Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 21:55 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Exodus skrev:
Ongrid skrev:
När det gäller gasol så får du väl inte ha mer än 20 kg hemma, och det räcker inte så länge om du värmer upp en lägenhet. Skulle tro ett par tre dagar om du är sparsam. Till matlagning räcker ju dock 20kg rätt länge.


På balkong (ej inglasad) i flerbostadshus - Max 2 x P11 flaskor
På inglasad balkong eller inne i lägenhet i flerbostadshus - Max 2 x 2kg campingflaska 2012



Låter inte som så mycket 2x2 kg, men kollar gasolköket.

Kall makrill i tomatsås är god kall :).

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 04:17 
Jag har beredskap för någon vecka i lägenheten. Gasolvärmare och gasolkök. Ledbelysning med batterier. Och alltid ett laddat bilbatteri där jag har en inverter kopplad. Jag har även några 12 volt LED lampor med vanlig sockel så jag kan byta lampor i några hållare. Blir det allvarligare bär det av till BOL


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 18:36 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Värme är problemet i en lägenhet.
Om man använde tex. en Wallas paraffinvärmare, tror ni man kunde få ut det lilla skorstensröret igenom en ventilationslucka nånstans?
Jag har en Wallas i båten, och avgaserna luktar stearinljus och är pissljumma.
http://www.hjertmans.se/produkter/varme ... as-varmare
De drar ca 0,4A vid kontinuerlig drift, tillfälligt upp till 5A vid start (12V). Solpanel på balkongen borde räcka till att hålla laddning i ett fritidsbatteri.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 20:22 
Har en sån här själv. http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/ ... 000031050/ Eldar med spolarvätska (fri tillgång på jobbet) och det funkar bra. Misstänker att "veken" tillslut kommer brännas upp, något bra förslag att ersätta med? Rockwoll?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 00:10 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
Återvänder till ursprunget; fotogenvärmare, batterier, växelriktare (med kalkylerad max-kapacitet)... Då har du nog vad du behöver. Det finns ingen större idé att planera överlevnad i en lägenhet längre än någon/några veckor. Om det hela inte har löst sig vid det laget är det nog dags att dra vidare...

... och det är en helt annan planering, där du sannolikt lämnar både fotogenvärmare och batterier...

Frågan är vad du egentligen preppar för?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 01:20 
Teashirt skrev:
Återvänder till ursprunget; fotogenvärmare, batterier, växelriktare (med kalkylerad max-kapacitet)... Då har du nog vad du behöver. Det finns ingen större idé att planera överlevnad i en lägenhet längre än någon/några veckor. Om det hela inte har löst sig vid det laget är det nog dags att dra vidare...

... och det är en helt annan planering, där du sannolikt lämnar både fotogenvärmare och batterier...

Frågan är vad du egentligen preppar för?


I en lägenhet finns egentligen ingen anledning att gå omvägen via växelriktare.
Mobil, laptop och LED belysning kan man ladda/köra från bilbatteri. Onödiga förluster gå via växelriktare.
Tänk minimal förbrukning. Ett par bilbatterier ger ända bara ca 1kWh att använda
I en villa finns oftast större anledning, främst till cirkulationspump och ev vattenpump


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 19:02 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Teashirt skrev:
Återvänder till ursprunget; fotogenvärmare, batterier, växelriktare (med kalkylerad max-kapacitet)... Då har du nog vad du behöver. Det finns ingen större idé att planera överlevnad i en lägenhet längre än någon/några veckor. Om det hela inte har löst sig vid det laget är det nog dags att dra vidare...

... och det är en helt annan planering, där du sannolikt lämnar både fotogenvärmare och batterier...

Frågan är vad du egentligen preppar för?



Vad jag prepper för vet jag knappt. Just nu är det väl kortsiktiga saker som strömavbrott, tillfälliga saker och då kanske jag stannar i lägenhet därför var det bra att se lite olika förslag och lösningar för värme och ljus. Men skall fylla upp med lite gasol till att börja med och då främst så att mat går att värma.

Om jag skulle misstänka långsiktiga effekter så är BOL nästa steg. Extra dunk bensin kan förhoppningvis göra att jag kan ta bil dit. Annars jobbigt att gå 10 mil. Har som sagt ingen färdig BoB ännu, sakerna finns nog i någon form men ligger lite spridda i källare och lägenhet :).

Även om jag tror på mauthesian teori med dieoff, så tror jag att det kan ta några generationer innan olja kol tar slut. Tror inte ett dugg på att vi kommer sluta använda olja och kol om vi inte finner ny bättre energikälla. Tänk på Påskön när de högg ner de sista träden trots att de då inte kunde tillverka kanoter för att fisk och därmed svalt ihjäl.

Men jag hinner nog avlida innan kollapsen som kan pågå en längre tid.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 21:19 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
@Exodus: Nej, det har du förvisso rätt i. Har ju faktiskt 12V-pluggar till nästan allt själv, och använder växelriktare allt mer sällan - men den är riktigt bra att ha ibland, ger riktigt bra flexibilitet för de där grejorna man inte tänkte på att man behövde och som inte har 12V-kompatibilitet.

Vet folk som rentav kör kyl o frys på batteri och växelriktare vid strömbortfall. Så länge man inte öppnar dörren i tid och otid räcker det längre än man tror.

Men du har rätt; skippa växelriktaren. Köp 12 V-plugg till det mesta, och några 12V grenuttag.

Köp sedan en sån här, de är riktigt bra: http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Batte ... 000032450/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet