Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 10:28 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Så vad menade herr xxxxxxxxxx, med att sverige ej tillhör svenskarna, enligt dig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

@ moderator vi har alla olika sätt att se på det men vi försöker hålla tonen på normal nivå


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 18 okt 2016, 00:10 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Tråkigt att tråden dog men nu kanske den kan komma igång igen.
Prepping för att Sverige krigar med ett annat land är ju hyfsat enkelt, givet att man är beredd att ta sig härifrån. Men tittar vi på världskrig v2.0 med blockader osv, utan säker tillflyktsort så blir det ju svårare. Då tänker jag mig att man är en del av försvarsmaskin någonstans oavsett om man vill det eller inte, och det är bara att se till att vara så bra placerad som möjligt.

Klarar ditt företag eller arbetsgivare att mata "maskineriet" med något den behöver?
Har du någon speciell talang eller nuvarande arbetsuppgift som kan anses behövas vid totalt krig?

Eller kan du rent av uppfattas som ett störande moment av regimens projekt och målsättningar? Då får du nog rycka ut som någon sorts kanonmat är jag rädd...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 18 okt 2016, 08:13 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Om kriget kommer gissar jag att det börjar på Gotland och spiller över på södra fastlandet typ Skåne och östkusten till att börja med.
Öresund blir väl minerat. Ett visst centrallager som påstås ligga i Arboga ryker väl som ett av de första bombmålen och då får våra "gröna gubbar" knackigt med resurser. Invertebraterna i regering och riksdag kommer att gnälla men ge sig.

Skall jag vara krass räknar jag inte med att överleva särskilt länge men kommer att kämpa på så länge det går. Vi har ingen BOL, äger ingen bil och bor i ett villaområde intill en mellanstor stad vid kusten. Jag är för gammal för att rycka in, Ra122 är förhoppningsvis ersatt av modernare materiel och jag skulle inte kunna träffa en lada om jag så stod inne i den. Möjligen skulle vi kunna hysa några svenska soldater i gäststugan och i huset. Tak över huvudet och marktjänst till våra egna i utbyte mot skydd och eventuellt förnödenheter när vårt förråd tagit slut. Jo, jag vet. Vi blir ett givet mål om vi har soldater hemma men det hade vi blivit i vilket fall som helst när hungriga människor börjar göra räder efter mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 18 okt 2016, 17:16 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Tror folk behöver skilja på indirekt påverkan av krig i närområdet eller pågående krig i direkt närhet.

Det senare går inte att preppa för, det är helt oförutsägbara skeenden där du om du stannar kvar vid din egendom har liten eller ingen påverkan på huruvida du har liv eller någon intakt egendom kvar eller ej.

Därav mitt tips, ha en jävligt bra flyktplan eller fem.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 01:50 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Rent invasionskrig är inte sannolikt, men svårt att förbereda sig mot. Det finns inget realistiskt sätt att stå emot en hyfsat modern militär som har upptäckt dig och vill döda dig, att gömma sig djupt i skogen eller fly till annat land blir väl det enda rimliga försvaret.

Om själva striderna inte förekommer i närområdet, men samhället dock ändå brakar samman, så blir det "zombie" scenariot med horder av hålögda hungrande människor redo att döda dig för en bit mat. Även här kan man klara sig om man undviker upptäckt, men det finns en realistisk möjlighet att försvara sig om man organiserar sig med sina grannar/vapenbröder/etc. Alla motmedel mot raiders som går att uppbåda är nödvändigt ifall man skall överleva som enklav.

Intressant fakta är att rotfrukter är populärast i Afrika i områden där mycket konflikter pågår. Raiders finner det lätt att plocka dina majskolvar, men svårare att gräva upp din växande potatiskörd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 07:55 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Har inte tänkt på det här med rotfrukterna men det låter ju troligt! Har man hyfsat med skog kan det säkerligen vara en bra idé att odla upp en undangömd plätt med rotfrukter.

Det har väl skrivits tidigare här att Lettland börjar damma av sitt gerillakrig-koncept “the forest brothers” och har vi fortfarande kvar något militärt ledarskap så gör vi snart motsvarande här i Sverige, med hemvärnet förslagsvis.
Det betyder att små grupperingar i skogen vid en attack kommer jagas brutalt med diverse små UAV:er för att hålla nere krigskostnaderna. Så om man tänkt gömma sig till skogs lär man ha det med i beräkningarna.

Det här är något som jag tror NATO börjar förstå i detalj iom Afghanistan och Irak. Så i exempelvis Sverige kanske något sorts Peer-To-Peer inbördeskrig bryter ut, med parter understödda av olika utländska fraktioner?

Edit: en intressant länk http://www.eurasiareview.com/24122016-w ... -war-oped/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 11:42 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
"En hel räcka med lagar och förordningar om kommunernas, landstingens och domstolarnas verksamhet träder i kraft"

Det här är en lekman som har skrivit. Antingen det eller en person med uppdrag att skapa oro i det svenska samhället. "En hel räcka" liksom, det är knappast en nykter myndighetsperson som skrivit.

På riktigt. Jag skulle vilja se officiella dokument innan jag kommenterar i övrigt.

Skickat från min BV6000 via Tapatalk

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 11:47 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Gloomyvice skrev:
Har inte tänkt på det här med rotfrukterna men det låter ju troligt! Har man hyfsat med skog kan det säkerligen vara en bra idé att odla upp en undangömd plätt med rotfrukter.



Låt i sådana fall en del av rotfrukterna vara jordärtskockor.
Man kan ibland hitta dem vid gamla övergivna hus där de stått i deccenier utan skötsel.
P.S. Dessutom är det nog långt ifrån alla som vet att de där solrosliknande blommorna har ätbara knölar under jord.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 12:30 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 19:10
Inlägg: 25
Ort: Wadköping
Är du inte själv del av ett förband så är det läge att hålla låg profil.
-Bor du/ni i ett område som skulle kunna bli en konfliktzon. Om du inte vet, ta reda på det. Planera för hur du skall skapa ett uthålligt liv någon annanstans. BOL?
-Se till att ha kopior på viktiga papper. Pass, ägandebevis på fastigheten, etc.
-Kan dina besparingar överleva och bli nådda i händelse av krig?
-Det finns styrka i numerär i händelse av att samhället får annat att göra än att ta hand om dig. Släkt, grannar, bridgeklubb....

_________________
"Om något orsakar dig smärta beror det ej på saken i sig utan ditt förhållande till det. Detta har du kraften att ändra." ~ Marcus Aurelius


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 12:41 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 29 okt 2015, 18:07
Inlägg: 73
Ort: Småland
Förrutom min vanliga prepping så ser min krigsförberedande del numera ut såhär.

Bild

När jag rycker in får min familj gå ihop med vänner för ökat skydd, vilket lär behövas för min OPSÄK är svag då jag försöker påverka min omgivning kring beredskap.
För min egen del finns det fler saker än familjen jag är beredd att kämpa för.

_________________
I will show you fear in a handful of dust.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 12:54 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Krigstillstånd med främmande makt torde då vara stormakten i öst. Antagligen blir en sådan konflikt inte så långvarig. Skulle vårt land ensamma vara indraget i konflikten uppnår nog stormakten ganska snart sina krigsmål och vi blir antagligen delvis ockuperade. Väldigt liten möjlighet att det blir något långvarigt gerillakrig av detta. Finns helt enkelt ingen anledning till det.

Om stormakten är indraget i strid med oss och den stora alliansen så åker stormakten snart på allvarliga problem, men har då sitt trumfkort med kärnvapen (där sidorna är jämnstarka) att ta till. Vi kan då hamna i en omvärld där ett begränsat kärnvapenkrig utkämpats. Då blir det verkligen tufft med no-go zoner, klimatpåverkan, enorma flyktingströmmar, kollapsade stater osv.

Inbördeskrig står det inte om. Här tror jag den största faran finns. Det kan vara grupper som idag redan finns i landet eller som i stor mängd snabbt anländer hit vid konflikt i närområdet, som beväpnar sig och för krig mot Sverige som stat. Detta kan bli blodigt och långvarigt, speciellt som om utländska aktörer gärna blandar sig i interna konflikter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 14:25 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Crossroads Mall skrev:
Förrutom min vanliga prepping så ser min krigsförberedande del numera ut såhär.

Bild

När jag rycker in får min familj gå ihop med vänner för ökat skydd, vilket lär behövas för min OPSÄK är svag då jag försöker påverka min omgivning kring beredskap.
För min egen del finns det fler saker än familjen jag är beredd att kämpa för.


Jag måste erkänna att jag är lite intresserad av vad mer du är beredd att kämpa för.
Själv är jag lyckligtvis inte längre krigsplacerad så jag slipper ställas inför beslutet om jag skulle strunta i inkallelsen eller ej.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 15:49 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Tja, värnpliktslagen är bara vilande. Man får ju hoppas att om krigsrisken blir överhängande så återinförs allmän värnlikt i praktiken för både kvinnor och män samt att man börjar utbilda vapenföra. Detta tillsammans med repetitionsuntbildning gör ju att man inte behöver fundera så mycket på vad man gör i händelse av krig. Man försvarar sitt land. Kan låta märkligt för söndercurlade och självupptagna generationer som mest funderar över sin BoB och hur de skall sortera sina inlagda paprikor.
Vi har ju på mindre än tio år fått ett samhälle där vapenföra män mer funderar på var de skall gömma sig och hur de skall undkomma en fiende som invaderar deras land. Ganska patetiskt och säger en hel del om överlevnadspotentialen numera. You can run, but you can't hide... om Sverige invaderas ingår det i ett större scenario där det inte finns någonstans att gömma sig.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 15:54 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Som påpekt tidligere i tråden, så må det skilles klart mellom det å bo/befinne seg i en krigssone/kampsone og det å bo i et land som er i krig eller er okkupert.

Er det det første scenarioet som gjelder, så er jeg enig i at det å flykte er eneste alternativet. Forberedelsene da er vel å være klar for en bug out, ha planer, et sted å flykte og slikt. Er det scenario 2 som gjelder, så ser jeg det slik at det er min generelle prepping som er forberedelsene.

Det er vel stor fare for at alt som har med jakt, våpen og det å bevege seg over større distanser blir vanskelig/umulig, men ellers blir det vel som planlagt. Det vil si det å ha mest mulig av det som er nødvendig og som trolig blir rasjonert. Det å ha utstyr og kunnskap om hvordan skaffe mat til familien. I det store og hele det som er målet med preppingen vår. Dette til tross for at jeg betrakter krigsscenarioet som relativt lite sannsynlig.

Når Norge var okkupert under ww2, så vet jeg at det var mange, også stadsbor som holdt på slik som vi gjør i dag. Dyrket og sanket det de hadde mulighet til, samt drev det beskjedene dyreholdet som var mulig. Etter ww2 ble blandt annet kanin ikke betraktet som mat lenger, før de siste årene. Under krigen derimot var det føde for mange.

Utover det så forbereder vi oss (i hovedsak jeg da) noe med tanke på ekstreme situasjoner under krig. Litt over hva som er den "fornuftige" skandinaviske preppemodellen, men jeg har handlet inn ABC dresser, gassmasker med ekstra filter og litt annet smånødvendig for ekstreme kriser til alle i familien.

Med det så forsvinner jo den sunne fornuften og foliehatten åker på, men jeg synes jo det er litt morsomt og da. (Skuddsikkre vester har vi ikke enda, men med litt ekstra penger så... (:) :lol: )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: sön 25 dec 2016, 17:10 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Scarecrow skrev:
Tja, värnpliktslagen är bara vilande. Man får ju hoppas att om krigsrisken blir överhängande så återinförs allmän värnlikt i praktiken för både kvinnor och män samt att man börjar utbilda vapenföra. Detta tillsammans med repetitionsuntbildning gör ju att man inte behöver fundera så mycket på vad man gör i händelse av krig. Man försvarar sitt land. Kan låta märkligt för söndercurlade och självupptagna generationer som mest funderar över sin BoB och hur de skall sortera sina inlagda paprikor.
Vi har ju på mindre än tio år fått ett samhälle där vapenföra män mer funderar på var de skall gömma sig och hur de skall undkomma en fiende som invaderar deras land. Ganska patetiskt och säger en hel del om överlevnadspotentialen numera. You can run, but you can't hide... om Sverige invaderas ingår det i ett större scenario där det inte finns någonstans att gömma sig.


Måste säga att jag håller med dig.

Jag är med i hemvärnet för att jag tycker att det är min skyldighet vid ett anfall att försvara mig och landet som jag växt upp i och trots alla fel inte skulle byta mot något annat land(Ja flytt int). Har jag då gått på propaganda från staten må så då vara.

Jag förbereder mig som alla andra preppers men syftet är att min familj ska slippa svälta/lida medans jag är borta och försöker förmå angriparen att försvinna så att alla som gömmer sig i sin BOL kan återgå till sitt liv igen.

Fråga: Om vi blir ockuperade hur länge har alla med BOL tänkt gömma sig? 10 år? 30 år? Ska ni sen krypa fram till ockupationsmakten och inställa er som... vadå? Ni blir nog inspärrade som spioner i bästa fall.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet