Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:26 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, det skulle nog bli en del gråt och tandagnisslan men den sortens standardsänkning skulle gemene man antagligen klara bra, förutsatt att alla drabbades. Det är rätt ok att ha fjolårets mode om (nästan) alla andra också har det. Ett problem är dock den inbyggda dåliga kvaliteten på moderna varor. TV:n, datorn, mobilen och DVD-/Blurayspelaren håller inte så länge. Kan man inte köpa nytt blir man utan inom mindre än uppskattningsvis 10 år. Tvättmaskinen, dammsugaren, spisen, frysen och kylskåpet håller kanske litet längre. Men så länge man har tillgång till internet bör även den bortskämda generationen klara nöjesbiten. (Nåja, jag har inga stora behov på nöjessidan själv, så jag vet inte så noga vad som skulle driva den bortskämda generationen till totalt sammanbrott.)

Jag antar att folk har en hel del skor och kläder i garderoben även om de färdigslitna jeansen inte håller så länge. Fast många kanske slänger kläder allt eftersom. Jag har tillfälligtvis läst om folk som är utan vinterkläder när de behöver dem och tycker att det verkar konstigt. Normalt har man ju kvar fjolårets, även om de inte längre är fullt presentabla. Skor sliter jag hårdare och man kan inte börja säsongen med skor/stövlar som är i för dåligt skick för att klara vintern.

Men om vi inte kunde importera elektronik skulle samhället antagligen påverkas hårt och smärtsamt. Inte bara på privat nivå, utan samhällsfunktioner som sjukhus, järnväg, telefoni, internet, elnät och gudvetvad skulle bli mycket sårbart och antagligen paja så småningom.

Woodsmoke skrev:
Spännande att tänka över hur det skulle påverka om samhället skiter sig "lite grann".

Säg att vi har mat, vatten, värme, kläder och en fungerande samhällsapparat samt jobb, men att vi blir av med en hel del varor som tillfredsställer sekundärbehov, så som importerade råvaror och lyxprodukter.

Inget kaffe, ris, choklad, elektronikprodukter, flertalet textilier, kryddor etc.

Inget mer caféliv, fredagstacos, shoppingkvällar, senaste iPhone, shoppa från eBay etc.

Livet blir trist för den bortskämda generationen.
Är enbart detta en "katastrof" stor nog att påverka folk i allmänhet?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 20:33 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Tror att en situation där Ryssland tagit en del av Sverige och vi inte kan göra något vettigt åt det riskerar att skapa interna motsättningar och syndabocksletande i landet. En stor oro i samhället för om/ när Ryssland tänker gå vidare och ta fler delar av vårt territorium är nog också rimligt att tänka sig.

En annan viktig aspekt att tänka på är att om Ryssland i ett sånt läge vill öka trycket på Sverige och minerar farlederna till västkusthamnarna eller på annat sätt försätter landet i blockad har vi svält inom en vecka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 20:53 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Det finns faktiskt hamnar i Norge har jag hört, så lite skulle kanske gå att få in den vägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 21:19 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Woodsmoke skrev:
Inget mer caféliv


Säg inte det. I den brittiska versionen av historieätarna sas det att britterna aldrig ätit så mycket på restuarant som under kriget. Naturligtvis skulle det inte bli kaffelatte som serverades, utan snarare saker som örtte och kokta äpplen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 21:48 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
För den som vill läsa om situationen i Sverige under andra världskriget finns Johnny Wijks avhandling från 1992, Svarta börsen samhällslojalitet i kris : livsmedelsransoneringarna och den illegala handeln i Sverige 1940-1949.

Det var ett tag sedan jag läste den men vill minnas att han skriver en del om hur utbredd handeln var och hur många som straffades. Kommer ej ihåg vad straffet var.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 21:54 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Tror absolut det går att få in en del genom Norge men knappast tillräckligt för att hålla befolkningen över svältgränsen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 22:29 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Det beror ju också på vilken lightversion det blir och vilken tid på året.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SHTF ligth
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 21:15 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
http://kkrva.se/hur-kan-sverige-angripas/
Kungliga Krigsvetenskapsakademin jobbade förövrigt fram en rapport som kan intressera forumet... Det andra scenariot de beskriver påminner om TS scenario


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet