Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 21:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hur mycket värme behöver man egentligen? Har man en bra alternativ värmekälla är det ju inte något större problem. Men om man får hanka sig fram med nödlösningar? Om man bor i lägenhet vill man ju ha åtminstone över noll grader i hela lägenheten så att vattenledningar, avlopp och vattenburen värme inte fryser. Klarar man inte det så får man problem efteråt.

Jag antar att man klarar sig själv bra om man samlar mattor etc och tömmer garderober på kläder och dessutom bygger ett tält. Även om det är riktigt kallt ute. Åtminstone om man har tillräckligt med mat så att den inre termostaten fungerar bra.

Jag bodde några månader i ett illa uppvämt hus och det var inte så trevligt. Jag låg väl mest i sängen och läste vill jag minnas, men jag tror inte jag hade ytterkläder på mig. (Jag arbetade på dagarna så det var ju inte hela dygnet, och lyckligtvis var varmvattnet utan anmärkning.) Men var går en lagom gräns för att vara påbyltad och gå omkring i lägenheten och att inget fryser och man ändå har det rätt drägligt? Var bör ambitionsnivån ligga?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 22:15 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Ett problem med lägenhet är ju grannarna, fryser vatten o avlopp i deras lägenheter funkar det ju inte i din heller.
Dessutom, om lägenheterna runt omkring kyls ner blir det svårt att hålla varmt hos dig. BOL? :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 22:20 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Jag tycker att min personliga gräns är nådd när temperaturen inomhus börjar sjunka under +15.

Nu har vi visseliger 14-15 grader i sovrummet men det tål man gott tillfälligt tills man får kläderna på (eller av och krypa under täcket) och att sova är ingen problem, har ett tjockt och varm täcke.
I vardagsrummet pendlar temperaturen 19-21 grader.

Men om man skulle ha +15 eller mindre i hela lägenheten hela tiden så skulle det inte var längre bekvämt och det skulle fodra att man hade tjockt med kläder. Och att var påbyltad inomhus är ju inte kul.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 00:16 
Att kunna hålla hela lägenheten uppvärmd är nog svårt för de flesta. Isolera ett rum, låt boendes egen värme göra delar av jobbet, använd öppen spis, värmeljus, fotogenbrännare eller oljelampor för att få upp värmen. Klä dig ordentligt, sov i tält.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 07:25 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Zombie skrev:
Hur mycket värme behöver man egentligen? Har man en bra alternativ värmekälla är det ju inte något större problem. Men om man får hanka sig fram med nödlösningar? Om man bor i lägenhet vill man ju ha åtminstone över noll grader i hela lägenheten så att vattenledningar, avlopp och vattenburen värme inte fryser. Klarar man inte det så får man problem efteråt.

Vad var frågan? Hur mycket värme man behöver eller hur varmt man behöver ha det?

Om vi har en lägenhet i ett våningshus.. Anta att det är 70-tal elementhus med 3-glasfönster. Typiskt element 70-tal kan ha ett U-värde på 0,4W/m2K. 0,4W/m2K betyder att för varje grad du värmer luften i lägenheten går det åt 0,4 watt för varje kvadratmeter ytterväggyta du har.
För tvåglasfönster är typiskt U-värde 3W/m2K och för 3-glasfönster 2W/m2K.
Vad som sen läcker genom mellanväggar, golv och tak beror på konstruktionen och temperaturskillnaderna mellan lägenheterna. Jag kan tänka mej att effekten måste fördubblas ifall närliggande lägenheter är kalla.

Räkne-exempel. 60m2 lägenhet 70-tal, 3-glasfönster. Takhöjd 2,5m. Väggfasad 6m på två sidor, totalt 12m. Total väggyta 12x2,5=30m2 av vilket 6m2 är fönster.
För varje grad i temperaturskillnad inne/ute behövs då (30-6 m2) x 0,4W/m2K + 6m2 x 2W/m2K = 9,5 + 12 = 21,5 W/K i värmeskillnad som släpps ut genom fasadväggarna. (Här ser vi att största delen läcker ut genom fönstren - det är en god idé att isolera fönstren bättre).
Anta att vi har -10 ute och vill ha +15 inne. Värmeskillnad är då 25 grader. 25 * 21,5 = 537W värmeläckage genom fasadväggarna.
Nu kan ni räkna själva.. U-värden kan frågas av disponenten (som kommer tycka ni är konstig eller tom. foliehatt).
Ifall vi vill ha ventilation så är det lätt hänt att effektbehovet fördubblas. (Kan räkna på det, totala luftmassans värmekapacitet och hur mycket det ventileras, senare..).
Ifall närliggande lägenheter är kalla kan effektbehovet behöva fördubbling än en gång. (Svårt att räkna på, U-värde för mellanbjälklag och mellanväggar är okänt).
Räkna med 2kW för den här lägenheten ifall vi vill ventilera och närliggande lägenheter är kalla, vid -10 ute och +15 inne.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 08:12 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
För att klara dig själv behövs ju som sagt var inte mycket. Sätt en matta för fönstret i sovrummet och på med några extra filtar.
Om du är i en säng, med skumgummimadrass och har täcke och filtar klarar du bra många minusgrader, och det ska mycket till innan det blir det inomhus.

Om det däremot är hur mycket ska till innan ledningar och sånt fryser är det värre.
Frostfritt inne i lägenheten håller du nog med 2 värmeljus per rum. Men det beror ju helt på HUR kallt det är ute, då de flesta rör går inne i väggarna och har lika mycket isolering åt ditt håll som utåt. Samt som någon påpekade, det gäller ju även att grannarna håller värme, så att inte rören spricker i våningen ovanför.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 17:29 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Bokmalen skrev:
Om det däremot är hur mycket ska till innan ledningar och sånt fryser är det värre.
Frostfritt inne i lägenheten håller du nog med 2 värmeljus per rum. Men det beror ju helt på HUR kallt det är ute, då de flesta rör går inne i väggarna och har lika mycket isolering åt ditt håll som utåt. Samt som någon påpekade, det gäller ju även att grannarna håller värme, så att inte rören spricker i våningen ovanför.

Om vi tar föregående exempel med 21W/K med endast läckage i fasadväggar så skulle sex stycken värmeljus (trerummare) ge en temperaturökning på (6st x 35W/st) / 21W/K = 210W / 21W/K = 10 K, så då håller man precis nollan vid -10C ute, förutsatt att ventilationen är helt avstängd och att lägenheterna runtomkring också håller samma innetemperatur.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket värme behövs?
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 17:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Frågan var hur varmt man behöver ha, men jag skulle ha kommit till frågan om hur man uppnår det också. Det tål att tänka på men om man inte har några begrepp från början blir det svårt att komma någonstans, och än mindre komma fram till något vettigt. Tack så mycket för svaret :-).

Jaakko skrev:
Om vi tar föregående exempel med 21W/K med endast läckage i fasadväggar så skulle sex stycken värmeljus (trerummare) ge en temperaturökning på (6st x 35W/st) / 21W/K = 210W / 21W/K = 10 K, så då håller man precis nollan vid -10C ute, förutsatt att ventilationen är helt avstängd och att lägenheterna runtomkring också håller samma innetemperatur.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet