Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: LITEN (?) katastrof
InläggPostat: lör 12 jul 2008, 19:17 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:38
Inlägg: 148
Ort: H
Om man istället för att BARA inrikta sig på att SAMHÄLLET kollapsar, kanske man också skulle börja med lite navelskådning... eller titta på den allra närmaste omgivningen.

Tänk dig en situation som kan drabba alla: Huset brinner ner.

Låt oss göra saken lite mer eländig: Det sker en fredagkväll.
Varför skulle en fredagkväll vara sämre då?

Svar: Då är banken stängd.

Ditt hus brinner ner. Allt du hinner få med dig är de kläder du står och går i för stunden. I bästa fall har du ett par skor på dig, kanske en ytterjacka, men det är i BÄSTA fall.
Betänk att du faktiskt kan stå ute på din gårdsplan i bara kalsongerna om det vill sig illa.

Du har inga kläder, din plånbok med ev pengar OCH ditt bankkort ligger där i lågorna. Till råga på allt så har du också dina bilnycklar och mobilen där inne... så hur gör du?

Inga pengar att köpa kläder för, och du har inget att göra vid bankomaten nere på hörnet heller, eftersom ditt VISA kort eller vad du du nu har, har ätits upp i lågorna. Fredag, och du kan i bästa fall komma åt dina pengar på måndag alltså... när banken öppnar.

Hur många har tänkt på det här scenariot? Du blir ställd på totalt bar backe, och alla har inte släktingar/föräldrar på nära håll heller.

För att underlätta för sig själv och sin familj, bör man kanske ta en titt på vad man kan göra för att slippa stå helt naken om detta händer...

Ett uppsättning kläder per person i en väska som står i garaget t ex... skor eller stövlar, om någon äter mediciner dagligen lägger man ner några doser som räcker tills man hunnit få ut nya, pengar är alltid bra att ha undanstoppade... Viktiga telefonnummer nedskrivna på ett papper är inte heller dumt att ha, för när mobilen brunnit upp är din telefonbok lika borta som allt annat...

En överlevnadssituation uppstår inte enbart på grund av stora katastrofer som drabbar hela samhällen...

_________________
Den bästa överlevnadsutrustningen har Du mellan öronen... men lite hjälpmedel från en BOB är inte illa det heller. :-D


Senast redigerad av Luffsen sön 02 nov 2008, 01:33, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 12 sep 2008, 21:01 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 sep 2008, 21:54
Inlägg: 70
Där har du alltså hittat en klockren anledning till att stoppa ett extra kreditkort i sin BOB. :lol:

_________________
Viam inveniam aut faciam - Jag skall finna en väg eller skapa en


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 12 sep 2008, 21:33 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 31 aug 2008, 21:51
Inlägg: 215
Rent teoretiskt skall väl POSOM snurra igång, men det känns ju ändå bättre att kunna känna att man har en egen "övergång" mellan katastrofen och POSOM (för de som vill ha det). Det är skönare att åka till uppsamlingsplatsen i mysbrallor än bara invirad i en orange filt.

Jag kanske skall bygga upp en BOB. Det blir lite svårare om man bor i lägenhet. Det kanske går att ha den i kärrarförrådet. Man kanske inte kommer in där direkt men efter en stund. Men bilen står ju en bit bort, där kan den ligga, i en vattentät säck för fuktens skull.

Om man tänker "huset brinner ner"-scenariot så krävs inte så mycket knivar, nödmat, grova kängor och annat TEOTWAWKI-jox. I princip räcker det ju med träningskläder, stövlar eller liknande och backupdiskar på allt. För er datormänniskor så kan man ju dra en nätverkskabel till tex garaget där man har en liten NAS (nätverksansluten hårddisk) som man tar backup till varje dag. Då är datorproblemet löst. Om man dessutom har scannat in alla viktiga papper, recept på mediciner mm. så finns ju det också kvar.
Om strömmen går så finns ju allt kvar på NASen ändå och hur ofta brinner huset och garaget ner exakt samtidigt. Man kanske skall lagra ännu längre bort. Dra kabel till grannen, ställ ditt NAS hos honom och tvärt om, eller i friggeboden.

Mysbyxor, tröja och skor, en bunt hundralappar, telefonlistan du har i mobilen på papper och ett USB-minne eller NAS med all data du sparat genom livet. Scanna in gamla familjealbum och annat av affektionsvärde, det går inte att köpa nytt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 12 sep 2008, 22:40 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
BOBen har man i garderoben närmast ytterdörren, särskilt om man bor i lägenhet.

I övrigt rimliga synpunkter om att ha en offsite backup för all relevant data.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: NAS
InläggPostat: lör 13 sep 2008, 11:14 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
NAS:arna är ju en bra lösning men en enkel filserver ger flera
fördelar. Jag har två terminalservrar som står på olika platser
och dessa gör att man kan göra lite mer än bara lagra information.

En enkel maskin Pentium II/Pentium III med en anslutning till Internet
ger dig access till dina favorit program, filer och dokument överallt i
världen. Genom fjärrskrivbordet kan du administrera och fixa med det
mesta...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 sep 2008, 11:59 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 24 jul 2008, 07:23
Inlägg: 117
Ort: Kiruna
Jag har faktiskt funderat seriöst på co-location alt. att hyra in mig på någon server någonstans. Det skulle kosta några tusen om året, men då har man ju garanterat stöld & brand-säker förvaring av hårdvara ach data. Om något går sönder är de där och byter det inom ett par timmar, beroende på avtal kanske de kör backup också. Har man bara vettig kryptering är det inte heller något problem att lagra data av "privat" natur. Men nu kanske jag gled ifrån ämnet...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 15 okt 2008, 01:23 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 jul 2008, 17:30
Inlägg: 71
Ort: J
Vid brand, antar jag att många andra liksom mig har tänkt på balkongen eller fönstret som flyktväg när man bor i ett flervåningshus, vissa hus är utrustade med brandtrapp redan, inte min.
Jag har hela tiden tänkt mig ett rep ner, med knutar på eller liknande samt ett extra rep att fira ner BOBen med och/eller annat viktigt.
Men så kom jag på att jag inte är Indiana Jones och skulle antagligen ramla och slå halvt ihjäl mig på dom 6-7m det är ner till marken, vad var då vitsen med all förberedelse för överlevnad om den ska ta livet av mig.(?)
..då kom jag på repstege såklart, hittade en mobil lätt stege man kan förvara på balkongen i en låda el liknane tills den behövs.
annars kan den nyttjas som enda ut/inväg vid en eventuell zombie invasion :P då man redan har barrikerat alla andra ingångar och börjar göra sig redo för en rejäl Bug In, men måste ut och samla mat på dagarna :shock: :roll:

Räddningsstegen Jimmy Fasad förvaras i sin kartongen tills den behövs och fästs då i de två förmonterade krokarna (medföljer) varefter hela kartongen kastas ut och stegen utvecklas. Tack vare sin konstruktion och det smidiga materialet kan den inte trassla ihop sig. Den hänger rakt och är omedelbart klar för användning. Fotstegen är breda och rejäla.
Bild



Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 28 okt 2008, 12:44 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Ett bra exempel på att det kan vara bra att förbereda sig, jag inflikar härmed att sådana enkla saker som att fixa allt efter en husbrand iförd kallingarna faktiskt händer:

En klasskompis familjs hus brann ner. Var nog när jag gick i femman så det var ett par år sen! ;-)

Huset - en vanlig träkåk på landet för en familj, brann ordentligt och alla sov, en hund märkte att nått var fel och väckte föräldrarna i familjen, och de kunde i sin tur gå till barnens olika rum och få ut familjen.

Alla i familjen, 2 vuxna och 5 barn, klarade sig (äldsta barnet min klasskamrat, yngsta 2 år om jag kommer ihåg rätt). Men det var verkligen bråttom att få ut allt o alla. Rök överallt typ. 2 hundar klarade sig, 2-3 gjorde det inte. Någon katt och marsvin/annat litet djur brann nog inne med.
Det var typ bli väck av skällande och bitande liten hund, inse att det brinner i huset, ryker som 17 och att famijlen skall ut NU. En mycket ovanlig och rejäl samling med uppstoppade djur, främst fåglar, gick inte att rädda.

Jag har nu några år i efterhand fattat hur kort de hade på sig att komma ut, lär nog ha varit att efter att ha blivit väckt av hunden bara rusa till barnens rum och få ut dom direkt.

Nåja allt brann ner till grunden, brandkåren hade kommit relativt snabbt men det var långt att åka och det var övertänt när de kom fram, de inriktade sig på att begränsa elden till ett endast boningshuset. Garage och verktygsbod etc klarade sig.

Vi hade klädinsamling i skolan dagen efter. Det de sov i, det var det som inte brann upp, inget annat hann med att räddas. Närmaste grannarna fick typ hålla med ytterkläder och skor för det omedelbara behovet.

Usch, otrevliga minnen kom upp till ytan. men men kanske bra att påpeka att det faktiskt händer att man inte har tid att rädda annat än liv ibland. Jag minns inte om de kom ut genom vanliga dörren eller om det var ut genom fönster som gällde.

Brandorsaken var elfel.

Mvh PP


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LITEN (?) katastrof
InläggPostat: ons 29 jun 2016, 20:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hände en bekant till mig också. Det var dag och de märkte att det rök på ett helt onaturligt sätt (var visst grillsäsong). De fick med sig barnen (små) och inget annat. Det var visst en granne som slarvade med ljus.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LITEN (?) katastrof
InläggPostat: fre 01 jul 2016, 11:06 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Kommer alltid ta på mig brallorna, och i brallorna har jag kort och kontanter så jag klarar mig. Jag har också bilnyckel och mobil (försöker att inte ladda mobilen när jag sover)

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LITEN (?) katastrof
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:21 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Jag har inte riktigt kunnat släppa den här tråden.
Vi har ryggorna lätt tillgängliga.Och jag vet exakt hur jag skall röra mig genom huset för att snabbt packa
det viktigaste. Jag vet exakt var alla viktiga saker finns.
Men vad hjälper det om man vaknar av att det brinner mitt i huset.
Så nu skall det finnas färdiga packningar i sovrummet med lite basala grejor.
Går brandlarmet så ut med påsarna genom fönstret det första vi gör.
Så även om kåken brinner ned väldigt snabbt så står vi inte där i bara underkläderna.
Då har vi i lugn och ro kunnat bestämma vad våra väskor skall innehålla.
Det har ju visat sig vid hastiga brandförlopp att folk räddar de konstigaste saker.
Efteråt kan de inte förklara varför de tyckte den prylen var särskilt viktig.
Med adrenalinet sprutande så kanske man blir dålig på att fatta rationella beslut.
Detta förutsätter ju förstås att man bor så att man kan tro på att grejorna ligger kvar när man själv kommer ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: LITEN (?) katastrof
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 17:17 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Jobbet 5 min bort promenadvägen för min del, kan komma in med kod. Har ombyte, firmabil, internet, telefon, kan logga in på internetbank (har dosa på jobbet) och föra över pengar till flickvännen. Sedan drar jag till flickvännen och slaggar vidare. Sedan är det bara att ta helg och börja rodda med allt på måndag.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet