Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jobb
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 10:22 
Den här killen kanske kan vara till inspiration: han köpte hus och lyckades göra sig skuldfri på tre år. Tre jobb och mycket gnetande var hans recept:

http://www.cbc.ca/news/business/mortgag ... -1.3302229


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 11:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Med tre jobb hade han inte tid att göra av med så mycket pengar. Och han fick nog in en hel del i hyra också. Men det var ingen dålig prestation :-).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 16:16 
3 jobb och ingen fritid i tre år för att få bo i en tremiljoners villa skuldfri. Tycker sensmoralen av artikeln är att inte skuldsätta sig ifrån första början.

Men smart att köpa huset och sedan hyra ut det till lånet är betalat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 18:58 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Grymt bra gjort, ta bara det att han faktiskt jobbade som biträde i en butik för att öka intäkten än mer...

Här snackar vi om en kille som inte är någon arbetsskygg bananskal och räkmackeglidare utan någon som har psyke nog att arbeta mot sina mål.

3 år senare, easylife. Han kan fortfarande hyra ut övervåningen om han så önskar och bo i nedre lägenheten och försörja sig bra, eller hyra ut den nedre lägenheten och förmodligen bo helt gratis.

Kombinera det med ett yrke som gör att man kan jobba på resande fot, tex hans frilansskriverier och snacka om att killen kan ha frihet. Frilansar han och hyr ut hela huset samtidigt som han reser så reser han gratis.

Inte dumt alls, verkligen inte dumt. Resten av livet är klart värt 3 års jobb. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 20:01 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Kanada har väl inte samma bostadsbubbla som vi har i Sverige. Så det är frågan om det är möjligt att göra här hemma i Svedala.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 21:34 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
De har nog lägre skatt på inkomster i Kanada. Har man ett jobb med ok lön så blir det väldigt mycket skatt på pengarna från extraknäcket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 21:39 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
MartinM skrev:
De har nog lägre skatt på inkomster i Kanada. Har man ett jobb med ok lön så blir det väldigt mycket skatt på pengarna från extraknäcket.

Exakt min tanke. Straffskatten på flit begåvning och utbildning (den s.k. tillfälliga värnskatten) gör en massa extraarbete totalt oattraktivt om man inte sköter det via företag och kan ta ut det som vinst istället.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: tor 25 aug 2016, 21:41 
MartinM skrev:
De har nog lägre skatt på inkomster i Kanada. Har man ett jobb med ok lön så blir det väldigt mycket skatt på pengarna från extraknäcket.


Ja, jag tror inte det är möjligt i Sverige...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 10:44 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Jag skulle säga att det är nära nog omöjligt med svenska modellen.

3 miljoner på 3 år är 83 000/mån i amortering. Med dagens räntor så blir räntan småpengar i sammanhanget. Skall du kunna amortera 83k/mån så bör du ha 95000kr/mån efter skatt dvs 195 000kr/mån före skatt. Skulle säga att det är väldigt få lönearbetare som har detta.....


Med ekvationen att man startar ett företag som lånar de 3 miljonerna och sedan betalar av detta på 3 år så behöver du dra in ofantligt mycket mindre pengar. Sen hyr du ut lägenheten till dig själv för 1 kr och skillnaden mellan det samt marknadshyra betalar du förmånsbeskattning på


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 12:04 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Jag brukar inte skriva så ofta här, men det här ämnet engagerar mig då jag går i liknande tankar.
Jag tror att det är möjligt, men det kräver uppoffringar dom flesta av oss inte är beredda att göra.

Men ännu smartare är förstås att spara först och få ränta under tiden (väl förvaltat).

Och det är inte inkomsterna som är det största problemet utan utgifterna.
Ta kontroll på utgifterna och jaga alla hål som det bara rinner ut från.
Det är galet hur mycket som bara rinner iväg i abonnemang och försäkringar.
Elkostnad är nåt som faktiskt går att få ner rejält också.

Och sätt upp ett mål som är större än att köpa en bil eller nåt annat korkat som bara är en ny utgift.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 13:20 
Fast oavsett om du minimerar utgifterna måste du få in runda slängar 170000 per månad. Vet inte hur någon "vanlig" arbetare skulle lyckas med det.
Ta ett hyfsat betalt It-jobb så har du runt 40000 i månaden. Då behöver du bara 130000 till utöver din heltid...

Edit:
OK, när jag läste lite noggrannare är det 255000 CAD han betalade, ca 1.65 miljoner. Alltså hade han en rejäl slant att pytsa in med en gång. Då hamnar det ju i en annan situation och plötsligt görbart...kanske kanske till och med här. Behöver amortera ca 46000 per månad så lär väl behöva 90000 före skatt eller nåt, kanske lite mindre om man hyr ut huset.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 17:03 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Ok SheldonC, jag ska erkänna att jag inte kollade några detaljer på just hans case.
Men rent generellt, jag tror man kan uppnå extrema resultat om man bara tillåter sig själv att drömma och sätta upp målet.
Då får man sen sätta sig ner och fundera hur man ska lösa det problemet för att uppnå det målet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 20:39 
Kan tillägga i debatten att jag gjorde liknande när jag byggde mitt tiny house. Men där hamnade ju slutpriset på ca.70 000kr istället för 3 miljoner. Sedan var min bostad klar. Tog ju några månader att bygga den iofs så pengarna jag kunde tjänat om jag jobbat heltid den tiden kan ju räkna som "förlust" också.

Alltså, man behöver inte en stor dyr villa för att bli lycklig och få ekonomisk trygghet. Driftkostnaden på en stor villa finns ju alltid där så han behöver ju ändå jobba en del för att kunna driva runt villan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: lör 27 aug 2016, 09:41 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Nikenik skrev:
Alltså, man behöver inte en stor dyr villa för att bli lycklig och få ekonomisk trygghet. Driftkostnaden på en stor villa finns ju alltid där så han behöver ju ändå jobba en del för att kunna driva runt villan.


Huvudet på spiken! Just detta att huset är en belastning är det många som vägrar inse/erkänna.
Det talas ofta om boende som investering men väldigt lite om de utgifter som är förknippade med boendet.
http://www.richdad.com/Resources/Rich-D ... asset.aspx


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En kanadensare betalade av huslånet på tre år med tre jo
InläggPostat: lör 27 aug 2016, 10:46 
Schubert skrev:
Huvudet på spiken! Just detta att huset är en belastning är det många som vägrar inse/erkänna.
Det talas ofta om boende som investering men väldigt lite om de utgifter som är förknippade med boendet.
http://www.richdad.com/Resources/Rich-D ... asset.aspx


Skillnaden på nu och på tex åttiotalet är att man oftast inte planerar för att någonsin betala av huslånen.
Dom flesta ser ränta/amortering det som hyra som man alltid kommer betala och man hoppas värdet på huset kommer stiga.
Förr så åt ju inflationen upp värdet på lånen. Man fick löneförhöjningar på 10% om året och inflationen var på liknande nivå.
Innebar att värdet på det man lånat sjönk snabbt i förhållande till vad man tjänade. Så är det ju inte längre

Men att huset inte skulle vara en tillgång om man betalat av lånen kan jag inte riktigt hålla med om.
Ointressant om det betalda huset är värt 0,5Mkr eller 3Mkr men jämfört med att hyra så är tillgången det mervärde
som den lägre boendekostnaden innebär.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet