Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 18:23 
Grymma svar, tackar! :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 19:32 
Är inte radioamatör men främsta skillnaden, utöver kvalitet, verkar handla om att höra och inte om att höras bättre. Dvs det som skiljer mest är motagningen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: fre 26 aug 2016, 19:42 
Oavsett vilken du köper så gärna att den går att programmera med Chirp iom det gör saken mycket enklare.
Den dagen du är ute efter den "ultimata" liten radio som du kan ha alltid med dig som EDC så titta gärna på Yaesu VX3R; batterierna är vanliga kamerabatterier och kostar cirka 50 kronor inklusive frakt. Den funkar bland annat som scanner och har även hundratals kortvågsstationer inprogrammerad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 13:39 
Jag har kollat på specen för Yaesu VX3. Det verkar inte helt klart om den kan sända på PMR och SRBR kanalerna? Även om det inte är lagligt att sända på de frekvenserna tror jag att det för en prepper är något man vill ha möjlighet att göra i en extrem krigssituation.

För mig är en handhållen prepper-radio för icke radioamatörer en radio som minst klarar att sända på VHF jaktkanaler samt i nödfall på UHF PMR samt SRBR kanaler. Detta för att den skall fungera med andra handhållna apparater som kan förväntas plockas fram ur byrålådor om mobiltelefoner inte längre fungerar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 14:08 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Skogsbonde skrev:
Jag har kollat på specen för Yaesu VX3. Det verkar inte helt klart om den kan sända på PMR och SRBR kanalerna? Även om det inte är lagligt att sända på de frekvenserna tror jag att det för en prepper är något man vill ha möjlighet att göra i en extrem krigssituation.

För mig är en handhållen prepper-radio för icke radioamatörer en radio som minst klarar att sända på VHF jaktkanaler samt i nödfall på UHF PMR samt SRBR kanaler. Detta för att den skall fungera med andra handhållna apparater som kan förväntas plockas fram ur byrålådor om mobiltelefoner inte längre fungerar.


Jag har en VX-3, frekvensstegen klarar inte PMR446, den kan inte stega 2,5KHz. SRBR är inga problem det fixar den efter "öppning".
VX-3 är annars en fin liten radio, med batterikassetten för AA-celler blir den en perfekt prepper-radio.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 14:20 
@skogsbonde: man får köpa export/unblocked versionen som finns ofta via Grekland på EBay. Min har TX på 140-173.9875 och 420-469.9875 MHz.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 20:59 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
T-72 skrev:
@skogsbonde: man får köpa export/unblocked versionen som finns ofta via Grekland på EBay. Min har TX på 140-173.9875 och 420-469.9875 MHz.


Typ denna?
http://www.ebay.com/itm/YAESU-VX-3-VHF- ... SwabhUYMQu

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: sön 28 aug 2016, 21:53 
Tank skrev:
T-72 skrev:
@skogsbonde: man får köpa export/unblocked versionen som finns ofta via Grekland på EBay. Min har TX på 140-173.9875 och 420-469.9875 MHz.


Typ denna?
http://www.ebay.com/itm/YAESU-VX-3-VHF- ... SwabhUYMQu

//Tank

Det är honom jag brukar handla från. Seriös säljare och snabba leveranser med rekommenderat paket.

Baofeng uv3 kopian som funkar likadant med något mindre funktioner och lite "ostadig" vid 156.000 MHz. Annars är den lagom OK.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 21:33 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Ett tips är att kolla dx-radio.se då och då. Där finns ibland annonser om kvalitetsapparater till bra pris. Bättre begagnat är i praktiken lika bra som nytt när det gäller de här apparaterna. Jag köpte min Yeasu vx-7 där och den scannar vansinnigt mycket fortare än en Baofeng, och är dessutom vattentät och känns stabil som en stridsvagn i jämförelse.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 02:11 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Derzu Uzala skrev:
Baofeng må vara Baofeng och inte en Yaesu men den har distinkta fördelar.

Batteritiden är bättre, ofta MYCKET bättre. Dubbla till tredubbla tiden verkar vara vad jag ser i praktien på passningstid.

Nämnde jag att ett extra batteri kostar kaffepengar? att det finns AAA batteradapters samt 12v adapters? kostar? knappt ett skit.

Räckvidd och hörbarhet. Med en bra Nagoya eller Diamond antenn så har jag helt utmärkt mottagning och med 7W på min UV82HF så hörs jag BÄTTRE än dyra apparater.

Tar man ner det till sin enklaste form, man ska kunna snacka med god hörbarhet och kunna låsa upp repeaters. En baofeng för hundralappar gör det helt utmärkt.

Självklart finns det en massa funktioner som man skulle kunna ha om man är en avancerad användare men för rent prepping och jaktbruk så har jag ännu inte sett varför jag ska lägga 5-10x pengarna på en dyr apparat, någon får gärna förklara vad jag faktiskt vinner på det och vad de extra pengarna gör för egentlig skillnad? Jag tar gärna en god ursäkt att köpa något nytt fränt men än har jag inte lyckats motivera det?

Det finns både adapters för AAA, AA och 12/24 V (större spänningsintervall egentligen, det är bara en 8V linjär spänningsregulator och två kondensatorer i). Riktiga li-ion-batterier är inte heller speciellt dyra. Vem har inte hundratalet AA/AAA hemma heller? ger bra total batteritid.

Tank skrev:
Tror mitt kitt (som i princip nu har alla tillbehör) kostade under 1600kr.
Betänkt då att det är radio strupmic, vanlig öron ptt, handmic, laddare 220 samt 12 volt samt usb, extra antenn, extra acc och AAA batterlåda, gånger två.....
//Tank

Vilken strupmic har du? Antar en rätt dyr, iom den totalkostnaden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 10:49 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
@Pre - nej, standard Kina-micken. Priset var för 2 uppsättningar med i princip allt ;)

Typ en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/Throat-Mic-Earp ... SwFJBZUyXj

Inget fancy alls.

Jag håller på att börja byta ut UV5-r:en mot BF-A58 mest på grund av att den tål fukt bättre.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 13:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Tank skrev:
@Pre - nej, standard Kina-micken. Priset var för 2 uppsättningar med i princip allt ;)

Typ en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/Throat-Mic-Earp ... SwFJBZUyXj

Inget fancy alls.

Jag håller på att börja byta ut UV5-r:en mot BF-A58 mest på grund av att den tål fukt bättre.

//Tank

Det finns som jag förstår det flera vattentåliga modeller nu, hur kommer det sig att du valde just den?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The ultimate radio, modell handhållen...
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 15:10 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
pre skrev:
Tank skrev:
@Pre - nej, standard Kina-micken. Priset var för 2 uppsättningar med i princip allt ;)

Typ en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/Throat-Mic-Earp ... SwFJBZUyXj

Inget fancy alls.

Jag håller på att börja byta ut UV5-r:en mot BF-A58 mest på grund av att den tål fukt bättre.

//Tank

Det finns som jag förstår det flera vattentåliga modeller nu, hur kommer det sig att du valde just den?


Jag ville ha en billig enkel som var som UV5:an men tålde lite mera. Det finns som du säger ett par olika. Jag valde denna för att den verkade vettig till pris/funktion. Kusinen heter Baofeng GT-3WP och delar som jag förstår det alla vitala komponenter. Sen finns det ett gäng kloner på dessa så klart.

Test hos Miklor:
http://www.miklor.com/COM/Review_GT3WP.php

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet