Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 21:03 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Vad kan vara rimligt att preppa för byteshandel med fårbonde? Bonden har grävd brunn, ved, jordkällare, fårhund, mark, skog och är jägare. Tror inte att bonden odlar. Andra personer i byn har hästar.

Antar att alla skulle uppskatta tändare, toapapper och liknande, men är det något speciellt som en sådan fårbonde, eller bönder i allmänhet, skulle behöva vid SHTF, om bonden inte själv förberett sig för det?

Salt? Antar att kött behöver saltas in trots jordkällare?

Batterier och ficklampor för långa arbetsdagar?

12V-batteri och solceller för elstängsel eller vattenpump? Vet dock inte hur mycket kraft de behöver och med fårhund och grävd brunn kanske det går att klara sig utan?

Bränsle och reservdelar till motorsåg? Kanske dock är svårt om man inte vet vad bonden har för märke?

Eboksläsare förladdad med någon speciell sorts information. Vad för information behöver en bonde?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 21:13 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Det lantbrukare rent generellt kommer få brist på är diesel men det är svårt för en stabo att lagra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 21:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Salt behövs i stora lass , för att salta kött (glöm inte salpetern) , salt till djuren , salt till hudarna innan garvningen , salt till höet om inte elen fungerar till hötorken .

Fårmineraler

Kryddor till matlagningen .

Slaktknivar och skärskyddshandskar

Elstängselnät

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 21:20 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Marit Paulsen sa att i tider när mat inte kunde köpas för pengar, var det möjligt att byta tills mat mot en tvål.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 22:08 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Klassiska fårsaxar. Kanske inte så lätt att få tag i, men får behöver klippas även om man inte skulle ta vara på ullen.

Timmerkrokar, gör stor skillnad om man ska flytta på timmer och det som ska bli ved.

Om det är en arbetande hund så är antagligen hundartiklar av värde. Maskmedel, vitaminer, hundmat.

Frön. Finns det jord, så kan det vara värt att odla upp litet även om det kräver arbete. Och det finns i alla fall gödsel... Vanliga morötter, tomater och litet kryddor borde väl vara ett värdefullt tillskott om man inte kan köpa i affären. Det finns mycket annat också, men det är kanske säkrast att köra med säkra kort.

Utrustning för konservering.

Möjligen höns och kaniner, särskilt höns. Fast det är kanske litet svårt i staden.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 22:28 
om tvål, kaustiksoda för att göra tvål, talg finns på fåren ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 22:52 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Ett elstängsel drar anmärkningsvärt lite ström förutsatt att det är korrekt monterat och hålls fritt från markvegetationen.
Har själv ett 12v aggregat i mellanstorlek med vanligt bilbatteri och 45w solpanel till en hage på drygt 1 ha. Det är inga problem under de ljusa månaderna, och det är ju då djuren går ute. Tror 45 w är lite overkill till och med. Utan underhållsladdning får man ta in batteriet och ladda med 2-3 veckors mellanrum.

Aggregat + batteri + solcell kan man nog få för runt 5-6000kr om man passar på när det är rea.

Känns som en lite bisarr grej att ha liggande i lägenheten för den dag man ska cykla ut till bonden och byta till sig kött :D
Men om ett nyckelelement i din plan för överlevnad inbegriper nämnda fårbonde så varför inte! :up:
Om inte annat kanske det går att rigga elstängslet som skalskydd när det hettar till...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 23:15 
Arbetskraft? Om du visar du är en bra och tillförlitlig arbetare kanske det går att byta arbete mot mat.
Lieslåtter, jaktdrev, vedkapning etc. vid SHTF och mer vardagliga saker innan typ målning, brädfodring etc.

Om du inte känner honom och kommer och knackar på vid kris gissar jag bössan åker fram. Bäst att komma och hälsa på innan. :)

Snus, kaffe, hygienprodukter, läkemedel, godis kanske går att byta med.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 16:22 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Har du førsøkt å handle med en bonde? :shock:
Erfaring fra motstandsmenn fra siste ww viser at det ikke er mulig 95% av gangene.

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 17:25 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Caktus skrev:
Har du førsøkt å handle med en bonde? :shock:
Erfaring fra motstandsmenn fra siste ww viser at det ikke er mulig 95% av gangene.


Det kan ju ha berott på att tyskarna hade bestraffat bonden hårt om de upptäckt en sådan handel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 18:26 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
skulle vara väldigt dyr om det kommer en och vill "köpa" mina får eller andra "mat djur"
speciellt inte till någon jag inte vet det är.. att släppa in nån som man inte vet något direkt om känns som att riskera allt..

vissa här inne har ju större möjlighet så klart. att man vet va de går för, lite i alla fall, är ju rätt vitalt. annars ser nog min "gård/by" ut lite som de scenarior vi måla upp i en annan tråd. bevakning taggtråd/consertina spanska ryttare osv osv.

mitt råd är att du lär känna bonden i fråga nu...

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 20:11 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Tant Prepp skrev:
Caktus skrev:
Har du førsøkt å handle med en bonde? :shock:
Erfaring fra motstandsmenn fra siste ww viser at det ikke er mulig 95% av gangene.


Det kan ju ha berott på att tyskarna hade bestraffat bonden hårt om de upptäckt en sådan handel.


Oi då, best å gjøre som fienden sier da :lol:

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 20:45 
i en oroligare tid så är nog saker som nattvakt något man kan köpslå med, ulv i två eller fyrbent utförande kan göra stor skada


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 00:25 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
scorpio_xri skrev:
skulle vara väldigt dyr om det kommer en och vill "köpa" mina får eller andra "mat djur"
speciellt inte till någon jag inte vet det är.. att släppa in nån som man inte vet något direkt om känns som att riskera allt..

vissa här inne har ju större möjlighet så klart. att man vet va de går för, lite i alla fall, är ju rätt vitalt. annars ser nog min "gård/by" ut lite som de scenarior vi måla upp i en annan tråd. bevakning taggtråd/consertina spanska ryttare osv osv.

mitt råd är att du lär känna bonden i fråga nu...


Bonden bor 100 meter från en sommarstuga som ägs av mina släktingar. Släktingarna är bekanta med bonden. Jag ser sommarstugan som möjlig alternativ improviserad BOL tillsammans med släktingarna, som dock är ovetande därom och inte preppers.

Ser framför mig att inleda ett ev. första möte med bonden med att lämna över några konserver som present, för att göra det tydligt att vi inte bara skulle vara bonden till last utan snarare är intresserade av långsiktigt samarbete

Men det kanske ändå är risk att bli skjuten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Som stadsbo preppa för byteshandel med fårbonde?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 01:03 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
lalle skrev:
[
Ser framför mig att inleda ett ev. första möte med bonden med att lämna över några konserver som present, för att göra det tydligt att vi inte bara skulle vara bonden till last utan snarare är intresserade av långsiktigt samarbete


Kaffe.

Lätt att lagra, lätt att rotera. Väcker ingen uppmärksamhet.

Och kaffe kommer vid frånvaro av kaffe bli en mycket eftertraktad/efterfrågad vara. Men det bästa är naturligtvis om ni kan bli vänner i nuläget. Annars whisky, också lätt att lagra och väcker heller inte uppmärksamhet att ha några flaskor stående.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet