Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 22:44 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Håller med flera ovan om att äpple är svårslaget. Skulle plantera några äppleträd (tidiga +sena/lagringsbeständiga) innan jag övervägde något annat. Därefter körsbär, plommon och sedan päron.

Det kan skilja ganska mycket mellan olika ställen som har en viss växtzon. Exempelvis om du har en mur, vägg eller liknande mot söder som kan ge skydd och fungera som värmemagasin så kan du flytta en eller två växtzoner söderut (detta är ett gammalt knep). Vet inte hur det går med Aprikoser i dina trakter, kanske lite för optimistiskt. Längre söderut i Sverige fungerar det, kan ge rikligt men allt måste tas om hand när det mognar.
En annan sort som man inte ser så ofta i Sverige är mullbär. Jag tycker bären gör sig bäst i sylt men man kan även äta dem färska. Ger riklig skörd och växer dessutom fort så det tar inte många år innan man har ett "riktigt" träd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 07:30 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Äpplen är bra, det kommer man inte ifrån.

Men...
År då man får mycket äpplen får alla mycket äpplen, oftast mer än man kan spara. Så chansen att du kan få eller kan byta åt dig en skottkärra äpplen i utbyte mot plommon eller andra frukter är rätt hög, om du nu inte bor utan grannar.

Så visst, ett eller två träd med lagringsbara vinteräpplen röstar jag också för, men på resten av ytan skulle jag nog tycka att hasselnötter eller mandel kan vara kul, och framförallt mycket enklare att bevara. Valnötter och kastanjer kan nog också vara nog så bra, men träden blir enorma, så nog inget som blir så bra i en villaträdgård, utan mer om du har en jordbruksfastighet. (Även då får du fundera var du ställer dem så de inte skuggar resten)

Här http://www.westergaards.dk/sortiment finns lite ideer på saker som faktiskt går att odla om du inte har alltför tokig växtzon och väljer en härdig sort.

Den där Loiko som nämns verkar vara väldigt intressant, men inte direkt enkel att få tag i. Hittade en bloggpost som ger lite ledtrådar samt talar om var det finns träd man kanske kan plocka en nöt ifrån till "utsäde" :D

http://skogsträdgården.stjärnsund.nu/skogstradgard/loiko-bakgrund/

Verkar för övrigt finnas mer spännande arter hos denna Ove, som också verkar finnas i mitt närområde. Måste lokalisera denna trädgård och besöka. http://skogsträdgården.stjärnsund.nu/skogstradgard/sveriges-aldsta-skogstradgard

Des sista två länkarna är inte klickbara eftersom det inter verkar fungera när det är åäö i dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 09:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Päron kan kokas in i vin och bli till ett tillbehör som man har tex ättiksgurkor mm till kött .
Här finns en lista på päronsorter , finns lite att tänka på tex att päron kräver andra päron för pollinering så välj minst två sorter som passar ihop . Det finns päron som är speciellt passande för vin eller cider , Så finns det sorter som tål lagring i uppåt 8 veckor om man tittar på specifika sorter http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotal ... 013-89.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 12:51 
Jag tror inte man ska underskatta behovet av alkohol i ett riktigt taskigt läge, där bolaget är stängt och plundrat och Tyskland-spriten bortbytt eller uppdrucken.
I min SHTF-by på Balkan är plommonbrännvinet bytesvara och valuta. Diverse drängjobbsuppgifter kan betalas i flytande form.:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: tis 06 sep 2016, 13:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Valnötter är kanon som komplementföda, bra fetter och annat i dom. Mycket energi. Jag tycker npg att de växer ganska långsamt, så innan storleken blir ett problem går det nog många, många år. Brukade plocka massor när jag hade ett valnötsträd nära, de höll sig hela vintern i skafferiet. Går att bränna på också, om någon undrade...

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: tis 06 sep 2016, 13:39 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Kermodei skrev:
Grym :)

Som barnbarn till en trädgårdsmästare och uppväxt med odlingar
+ en utbildning inom detta så vill jag ge dig följande råd:

Satsa på säkra kort som ger avkastning & nytta.



Kanoninlägg, Kermodei!! Älskar när inlägg är baserade på såväl teoretisk kunskap som praktisk erfarenhet OCH att du dessutom processat denna kunskap genom ett prepping/resiliens-filter! Bra!!! Tack!!! :) :up:

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: tis 06 sep 2016, 14:34 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Inget träd men en praktisk buske, Havtorn som bildar näst intill ogenomträngliga häckar om man vill och har bär som också har väldigt hög halt c-vitamin i sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Havtorn

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: tis 06 sep 2016, 21:20 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jätteintressant tråd!
Om man vill anlägga en häck av något slag mot en granne. Finns det något ätbart där man skulle satsa på?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: ons 07 sep 2016, 07:37 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
mrlowrisk skrev:
Jätteintressant tråd!
Om man vill anlägga en häck av något slag mot en granne. Finns det något ätbart där man skulle satsa på?


Svart Aronia är ganska fina blombuskar, med bär som kan användas till saft/sylt/kräm och även med fördel torkas. Havtorn nämndes ovan.
Hallon ger i och för sig ofta rätt bra skörd och brukar uppskattas av ungarna, men de är ett h-vete med rotskott som sprider sig överallt, och även om du tycker det är ok på din sida och kör över dem med gräsklipparen är det inte säkert att grannen uppskattar att få sin gräsmatta erövrad av dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 08:40 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Bokmalen skrev:
mrlowrisk skrev:
Jätteintressant tråd!
Om man vill anlägga en häck av något slag mot en granne. Finns det något ätbart där man skulle satsa på?


Svart Aronia är ganska fina blombuskar, med bär som kan användas till saft/sylt/kräm och även med fördel torkas. Havtorn nämndes ovan.
Hallon ger i och för sig ofta rätt bra skörd och brukar uppskattas av ungarna, men de är ett h-vete med rotskott som sprider sig överallt, och även om du tycker det är ok på din sida och kör över dem med gräsklipparen är det inte säkert att grannen uppskattar att få sin gräsmatta erövrad av dem.


Svart Aronia verkar vara mitt i prick vad jag behöver. Tror det blir Viking modellen.
Stort tack för det tipset! Den verkar stabil och härdig och riktigt snygg att se på. Det blir 15 meter av den till våren. Sen om man orkar plocka bären i fredstid får man se. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 09:03 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Häggmispel finns i olika sorter, alla har ätbara bär.
Har själv en rejäl häck i vad som troligtvis är kanadensisk häggmispel. Blåa bär som påminner lite om blåbär i smaken. Mycket vitaminer.
Tålig buske som kan "misshandlas" med häcksaxen utan att ta stryk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 12:35 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
mrlowrisk skrev:
Den verkar stabil och härdig och riktigt snygg att se på.

Här är det växtzon 5, och den växer sig stor och ger massor med bär, så absolut inga problem med härdigheten.
Och den är som sagt rätt snygg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: sön 11 sep 2016, 08:55 
hm, går och kollar lite, kan få en plats för ett nöt träd med, jag ska röja lite så jag får rätt ordning på tomten

har bara en given plats oodlad, och ett träd som ska tas bort, den var inget bra, till våren får jag nog plats för 5-6 nya träd, som ex äppeltråd som skall hållas i rimlig storlek

då är den stora frågan , vilka äppelträd skall man ha?

sedan blir det nog något extra med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: lör 08 jul 2017, 16:42 
grym skrev:
hm, går och kollar lite, kan få en plats för ett nöt träd med, jag ska röja lite så jag får rätt ordning på tomten

har bara en given plats oodlad, och ett träd som ska tas bort, den var inget bra, till våren får jag nog plats för 5-6 nya träd, som ex äppeltråd som skall hållas i rimlig storlek

då är den stora frågan , vilka äppelträd skall man ha?

sedan blir det nog något extra med


Kom du till skott med äppelträden Grym och vilka sorter blev det?

Intressant tråd jag inte läst speciellt noga men hittade nu när jag står där Grym stod förra året.
Röjt på tomten och tänkte ta ett varv till plantskolan imorgon för att se vilka sorter dom har hemma.
Har tänkt mig fem träd i denna omgången. Troligen fyra äppelträd och efter att ha läst tråden ett kvitten till det.
Tomten är gammal men har bara ett urgammalt äppelträd som inte ger något längre.
Fanns tidigare plommon men det försvann i Gudrun eller om det var Per.
Ett par körsbärsträd är det enda gamla som jag behåller.
Diverse gamla övervuxna prydnadsbuskar har redan sågats ned och rötterna grävts bort.
Sorter är jag dålig på så tar gärna råd om en bra mix med tidiga / sena sorter
Växtzon II så mycket som bör klara sig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: mera frukträn, men vad?
InläggPostat: lör 08 jul 2017, 17:15 
en del annat bekymmer längs vägen, men ska prova att göra sticklingar om det kan funka, och då blir det samma som jag har på tomten, skulle fått hit en grävare men innan lite gammalt är borta blir det intet nytt


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet