Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 20:04 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
mrupert skrev:
Vart hittar man det ?

Procurator, priset var iofs aktuellt nov-14, så det kan ju vara dyrare nu, men det bör inte skilja så mycket :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 20:26 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
mask/filter 595 hos dem nu. http://www.xn--hglandskompaniet-mwb.se/skyddsmask-90-gasmask-90-ny-aktivtkolfilter-direkt-fran-forsvaret-/1019-0
komplett kit med vattenflaska osv. 659. http://www.xn--hglandskompaniet-mwb.se/skyddsmask-90-ny-gasmask-90-filter-med-aktivt-kol-direkt-fran-forsvaret/1017-0

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 02:41 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 22:38
Inlägg: 20
Ort: väster
Jo men dom maskerna har legat hos försvaret ett par år tror inte det är mycket kvar av filtret även om det är vakuumförpackat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 16:12 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
mrupert skrev:
Jo men dom maskerna har legat hos försvaret ett par år tror inte det är mycket kvar av filtret även om det är vakuumförpackat.


så klart de har. men nu byter man väl filter ändå? de jag har hemma har ju datumstämpel så det är inget konstigt i det? finns väl inga evighets filter? finns de vill jag ha länk till dem..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 17:54 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Kanske dum fråga.... Men vad är det som gör att filtrerna åldras om de ligger i sina orginalförpackningar? Mig veterligen innehåller filtrerna aktivt kol?

Fö fyndade jag min skyddsmask 90 på loppis för 250 kr med tillhörande vattenflaska o extra filter :-g

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 21:46 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Senaste gången jag fick repetition på 90-masken vilket var knappt en månad sen, så konstaterades det att den egentliga förbrukningsdatum ej existerar i sina vaccumpaket - MEN, man sätter ändå det av säkerhetsskäl då tiden alltid tar sin roll på förpackningarna. Det normala är ändå att filtret förbrukas under den tiden; förslagsvis som övningsfilter. Nu har ju jag använt masken väldigt mycket, så det sitter i eyggmärgen, men för familjen så offrar jag mer än gärna en uppsöttning filter i samband med nyköp vart 5-10e år för att träna familjen i täthetsprov med de gamla filtren. Hellre ett 5år gammalt filter OM det väl behövs och en välövad familj, än ett 20år gammalt filter och en familj som i paniken inte vet vilket håll filtret ska gängad på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 00:04 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Wow tänk om man fick öva sånt med tanten. Här preppas det mer i smyg än vid köksbordet även om hon vet om en del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 09:36 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
RAW skrev:
Hellre ett 5år gammalt filter OM det väl behövs och en välövad familj, än ett 20år gammalt filter och en familj som i paniken inte vet vilket håll filtret ska gängad på.


amen på det broder! :)

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 15:14 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Ingen som har en bra länk till nya filter av nbc 381 typ, typ? det jag har sett på eBay kostar runt 230kr plus frakt, styck.
Då kan man ju alltid annars köpa Scott ABEK2P3 filter... men jag gillar på något sätt att veta att det jag har i tål Sarin och annat mög...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skyddsmask 90 finns hos Höglandskompaniet
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 20:05 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Impact skrev:
Wow tänk om man fick öva sånt med tanten. Här preppas det mer i smyg än vid köksbordet även om hon vet om en del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Du måste ju lära dig argumentera för din sak :notme: Se till att tillräckligt ofta läsa upp nyheter om hemskheter i närområdet som kan föranleda "dålig stämning" på din ort. Försök gärna hitta kopplingar och förklara varför det är allvarligt. Låt det bara inte gå så långt att du själv blir paranoid utan lägg det på en bra nivå. Frun gick från accepterande, till att hontyckte det jag gjorde var bra för oss till att hon föreslår och frågar med genuint intresse för att vår familjs säkerhet är viktig. Kämpa på, för er säkerhets skull! :up:


Tank skrev:
Ingen som har en bra länk till nya filter av nbc 381 typ, typ? det jag har sett på eBay kostar runt 230kr plus frakt, styck.
Då kan man ju alltid annars köpa Scott ABEK2P3 filter... men jag gillar på något sätt att veta att det jag har i tål Sarin och annat mög...

//Tank


Har jag missförstått nåt nånstans, men vad jag läser mig till så täcker detta Scotts filter allt som 90-filtret gör? Jag har dessutom sett Polis använda detta skarpt (då Scottsfilter är rätt tydliga med färgränderna).
https://www.scottsafety.com/en/anz/Docu ... %20ANZ.pdf


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet