Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3åring
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 00:13 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 12 sep 2012, 23:27
Inlägg: 25
Ort: Dalarna
Först ett stort tack till alla som jobbar inom räddningstjänsten, sjukvården, från ambulanshelikopterpiloter till läkare, undersköterskor, sjuksköterskor och neurokirurger. Ni alla gör det som betyder mest, när det verkligen blir allvar.

Som inledning kan nämnas att jag och min fru tål har varit med om en hel del med vår son ur medicinsk synvinkel (prematur, lite diverse annat), vi har inga som helst problem med att se blod, sprutor mm och är någorlunda inlästa på diverse first aid basics och har civilt räddningsdyk-cert mm. samt jobbat inom företags-krishantering.

Det här var utan tvivel den jobbigaste upplevelsen någonsin. Ändå är vi ofattbart tacksamma för att det gick så bra ändå.

Vårt barn klagade över huvudvärk en helg. På måndagen såg han en läkare i ett annat ärende, men verkade inte längre ha ont och uppförde sig inte heller som att han hade ont. På tisdagen var han trött och hade ont i huvudet. Han fick en liten dos alvedon/paracetamol och ville ligga i sin säng. Jag matade honom normalt på kvällen, samma sak, ihållande huvudvärk, men var nöjd med kalla små tvättlappar på huvudet. Klockan 18 ca var det läggdags, klockan 21:30 vaknade han till och gav oss en stor kram och han fick lite alvedon en andra gång. Vi beslutade att köra till sjukhuset om huvudvärken var kvar på morgonen.

Vid midnatt tittar vi in i hans sovrum, genom dörren kommer det in lite ljus så att jag ser att hans ögon är öppna i mörkret. Han andas ansträngt, man hör en inandning, sedan ...."hooöööhh" under utandningen, ingen reaktion på tal eller lätt nyp i armen, jag tar upp honom och in i badrummet, lite kallt vatten i ansiktet, ingen reaktion. Vi ringer genast 112, ambulansen klarar att komma till oss på 15 minuter trots landsbygd, även om det känns som 25 minuter. Under samtalet med 112 tuppar han fullständigt av, ingen reaktion alls även på relativt hårt nyp i armen, ingen visuell reaktion eller blink, andingsmönstret närmast det som kallas apneustic breathing pattern på engelska, andas in ca 6-7 gånger per minut, med mer och mer mellanrum. Det är ett mycket allvarligt tecken om det inte redan fanns tillräckligt med dåliga saker. Höger arm börjar röra sig monotont som vid något slags anfall, allt bajs som möjligen kan finnas i en så liten kropp töms totalt i ett enda svep, saliven rinner ur munvinkeln. Här kan jag retrospektivt sett säga att jag kunde ha kommit på "stroke" själv... men inte just då.

När ambulansen kommer får han syrgas med manuellt andningsstöd (blåsa), vi plockar upp en läkare till på vägen och sedan en ambulansdoktor. Dock vidare med ambulans till Falun, där kan krampen inte kan löses på akutmottagningen. Förgiftning via medikament kan uteslutas, vi har koll på det hemma.

Han får starkare kramplösande samt intuberas och får en CT röntgen som ger oss informationen att han har hjärnblödning. Det blir ambulanshelikopter till Uppsala för livräddande operation med dränage för att lätta på trycket.

Tredje dagen efter operationen vet vi att han kan röra alla leder, och han frågar på sitt sätt efter en speciell bok, som vi inte hade med oss. Hjärnan verkar funka bra också. Efter en dryg vecka på barn intensiven kan han efter flytt till vanliga barnavdelningen snart gå, fast än vingligt. Efter en ytterligare vecka får vi komma hem med vår fantastiska lilla kämpe, som verkar ha klarat sig utan bestående men. Det blir upp till 6 månaders blodförtunnande, en spruta varje morgon i magen som gäller, men det är en "skitsak".

Lärdomar? Många. Nu har man läst på att öroninflammation kan leda till blodproppar, det var nytt för oss. Och det kom ut mycket gult ur örat ett bra tag innan, men det var inga andra besvär synliga, örat var inte varmt/rött nåt annat, ibland har småbarn mycket gult som kommer ur öronen enligt doktorn. Huvudvärk som inte går bort på några timmar kanske är allvarligt. Svårt att bedöma hur ont det gör om man har en kämpe som blir nöjd i en halvtimme med en kall tvättlapp och inte klagar alls.

Syrgassystem sitter högt på önskelistan för julklapp till oss själva. Den här gången kom ambulansen på 15 minuter. Hade det tagit 25 minuter hade jag inte skrivit dessa rader här, utan det hade blivit en randnotis på någon online nyhetstidning. :-(
Även hjärtstartare, det är skrämmande vad få det finns i byar. Inte att vi behövde en sån i detta läge, men jag tänker på andra som behöver en.

Man reflekterar även starkt på vad man kan göra för att evtl. göra "viktigare jobb" framöver, samt att dessa preppers som tror att de klarar allt med lite blodstoppande bomulsbandage är inne på halkbanan den dagen de behöver intensivvård och tio mediciner samtidigt via pumpar som behöver ström. Ambulanshelikoptrarna i Dalarna var kanske dyra, men de räddade troligtvis vårt sons liv, och dagligen många andras.  

Packa en väska som innehåller det mesta ni behöver för er familj för 3-5 dagars sjukhusuppehåll. Oavsett om ni själva kan ta med det eller navigera vänner/grannar att hämta det åt er, det underlättar.

Sist, men inte minst. Om ni har t.ex. första förbandslåda mm i ett skåp i hallen eller badrummet - tryck ut och sätt upp era personnummer, larmnummret 112 och evtl. annan information ni kan behöva (er bostandsadress). Jag har sagt min sons personnummer hundra gånger, men det tog mig säkert 20 sekunder att få ihop det under 112 samtalet. Tryck ut en enkel vägbeskrivning till er själva ni bara kan läsa upp, evtl. GPS koordinater också för en helikopter.

Train hard, fight easy, och ge er familj stora kramar, varje dag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 08:35 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Det var en hemsk historia med ett lyckligt slut, som förälder är det inte svårt att leva in sig i hur gräsligt detta måste ha varit...

Men de kriser man klarar av gör att man är bättre mentalt rustad för kommande svårigheter, dock hopppas jag att ni inte råkar ut för något liknande igen, en gång räcker nog mer än väl..!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 09:53 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Fy fan vilken hemsk upplevelse.

Ska dra nytta av era erfarenheter och se över min beredskap för något liknande. Tack för att du delar med dig av vad som hänt och öppnar ögonen på oss andra.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 10:46 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Jävligt otrevlig upplevelse.

Mycket gott att höra att ditt barn, efter omständigheterna, mår bra!

Dina erfarenheter har jag direkt omsatt praktiskt.

Stort tack för att du tagit dig tid att skriva detta!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 11:26 
Tack för att du delar med dig. Som förälder riskerar man att få lära sig vad ångest är. Har haft någon incident med barnen när de var små men inte så dramatiskt. Kompletterande tips av egen erfarenhet - lär er göra Heimlich manöver på barn...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 11:40 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 aug 2009, 12:34
Inlägg: 122
Jag beklagar, kan verkligen förstå vilket trauma detta var för er alla. Skönt att höra att det gick så pass bra och att vårdkedjan funkade. Har själv en 3- och 5åring, och har genomlevt en traumatisk förlossning och några akuta sjukhusbesök med dem, kan ärligt säga att det är de mest svårhanterade upplevelserna jag haft i mitt liv. Kontrollförlusten är så total när det drabbar någon närstående, särskilt ett barn. Det låter som ni gjorde allt så rätt som ni någonsin kunde.

Kommer verkligen tänka ett extra varv på det du skriver om förberedelserna nu, tack för det, det är så lätt att glömma/förtränga!

Något som har hjälpt mig att i efterhand bearbeta mina "sjukdomstrauman" är att efter ett tag ha typ debreifingsamtal med vårdpersonal och att läsa och diskutera alla journalanteckningar osv. kring händelsen, för att verkligen kunna förstå och ta in allt som hände. Men även då krävdes det en hel del tid och ältande innan det kändes hanterbart. (Men det var förstås bara min personliga upplevelse, och det behovet kom senare).

Ta hand om dig själv och familjen nu.

_________________
suum cuique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 12:21 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Jobbig upplevelse, tack för att du delar med dig.

Uppdaterar larmtavlan med familjens personnummer, riktigt bra tips. På tavlan som sitter där alla kan läsa den står även adress, fastighetsbeteckning och koordinater.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 14:13 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
:shock: å fy fan! Kan inte ens föreställa mig känslan!
Skönt att det har gått bra. :up:

I slutändan förstår man inte varför vi inte har ännu mera resurser till sjukvården med tanke på hur många liv som räddas.
Jag kan leva utan dubbelfiliga motorvägar och snabbtåg, men inte utan avancerad kirurgi inom 1 timme om det skulle skita sig på riktigt.

Tack för att du delar med dig.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 16:19 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Ingen rolig upplevelse ni tvingats gå i genom alls.
Hoppas att det kommer bli ett snabbt tillfrisknande och att ni kan finna ett lugn och en trygghet som föräldrar igen.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Senast redigerad av Parabellum ons 12 okt 2016, 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 18:33 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Rysare, lev väl och sluta aldrig preppa.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 18:49 
ingen kul läsning, men skönt att det gick bra

kan bara hålla med om det att sjukvården kommer kliva bakåt extremt myckt om det skiter sig det minsta
ingen tvekan om den saken


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 18:55 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
blir snudd på tårögd över att små ska få ha de så.. har minsann blivit lite blödig sen man fick egna små..
hoppas ni repar er allihop. :hug:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 19:54 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 19:10
Inlägg: 25
Ort: Wadköping
Åfyfanåfyfanåfyfan.

Tack för att du delar med dig.

Jag tror jag skall gå och krama småttingarna... Och fundera på läkarkittet.

_________________
"Om något orsakar dig smärta beror det ej på saken i sig utan ditt förhållande till det. Detta har du kraften att ändra." ~ Marcus Aurelius


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 22:39 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping

Hejsan.
Jag läste detta inatt och det var hjärtskärande att läsa.. Jag har inga barn själv, men jag kände det långt in i min skäl.. Jag klarade inte av att skriva ett svar då, för gråten tog överhand..(känner den är på väg nu oxå) Men fyyy vilken hemsk upplevelse.. Jag kan inte beskriva i ord hur jag känner och lider med er.. Jag är extreeemt glad för att det gick så bra som det har gjort.. Våran sjukvård fungerar underbart bra ibland och de som jobbar inom vården är de med det värdefullaste yrket enligt mig.. Jag är på tok för känslosam för att själv jobba inom vården, så jag beundrar verkligen de som gör det.

Jag önskar er all lycka i världen, och ta hand om er.
Ge kämpen en stor krya på sig kram.
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det absolut värsta jag har varit med om:hjärnblödning 3å
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 22:54 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Så fruktansvärt, finner inte ord...
...tack att du delar med dig :up: och tack för tipsen!

Mvh sneakpeek


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet