Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: min digitala sanering
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 09:43 
tja
en skittråd till, men skit samma

jag har börjat en sak som skulle varit gjord för längesedan
rensa och strukturera min digitala värd

jag har småpetat i detta ett tag och tänkte bara ta en tråd om det, gissar att fler sitter i samma båt

saker jag har gjort
sorterar och rensar filer
för att få mera ordning och underlätta backupp
jag vill ha det på detta sättet och är nästan där
för backupp delar jag upp det såhär
1 onödiga filer, filmer och tvinspelninge, läggs på externa hårddiskar, skiter i om dom funkar eller inte, så enkel kopering
2 musik, relativt stort, men jag har dom i en separat mapp som finns på tre hårddiskar, datorn och två externa
3 foton, samma som musik, men egen mapp
4 böcker, samma som ovan egen mapp
5 mitt eget skrivbord, allt som är sådant jag samlat på mig och som skall sparas, eller som jag skrivit, kopierar allt till senaste hårddsiken när jag ansluter en extern, plus två usbminnen som roteras
6 lösenordslista, hanteras varsamt, och skrivs ut, sitter på ett par gamla usbpinnar som inte är i datorn normalt
7 mail, kör med portable apps firebird, kopieras över till alla hårddiskar efterhand man ansluter dom + usbsticka
8 webbläsare, firefox portable, samma som mailen

förr var ju gmail jobbig att ha backup på
men nu kan man göra det relativt lätt
man kan generera en mboxfil som man laddar ner, och sedan ha den i en firebird portable och kunna kolla alla gamla mail
för er som har gmail så kan jag rekomendera er att ta backup på eran mail, och fundera på hur mycket ni har på era mail på gmail som inte är bra om någon annan läser dom

jag har provat att starta om på nytt några gånger
och har man allt i ordning kan man komma igång relativt smidigt
webbläsare och mail från usbminne
lösenord från papper
fundera på hur många som har ett helvete vid byte av dator ;)

kör mycket portable apps
bildbehandling
officepaket
webbläsare
mail
och några till
gör att en övergång till en annan dator oftast blir enkel

hur hanterar ni erat digitala liv?
(japp, jag är halvurtråkad och slöjobbar med detta och skriver lite för sakens skull)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 10:34 
Ser mindre och mindre anledning att ha en massa saker på hårddiskar man släpar med sig till nästa setup år efter år.
Gamla dokument, mail och filer tar jag bort.

Musik och film är visserligen kul att ha men försöker ha mindre och mindre av den varan. Spotify, bibliotek och Netflix finns ju så länge civilisationen finns.

Har rensat i mina foton och fått ner det ifrån 400Gb till cirka 3Gb och känner det inte är katastrof om dom skulle försvinna. Är ju ofta bara 1 eller 2 foton per fotorunda som är värda att spara och "roliga minnen" lägger jag inte så stor vikt på.
Kanske är bättre att åka och hälsa på en kusin istället för att sitta och kolla på gamla kort ifrån en 10 år gammal midsommar? Och har man inte tid att göra det kanske relationen inte är så mycket värd ändå.

Fördelen med molnlagring är ju att det är enkelt att göra ominstallationer och byta dator, t.o.m operativsystem, speciellt med google account.
Har svårt att se jag kommer sitta mycket framför datorn post-SHTF. :zombie:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 11:01 
kanske kanske inte, man vet inte vad framtiden har med sig

tänkte utöka mina digitala böcker
en hel del av det jag sparat är tekniskt material

om framtiden blir halvskit i fläkten så känns det ok att ha någon dator med mycket info, ,men inte om det blir full zombiekalas ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 20:42 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Sjyst sanering.
Har själv gjort en ommöblering i början på 2016 digitalt.

Dokument mappen har numera kategorier och eller undermappar rejält förbättrad som ligger i dropbox.
Dokument sparas med vettiga namn eller nummer/datum för att hitta dem i sökningar.
Inget får ligga på skrivbordet eller hämtade filer.

Flertalet dokument oftast excel har nästan allt specificerat vad det gäller hushåll, avtal, prepp, försäkring, bil, milersättning, schema, löner packlista osv.

Alla bilder synkas dropbox flyttas även från lokal dator och läggs på extern HDD1.
Viktiga dokument, program, e-böcker, pdf, musik, och allt som inte är skit hamnar också på HDD1.
All film extern HDD2.
All TV extern HDD3.

Mobil, dator 1 samt dator 2 har dropbox så jag kan närsomhelst komma åt mina filer bara de är i synk, även ett fåtal i offline-läge.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: sön 07 aug 2016, 08:46 
tyvärr är detta svårare nu, att hålla rent i en dator då olika program vill sätta filer där dom själv vill ha dom
ex nedladdning i chrome o.s.v
sedan är man ibland lite slarvig med strukturen på det man håller på med :oops: :oops:

funderar mer och mer på att ha helt flyttbart av det jag verkligen vill ha, krasst sett så får jag numera plats med det mesta jag behöver ha till dator i ett 8 eller 16 GB minneskort, och ett micro sd är inte stort

började med det när usbstickorna kom, men då var inte uytrymmet stort nog, men jag hat fortfarande kvar 512MB usbminnena med det viktigaste sakerna


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: sön 07 aug 2016, 11:01 
https://takeout.google.com/settings/takeout/custom/gmail,calendar

klistar in länken till där man skapar sitt mbox akriv för mail och allt annat från google

jag har kollat och det går smidigt att annvända en portable apps mozilla firebird för att kolla den filen, man måste dock mata ett mailkonto på den för att aktivera det, men kvittar vilket

så jag kommer ta hem all mail från gmail, spara det på vettigt säkert sätt

detta för i huvudsak två skäl
minska googles sök i mina mail, beror på hur många andra som råkar komma åt det, inget viktigt nu kanske, men vem vet...

del att jag har en kopia på mina mail om något skiter sig, vilket för min del inte är helt otroligt ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: mån 08 aug 2016, 15:00 
Jag har mitt digitala liv centrerat runt ett NAS hemma. Där lagrar jag allt, främst som backup i form av snapshots. RAID 5 med 4 diskar.

På min PC har jag hyfsat med disk och lagrar en hel del också. Särskilt sådant som är aktuellt. Jag tar automatiska säkerhetskopior till NAS flera gånger dagligen.

Vid säkerhetskopiering arbetar jag med snapshots i flera generationer, med hjälp av rsync, med länkar till filer som inte ändrats sedan förra säkerhetskopian. Det innebär att varje säkerhetskopia ser ut att vara en komplett avbildning av mapparna som säkerhetskopierades, men filer som inte ändrats behöver inte säkerhetskopieras utan det skapas en "hard link" till en kopia av filen som säkerhetskopierades tidigare. Gamla snapshots kan raderas utan särskilda åtgärder eftersom det håller reda på hur många hårda länkar det finns till en fysisk fil. Jag kör Linux, men Windows med NTFS klarar samma trick.

Jag använder script baserade på rsync för att ta snapshots och radera gamla snapshots vid behov. Rsync finns för Mac, Linux och Windows.

Viktiga mappar lagrar jag även på sd-kort på mobilen och plattan. Då använder jag en Android-app för att synca över wifi från NAS. E-böcker och ljudböcker synkas på liknande sätt.

Jag arbetar en hel del med virtuella datorer. Det innebär att jag kan köra flera operativsystem samtidigt på min PC. Det är ett smidigt sätt att ha datorer med känsligt eller viktigt innehåll utan att behöva köra flera burkar. Exempelvis olika miljöer för bildbehandling, programmering eller för bokföring och bankärenden. Det är enkelt att kopiera virtuella datorer om man vill testa att installera nya program. Krånglar det kan man radera kopian och återgå till originalet. Jag kan köra de mindre krävande virtuella datorerna från min platta och från USB-minne. Extreme Portable Computing. :D

Jag har några USB-diskar som jag använder för offsite säkerhetskopior. Kör rsync-script för att uppdatera snapshots i flera generationer på dem.

Det jag är mest rädd om på mitt NAS är en större samling inskannade diabilder och fotoalbum från familj och släkt. Kopior finns hos anhöriga och släkt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 02:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jag har lite som Skogsbonde, men jag har en server istället för NAS..
Men jag har fysiskt olika datorer till olika uppgifter istället för virtuella..
En bärbar för surfning och som jag har ett mail konto som är till nyhetsmail, maila med familj, vänner och bekanta..
En stationär som jag har som mulimediadator med en webbläsare för att läsa nyheter, polisens händelseraporter, räddningstjänstens larm, MSB, krisinformation osv.. samt att kunna se på tv's olika play kanaler streemat osv. (ansluten till tv'n och biohemma så klart.)
En bärbar arbetsdator för jobb, bankärenden, bokföring samt en e-post för jobb, företag och myndigheter.
Alla foton, viktiga filer och viktigmail går på backup till servern, som även läggs på externa hårddiskar..
Användarprofilerna från datorerna med personliga inställningar, bokmärken, småfiler på skrivbord, mina dokument osv.. det säkerhetskopieras oxå.. så om en dator krachar så är det snabbt återställt, eller om jag byter ut en dator.
Jag har inga filer eller viktiga mail ute på nätet.. så inget moln för min del.. Det är inte tillräckligt säkert... and nooo wifi...
Vilket iiiinte är omtyckt av mina syskonbarn*asg* :lol:
Lösenord har jag i huvudet.. inget på usbstickor eller papper.. men iband önskar jag att jag hade en fusklapp :oops: :lol: :lol: :lol:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min digitala sanering
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 16:30 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 jan 2016, 22:05
Inlägg: 27
Ort: Norrländska skogarna
Orkar inte vela, så jag har bara en enkel extern hårddisk dit jag synkar skit från min laptop. Vissa grejer som jag är mer rädd om har jag på både laptopen och den externa hårddisken. Sedan använder jag Git Annex för att hålla mappstrukturerna i synk. Så lägger jag till eller tar bort filer på ena enheten kan jag enkelt synka dem till den andra.

_________________
Every time he shows up, I either lose my girl, get beaten by an angry mob, or get thrown in prison for tax evasion.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet