Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 17:07 
tja, tänkte lägga upp lite dryckesalkohol för lagring
jag dricker själv så pass lite att jag inte bryr mig om starkare drycker

så då kommer frågan , vad man skall ha på lager ?
tänkta användningsområden är
medicinskt invärtes bruk, kanske i värsta fall utvärtes med :lol:
bytesvara
matlagning :smack:
dricka patrask under bordet med

så, vad ska man ha och var skaffar jag mig det billigast ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 17:16 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Ett tag resta jag ofta och då handlade jag vodka på taxfree. Köpte bara Absolut och någon rysk standard, tänker mig att tom i WROL kommer kända varumärken att vara uppskattade.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 17:21 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Enklast , billigt, men inte billigast, åk till hansa-center 10 min från Rostock...
Kaufland heter affären... finns väl andra ställen oxo... Lidl bland annat...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 18:00 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Sprit är alltid uppskattat, jag föredrar Smirnoff. Vill du vara populär hos de höga hönsen så är Belvedere Vodka esset i skjortärmen.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 19:17 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Detta underbara universialmedel bör bunkras massor av, helst på traditionellt vis där innehållet är utan tillsattser... Dock kanske sånt kan ses störa Bolagets monopol och minska skatteintäkter.
Sårtvätt till preservator, bytesvara till sällskap, brännande till tikturer... Universialmedel som sagt.

Gillar dock traditioner, där just kunskap går nyttja, speciellt om shtf orsakar igenbombing av monopolföretaget.

Så om ni skapar era egna "myntrengöringsvätskor", bör ni veta hur det görs rent.

Väljer myntrengöringsvätskor, på grund av ett ärende, där domstolen krävde polisen återlämna det beslagtagna självskapta medlet av traditionell sort.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 19:19 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
singel malt!! en del är bra på erbjudanden i tyskland ex laphroaig men många kostar samma på bolaget. finns ju även årgångs champagne som kan vara av intresse. :)

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 23:08 
Jag skulle satsa på rejält stark, ren alkohol som är avsedd att drickas. Kan blandas ut för konsumtion eller användas för sårtvätt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 23:23 
Jag köper klart mer än vad jag kan dricka upp. För bytesvara har jag mestadels whiskey, vodka och rom. Det rör sig om välkända märken, inte skumma billiga grejor, men heller inte de dyrare varianterna (de dricker jag upp så sakteliga, själv eller med goda vänner). De flesta bytesflaskorna går på runt 10-15 euro i Tyskland.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 23:30 
50% vodka http://www.spritovin.se/vodka/400-smirn ... 01675.html Billig fylla om du inte kan få tag i bra hemkokt.
God tjärig whiskey http://ardbeg.com/whisky/ultimate-range/corryvreckan och en del andra. Mer för dryck än sårtvätt. Jonny walker red label eller gåsen http://www.systembolaget.se/dryck/sprit ... ouse-43801 när det är enklare gäster som ska trakteras.
Cognac uppskattas för dryck av många. Svart renault är väl ett säkert kort?
Viner, tja, där får du fråga systempersonalen vilka som passar för lagring.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 23:48 
En i vår "grupp" brände 96% själv.
Han har det på glasflaskor från IKEA.

Används vid sårtvätt, elektronikrengöring,
tvätt av glas,bränsle mm + och dricka.
Fick 10 flaskor av han som är nere i "bunkern" i kylrummet
och som skall användas vid shtf.

96 % är bäst att förvara, då det håller länge + tar minst plats.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 23:52 
MulenDag skrev:
50% vodka http://www.spritovin.se/vodka/400-smirn ... 01675.html Billig fylla om du inte kan få tag i bra hemkokt.
God tjärig whiskey http://ardbeg.com/whisky/ultimate-range/corryvreckan och en del andra. Mer för dryck än sårtvätt. Jonny walker red label eller gåsen http://www.systembolaget.se/dryck/sprit ... ouse-43801 när det är enklare gäster som ska trakteras.
Cognac uppskattas för dryck av många. Svart renault är väl ett säkert kort?
Viner, tja, där får du fråga systempersonalen vilka som passar för lagring.

/MD


Passa dig för att bjuda på JW eller Famous när jag kommer förbi, nu när du klargjort hur man sorterar de som bjuds på dessa ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 23:59 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Människan har alltid försökt berusa sig på alla möjliga sätt: försätta sig i trance, dans, rök, jästa drycker etc. I de mest främmande kulturer finns olika former av verklighetsflykt. Det tycks nära nog vara ett allmänmänskligt drag för homo sapiens. Vid en WROL ökar detta värde och längtan i kvadrat, det är jag övertygad om. Det är förstås knappast verklighetsflykt som är tillrådligt i en sådan situation, men många kommer efterfråga det.

Jag har redan satsat på ett rejält lager av det jag gillar: Bourbon och single malt från Skottland. Det har i princip oändlig lagringstid, och jag kan dricka/njuta av det själv eller med andra eller använda det som bytesmedel. En fin whisky är en utmärkt tack-present redan nu och den håller i värde, till skillnad från rödvin eller en back öl. Grannen som fick den kan lagra den länge och ev. använda den själv som bytesmedel. Annars kan han långsamt sippa på den och minnas vem han fick den av mången kulen kväll. Jag har redan gett bort flera flaskor till grannar i BOL som tack för att jag fått del av kött från jakt.

Sprit som rengöring av är inge bra. Bättre med tvål och vatten. Som uttorkning av sår bör man använda alsollösning. Har också lång hållbarhet, dock ej som sprit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: mån 03 okt 2016, 23:59 
Harmklinga skrev:
Passa dig för att bjuda på JW eller Famous när jag kommer förbi, nu när du klargjort hur man sorterar de som bjuds på dessa ;)


Det är bara jag och kungen som får Ardbeg. :sneaky: :P

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: tis 04 okt 2016, 00:06 
I så fall är jag kungen, för nåt blendedskrutt kommer inte rinna i min strupe. :P


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sprit för lagring
InläggPostat: tis 04 okt 2016, 13:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När jag var liten och hade magsjuka så kom farsan med ett glas Invalid Port , och det håller i sig att jag brukar vilja ha en flaska hemma .
Sedan av whisky så är det http://www.glenfiddich.com/collection/all/

Lite stroh-rom 80% är inte dumt det heller .

Av vanlig sprit så i alla fall det som är smaklöst utan tillsatser för att kunna användas även för sårtvätt osv .

Annars så finns det sk Finsprit att importera med 96% , den används för att dra ut smaker till likörer tex https://www.vildmedvin.se/navimer-finsp ... 00-cl.aspx

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet