Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sårrengöring - Vad är bäst?
InläggPostat: tor 17 jun 2010, 09:29 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

polarbear_ skrev:

jag har läst någonstans att daggkåpa bara ska bara va att gnugga in i ett öppet sår, då ska tydligen smuts dras ut på nåt sätt (vet ej hur det fungerar och har inte testat själv än). Men det ska då vara bra som desinfektionmedel iaf.

Man bör göra ett avkok med daggkåpan först för att kunna använda bladen som tex kompress.

InläggPostat: tor 17 jun 2010, 10:35 
Borgmästare i Jericho

kaliumpermanganat, för den lila färgens skull.

InläggPostat: fre 18 jun 2010, 10:24 
Börjar få trångt i skafferiet

för mig är det enkelt tvål och vatten, skulle absolut inte börja med en massa mystiska lösningar,

i sommars gjord vi tester med hand hygien i fällt vilket kan visa vad man ska använda vid sår vård. testerna gjordes på morgonen efter en natts sömn. och testerna gjordes på odlingsplator som ställdes i i värme skåp
ordning från bäst till sämst
Handsprit
tvål och vatten
Urin (bara 2 st som provade så resultatet är inte säkert)
björklöv som bladads i vatten
askluts lösning
vitmossa
torka sig i gräset ( var mera bakterier efter, än det var före torkningen)

InläggPostat: tis 10 apr 2012, 19:56 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

ÅsaNisse skrev:
På tal om tjära så vill jag tipsa om denna salva avsedd för hundar: http://www.skillingarydsalvan.se/hundart.asp?id=1&lang=Sve
Den funkar väldigt bra på torrsprickor i hundarnas trampdynor, den är även lika bra på människor för t.ex. torrsprickor på fingertopparna, förutom att den luktar gott av tjära så påskyndar den läkningen, rekommenderas.

Tjärsalva för människor:
En effektiv och saliggörande salva för t ex röda babystjärtar är Inotyol, mycket fet och seg salva. En av de verksamma substanserna heter Ichtammol och är "en tjära" och svagt antiseptisk. Dvs det finns väl massor av tjäror och jag har inte kunskap om de olika och vilka som eventuellt är cancerogena osv. Men denna salva finns iaf i Fass och är avsett för psoriasis och diverse icke infekterade hudbesvär som skrubbsår, självsprickor, irriterad hud och vissa brännskador... (Innehåller ullfett, kan ge eksem hos en del.) Applicera och sätt lämpligen en kompress över som skydd.

InläggPostat: ons 11 apr 2012, 00:03 
The grey man
Användarvisningsbild

polarbear_ skrev:
Hmmm. ÄRLIGT, har du VERKLIGEN provat och jämfört. Inte bara gissat och bedömt? Om du kan slå upp din dagbok och visa att genomsnittläkningen är 2-5 dagar med alovera och 4-7 dagar utan, så ger jag mig. Kör hårt.

Men jag gissar att det är en psykologisk effekt. (Placebo eller att du under/överskattar läketiden).

[trådkidnappning]
Kul förresten att se en karateka, vi är sällsynta nuförtiden med alla trendiga moderna kampsporter! Uzz!
[/trådkidnappning]

jag vet att om jag håller mig till att rengöra och plåstra om såren så tar det nästan 2 veckor att läka (oftast hinner det inte läka för än jag haft ett ordentigt uppehåll pga att såren slits upp)
men rengör jag först och sedan kletar på alovera och så ett förband så har det oftast läkt till nästa pass (ca 3-4 dagar). och dom gånger det inte hunnit läka innan passet så brukar jag kleta på mer alovera så spriker det inte upp under passet.

sen stavas det osu! och avslutas med ett starkt utropstecken 8) roligt att du viste iaf.[/quote]

Osu är ett sånt där elände till ord. Det skrivs så här på kanji 押忍 och som du ser så är det en sammansättning av två olika tecken. Så beroende på hur du läser det så kan det betyda en hel bunt olika saker och i princip både ossu och oosu kan vara godkända sätt att skriva det i västerländsk text. Även fast osu känns mest naturligt.

Sen är det ju såklart shotokan karate som gäller :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4