkrar och samla kulsprutor är nåt man förknippar med krig på vår sida av Atlanten. Jag skulle framhäva att prepping i Sverige handlar mest om att fylla igen gapet efter det nedmonterade civilförsvaret samt verksamhet som scouter ägnat sig åt i över hundra år. Som det var någon Prepp som sa på lokalnyheterna: Om någonting händer vill man inte vara till last för samhället.

Det må vara bara en del av sanningen men det är tillräckligt stor del av den för att vara relevant. Just för att medierna gärna marknadsför regiserade galningar i USA som preppers måste man framhäva den mer jordnära killen som vill bidra till Sveriges totala krisberedskap. Lokala/ tillfälliga samhällskriser är troliga scenarier även för gemene man och att någon vill kunna hantera dessa utan att myndigheternas hjälp borde snarare ses som civilkurage. I en tid när en döende människa på gatan mitt i stan genererar max 2 personer som försöker hjälpa och tiotals bystanders med Iphone i högsta hugg borde en mentalt beredd och kunnig person ses som en värdeful tillgång i samhället. Det kan trots allt vara du som ligger där på gatan... ;)

_________________
If you're going through hell, keep going


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 11:44 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 04 aug 2016, 13:32
Inlägg: 16
Alltså amerikanerna...Personerna som väljs ut till programmen är ju lite speciella. Det är underhållning, inget annat.

Ganska många förbereder sig på något sätt inför eventuella kriser i samhället eller i den personliga sfären. Men de ser sig inte som preppers. Förberedelse är bra så länge det inte spårar ut fullständigt.

_________________
Om du ändå tänker missa, varför skjuter du då?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 14:39 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Att det finns folk som sysslar med sådant här https://www.youtube.com/watch?v=JA7ML0iYz_0 betyder inte att det är en dålig idé att börja cykla till jobbet.

I första hand bör man nog peka på fördelarna med en basal hemberedskap och saker som faktiskt händer lite då och då.

Elavbrott.
Det är trevligare äta varm mat i stearinljussken medan man lyssnar på radio, än sitta i mörkret och äta något kallt som fanns i kylen.
I och för sig kan man få nyheter och ljus med de flesta mobiler, men jag har inte träffat någon som inte klagat på att de laddar ut för fort.

Vatten.
Visseligen ställer kommunen ut vattentankar, men det tar väl åtminstonde någon timme. Hur länge vill du vänta med att tvätta händer och koka pasta?
När vattentanken väl är på plats, så är det väl både trevligare och mer praktiskt att ha en vattendunk än att använda skurhinken?

Värme.
När fjärrvärmen i Norrköping skadades så gick det gamla oljeeldade värmeverkat fortfarande att använda, det gör det inte längre.
http://www.nt.se/nyheter/explosionsrisk ... 06511.aspx

Snöoväder.
Det var nog inte helt enkelt att ta sig till en butik för att köpa mat när det var snökaos i Gävle.
https://www.youtube.com/watch?v=JE-dX_FfxAg


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 15:48 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Det är så typiskt TV rotar fram dom värsta på alla områden för hajpa sin produkt.

Finns både ont och gott i detta i min mening, där ens möjlighetens frö väcks hos dom som tittar.
Det var ju väldigt länge sedan vi gick mot bättre tider oavsätt miljö eller samhället.

Jag nämner gärna självt för dom nära att ha gott om föda mm hemma och vara förberedd för sämre tider som även möjliggöra som ni säger för brand eller annat.

Det är långt mycket lättare idag är för typ 5 år sedan tala om att preppa, som blivit långt mycket mer "legitimt" utan få foliehattsstämpeln bara närma sig ämnet.

Så det går i rätt riktning och är direkt relaterat till det egna ansvaratagandet medans världen allt mer rusar mot ruinens brant. Vi har ändå någonstans ett ansvar att varna för en fara andra inte ser... Kalla det medmännisklighet om ni vill.

Anser självt vi borde tala mer om det, så massan allt mer blir vana vid det.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur bemöter vi reaktionerna från Doomsday Preppers?
InläggPostat: ons 17 aug 2016, 17:21 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Personlig så har jeg så langt ikke hatt behov for å møte reaksjoner fra Doomsday preppers, verken blandt de som vet at vi prepper eller andre. Kan hende vi overdriver den gemensamme hopp sin interesse for saken?

Når det er sagt, så ser jeg heller at omgivelsene ser meg som en litt flummig hippie/alternativer, enn en hardcore prepper, men det er egentlig mer ut fra opsec enn at jeg bryr meg med hva de tenker.

Fremstillingen på tv gjennom program som det nevnte, ser jeg som en naturlig følge av tv sin funksjon: gi oss underholdning, vis det ekstreme. Litt på samme måte som at man ikke havnet i lyxfellan om man ikke klarer el-regningen en måned, eller sinnasnickeren om man må ha hjelp til bare å reparere trappen. Det blir liksom bedre tv om det dras ut mot det ekstreme.

For min del, så synes jeg det er svært mye kritikk mot Doomsday.... generelt blandt preppere. Det virker som om avstandstagene til det som presenteres der er det vanlige. Jeg kan fatte det ut fra at man ikke ønsket fokus på hva vi holder på med, eller om man er svært opptatt at vår sak skal være så "ufarlig" som mulig.

Det er klart at om det eneste man forbereder seg på, er en kortvarig svikt innen samfunnsfunksjoner som snart lar seg ordne, så vil man ikke assosieres med de som forbereder seg på fullstendig fravær av samfunnsfunksjoer i svært lang tid, kanskje langt utover vår levealder.

Som skrevet tidligere så ser jeg helst at jeg oppfattes som hippie/alternativeren heller enn hardcore prepper, men sannheten er vel et sted mitt i mellom. En ting er i alle fall sikkert; om jeg hadde hatt muligheten til å ha en bunkers, 5 års forråd av frysetørret mat, 10 AR-15 rifler og mengder med ammunisjon, så hadde jeg hatt det :lol:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet