Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: lör 17 sep 2016, 16:17 
Osiris skrev:
Björngrillarn skrev:
Hellre att de stryker med än jag, hur elakt och ohumanistiskt det än låter. Om man inte tänker bunkra vatten förrän det väl behövs så får man stå sitt kast.


Är inte detta precis grunden till varför allt är på väg åt fanders världen över och motorn av tex ICAs rensning, samhällets allt fler utslagenhet och förfall?
.


Egentligen inte, enligt min åsikt.

Varför världen är påväg åt fanders om man frågar mig är för att folk sitter med näsan i smartphonen och låter sig luras av konsumtionshysterin, kosta vad det kosta vill så länge jag har snyggare kläder och fetare bil än grannjäveln. Och på något sätt är de nöjda med tillvaron. De följer allt media säger slaviskt, och media säger Köp Vad Du Vill Och Skit I Allt Annat. Så länge det finns tacos på fredag, öl i kylen och Zlatan och kungafamiljen på TV är sådana triviala saker som NATO/Ryssland-spänningar, klimatförändringarna och antibiotikaresistens bara skitsaker. Obekväma saker tåls inte att diskuteras, de involverar ju inte fotbollar eller hockeypuckar.

"Jo, vi borde ju göra något åt den globala uppvärmningen, hehe", varpå de tar SUV:en och skjutsar fem ungar till tio träningar per kväll. Devolutionen är ett faktum, vi är inget annat än högteknologiska basala parasiter. Våra förfäder kunde timra sina egna stugor, smida sina egna järnverktyg, och odla sin egen mat för en familj på tolv ungar. Till och med utvandrarna som kom till ett helt nytt land kunde i en handvändning och med några lådor av grundläggande verktyg bygga upp hela pionjärssamhällen på ett par år.

Gå längre tillbaka så hade vi män som jagade mammutar och elefanter och noshörningar med egentillverkade flintatoppade kastspjut och vi kände igen alla ätliga och giftiga växter utan att ens ha ett vetenskapligt namn på dem. Idag betraktas man som jävligt speciell (positivt eller negativt, beroende på graden av avundsjuka) om man ens kan smida ett eldstål eller tälja ett yxskaft eller skilja blåbär från odon. Vi tillhör den värdelösa generationen. Det enda vi kan är att sitta och knappa i telefonen, knulla runt med allt och alla på fyllan och sprida könssjukdomar, samt kräva oändliga rättigheter utan skyldigheter.

Så givet detta, klarar man inte ens av att lagra vatten när man tänker på vad våra förfäder fick stå ut med så kanske den framtida genpoolen klarar sig utan vederbörande ickelagrare. Om samhället förfaller gråter jag inte en tår.

Slut off-topic, sparar ned texten ifall det raderas och startar en ny tråd om så skulle ske.

Vatten är bra skit.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: lör 17 sep 2016, 16:27 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
grym skrev:
vatten brukar finnas i vattentorn
om strömmen går så får man vatten tills det tar slut fär
vattentornen är för dygnsutjämning på ett ungefär, men det var förr, nu tar dom nog slut foortare


Är inte dom flesta vattentorn är avvecklade numer?
Många är ju rivna och en del andra sålda och ombyggda till bostäder.

Numer är det väl pumpar som går på el och stannar när reservkraften är slut, eller?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: lör 17 sep 2016, 17:17 
inte alla, det går åt det hållet till och gissningsvis halvvägs ditåt

numera finns frekvensomformare som håller trycket konstant ihop med en mindre tank med blåsa i så funkar det bra, om det finns ström :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:05 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Hacke skrev:
grym skrev:
vatten brukar finnas i vattentorn
om strömmen går så får man vatten tills det tar slut fär
vattentornen är för dygnsutjämning på ett ungefär, men det var förr, nu tar dom nog slut foortare


Är inte dom flesta vattentorn är avvecklade numer?
Många är ju rivna och en del andra sålda och ombyggda till bostäder.

Numer är det väl pumpar som går på el och stannar när reservkraften är slut, eller?

I min kommun och minst en närliggande kommun är det iaf ganska bra med vattentorn, och jag bor personligen mindre än en km från lokala vattentornet, som är bra mycket högre upp än där jag bor dessutom. Inget hus behöver pump från det tornet, är solklart högsta punkten.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet