Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nackdelar med prepping?
InläggPostat: lör 13 aug 2016, 20:00 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Största nackdelen blir väl den som skall döstäda efter mig. Mängden hinkar, burkar och andra bra att ha grejer börjar bli anseenlig.

InläggPostat: lör 13 aug 2016, 20:49 
Fredag

Tja, om man börjar bli för skröplig kanske man får försöka göra sig av med överskottet. (Sälja till yngre preppers kanske?) Å andra sidan blir ju vanlig halka ett seriöst hot som hindrar en att gå utanför dörren när man blir skröplig nog, så då ökar behovet av heltäckande förråd.
Gargamek skrev:
Största nackdelen blir väl den som skall döstäda efter mig. Mängden hinkar, burkar och andra bra att ha grejer börjar bli anseenlig.

InläggPostat: sön 14 aug 2016, 23:05 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Det är bra att tänka kritiskt och ifrågasätta vad vi håller på med, men det är inget i de uppräknade punkterna som ger mig en tankeställare. Jag ser inga nackdelar med prepping förutom risken att överdriva och totalt tappa fotfästet, att helt fastna för en grej, men det är ju inget unikum för just prepping. Prepping rör sig trots allt i stort om rent sunt bonnförnuft.

Jag tycker att det känns meningsfullt att preppa och jag skyndar långsamt mot någon vag teotwawki-tillvaro. Kanske är det ett sätt att stävja ångest och vanmakt. Det får Freud svara på, men jag mår samtidigt oförskämt bra i allt elände.

Jag tänker inte på prepping jämt och ständigt, men ofta, så det är klart att det tar mental energi/ tid. Jag tycker att det är lite av en livsstil. Jag var på Skansen med familjen i veckan: förutom behållningen att vi var där tillsammans en semesterdag, så sög jag i mig av det som kan vara av intresse ur preppingsynpunkt. Älvrosgårdens låga fönster, i söderläge förstås, där ljuset faller perfekt när man sitter på bänkarna längs fönstren och jobbar var t.ex. en intressant detalj som stugvärden gjorde mig uppmärksam på. Skånegårdens stora bakugn och brygghuspanna för tvättkok är intressanta objekt och Tobaksmuseets film om tobaksodlandets historia i Sverige fick mig att tänka på en intressant gröda man borde ha med i odlingarna. Så rullar det på.

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

InläggPostat: mån 15 aug 2016, 11:15 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

De allra flesta med gamla hus på landet är omedvetna preppers. Att många av de sedan gillar att fiska,är med i ett jaktlag,campa,äger skog och arbetar med den,har egen åker med potatis osv osv gör ju inte saken sämre. De är lyckliga för de lever livet utan att preppa mot hot och katastrofer men ändå preppar de. Samtliga boende i stad borde faktiskt preppa och fundera ut en flyktväg därifrån och vart de ska ta vägen annars kanske någon annan gör det åt de och det kanske inte är vad man vill?

InläggPostat: ons 17 aug 2016, 22:31 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Jag kan se en nackdel med prepping som bäst beskrivs med Tyler Durdens ord från filmen Fight Club - "The things you own, end up owning you."

Det beror förstås på vilken sorts människa man är, men jag upplever det som en riktig energitjuv att ha en massa prylar att hålla koll på.

Jag ger därför helst bort saker som inte används och håller mig till några få ägodelar som jag verkligen älskar och har mycket nytta av.

Bl.a. en riktigt bra uppsättning av utrustning och kläder för äventyrliga resor och friluftsliv (eller gud förbjude en bug out?!).

InläggPostat: tor 18 aug 2016, 00:11 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Tyler Durdens ord er sikkert fine om målet er å å kunne ta sine eiendeler og gå. For min del er derimot prepping så langt mye meg enn å eie prylar. På den andre siden så forpliktet det også så mye mer enn å bare eie mange pryler.

Det å dyrke jorden og holde seg med dyr gir forpliktelser. Man blir eid like mye som man eier sine ressurser. Jeg kan ikke bare gi faen og reise vekk. Om jeg skal reise vekk, så må jeg sikkre meg at det er noen som kan gjøre jobben som skal til i mitt fravær.

At forpliktelse skal være en nackdel i seg selv derimot er jeg ikke enig i.

InläggPostat: mån 22 aug 2016, 22:45 
Strömavbrott? Hjälp!

Nackdelen med prepping enligt mig är att man aldrig blir klar. Det är alltid något man vill förbättra eller ett scenario man vill bemästra. Nu senast hittade jag på XXL en power pot som med vatten i och eld under laddar mobilen vilket gör mig mindre sårbar om inte solen lyser och jag vill ladda läsplattan eller mobilen.

InläggPostat: tis 23 aug 2016, 12:17 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Eftersom prepping innefattar allt mellan att köpa hem en ficklampa och två burkar vita bönor, till att bygga en atomvinterbunker under huset, är det inte rätt att säga att det finns för- eller nackdelar med prepping i stort.

"Nackdelen" är om man preppar "fel", dvs. på ett sätt som inte helgar ens egen situation och medel.

Bor du på ett ställe där man bör fly undan vid första syn av problem preppar man troligen fel om man preppar för att bunkra in sig,
Har man inte preppat alls och börjar med att lägga alla resurser på dyra, specifika prylar preppar man kanske fel, etc.

InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:24 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Zombie skrev:

Omgivningens reaktioner
Somliga tror man är knäpp om de inser att/hur mycket man preppar, eller tycker åtminstone man gör märkliga livsval eller är allmänt konstig.

Egna reaktioner
Om man tänker för mycket på allt som kan hända blir man nog lätt deprimerad.

Att fundera mycket på detta kan skapa problem.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/54 ... ramid=3637

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2