Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 21:23 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
reboot skrev:
Varför pansarplåt och containrar? Det använder man väl om ditt skydd ska vara transportabelt!

En armerad, typ betongbunker byggd som en vanlig källarvåning och sen övertäckt med fyllnadsmassa.
Då kan du ha dränering och isolera bottenplattan och väggarna/taket, som när man bygger en vanlig källarvåning under jord. Ventilation, reservutgångar, rökrör mm ska sen till.
Lite lättare och framför allt trevligare att vistas ioch att planera om du gör så.

Jag tror att du inte väcker så mycket uppmärksamhet från omgivningen heller om du gör så.....

Googla "skyddsrum ritning" så får du många bra tips.


betong är inte tät på något sätt, hur löser du tätheten från utsidan?

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 21:34 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
cartaq skrev:
betong är inte tät på något sätt, hur löser du tätheten från utsidan?

Många betong blandningar är vatten täta men inte diffusions täta.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 23:34 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
cartaq skrev:
reboot skrev:
Varför pansarplåt och containrar? Det använder man väl om ditt skydd ska vara transportabelt!

En armerad, typ betongbunker byggd som en vanlig källarvåning och sen övertäckt med fyllnadsmassa.
Då kan du ha dränering och isolera bottenplattan och väggarna/taket, som när man bygger en vanlig källarvåning under jord. Ventilation, reservutgångar, rökrör mm ska sen till.
Lite lättare och framför allt trevligare att vistas ioch att planera om du gör så.

Jag tror att du inte väcker så mycket uppmärksamhet från omgivningen heller om du gör så.....

Googla "skyddsrum ritning" så får du många bra tips.


betong är inte tät på något sätt, hur löser du tätheten från utsidan?


Ett kapillärbrytande skikt under golvet och dränering så att vatten inte kan stå mot ytterväggarna och golvet.

Ångtrycket är mycket litet från den omgivande kalla marken, så diffusion ska inte vara nåt problem. Annars bitumenskikt eller asfalt på utsidan, som man använde förr.

Betongtaket kanske kan tätas med diffusionsspärr för badrum, cellplast som värmeisolering samt åldringsbeständig plast ovanpå med överlappning och lutning utåt sidorna. Sand ovanpå (för att skydda plasten från att punkteras) och sen markduk och fyllnadsmassa/jord

Det viktiga är att golvet och sulan inte suger upp fukt underifrån innanför ett tätskikt.
Isolering utanpå med cellplastskivor är ett annat alternativ, eller läs och begrunda t.ex. här:

http://www.isodran.se/uploads/5180b239c ... 9a8512.pdf

Om du gräver ner en container utan isolering, så kommer väggarna att drypa av fukt från kondens om du har uppvärmning, så isolering/dränering behövs under alla förhållande i alla fall.

Om du inte planerar någon uppvärmning och isolering är väl typ en jordkällare det närmaste alternativet.......

Många fler ideer om du googlar: underground house

reboot

_________________
//reboot


Senast redigerad av reboot lör 08 okt 2016, 00:07, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: fre 07 okt 2016, 23:41 
SSABs produkt "Armox" som är det ni diskuterar är inte avsevärt mer korrosionsbeständig än annat stål. Många av SSABs stålprodukter är unika inte p.g.a. sammansättningen (ingredienserna) utan p.g.a. hur de valsas / efterbehandlas. (Austenit / Martensit etc.)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: sön 16 okt 2016, 09:16 
kollar man så är det vanligt med att sjöfartscontainrar är av cortenplåt
som i sig håller ett tag under jord

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosttr%C3%B6gt_st%C3%A5l


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 11:33 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Att bygga eget skyddsrum är svårt och dyrt. Sverige är ett av världens få länder som har, eller hade ska man väl säga, skyddsrum till hela befolkningen och en mängd sambands och ledningsbunkers. Nästa varje kommun har minst en ledningsbunker (civil) och sedan fanns delade militära och civilförsvarsbunkers. Befolkningsskyddsbrunkersen kan vara riktigt bra de med, särskilt de som byggdes mot 70-talet och senare. Mitt tips är att överge tanken på bunkermoduler och annat, de man ser i usa är mer av "bom shelters" än något annat. I usa byggdes inte skyddsrum till befolkningen i någon större skala, utan det fick man göra själv vilket då naturligtvis blir enklare konstruktioner och inte alls lika gedigna som de svenska befolkningsskyddsvarianten.

Alltså, har du mycket pengar kan du försöka köpa en militär eller civilförsvarsbunker efter att de utrangeras. Det är väl inget superrealistiskt alternativ. Enklare är att leta efter en lägenhet i en bostadsrättsförening eller hyreshus med skyddsrum i källaren som du kan hyra. Vill du ha lite mer säkerhet finns det också villor som byggdes med "garage" som egentligen var skyddsrum med subvention av staten som var tänkta att kunna ge skydd till områdets boende. Vad jag har sett betalar man inget extra för den säkerheten, folk ser inte värdet idag helt enkelt. Då har du ett helt färdigbyggt skyddsrum efter konstens alla regler. Utrustningen kan behöva kompletteras, men enligt lag ska den finnas kvar. Vill du vara ensam om skyddsrummet kan du försöka få det avregistrerat som skyddsrum.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: mån 17 okt 2016, 15:14 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Här finns en karta så man kan se var det finns skyddsrum. Men det gäller att sikta rätt:
https://www.msb.se/skyddsrum

Förresten hade vi skyddrum i gymnastiksalen ovan jord. Det verkade ju konstigt, men det var nära vatten så de kunde inte ha det under jord. Byggt på 1970-talet.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tis 18 okt 2016, 13:46 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
För min del går skydd mot direkt vapenverkan i det närmaste bort. Då är det alla gånger mer ändamålsenligt att bosätta sig (eller placera) BOL nånstans militärt ointressant. Det som jag däremot räknar med att kunna skydda mot är nedfallsstrålning och det ordnas med tätpackad jord och eller tegel, gärna dock betong för då får man på samma gång ett visst skydd mot konventionella vapen (splitterskydd). 20 centimeter gjuten betong släpper igenom 1/10 nedfallsstrålning, 30 cm släpper igenom 1/40 vilket jag tycker själv är en fullgod kompromiss (vissa amerikaner tycker visst att det är alltför lite, i samma veva brukar de ofta glömma bort filtrering av inluften) om man ser till kostnad kontra erhållet skydd. 40 cm släpper igenom 1/100 strålning (jord runtom bidrar ju till skyddet, en jordvall mot stenfot eller motsvarande hjälper mycket till, 30 cm tät jord filtrerar 1/10). Sen är luftfiltrering (endera bälg eller dammsugare eller om man har tur via skyddsrumsfläkt, går att få tag i finfina saker från skrotade/rivna skyddsrum) via sandfilter som gärna kan förbättras med P3-partikelfiltrering efter förfiltret. Övertrycksskydd blir svårt utan övertrycksventiler och pansardörr etc.

Enklast är det väl att beställa en betongbil då man väl har "källarens" gjutformar färdiga framom att slava framför betongblandaren, är man riktigt nojig kan man ju anlita olika entreprenörer eller en som kommer lite mera långväga ifrån. En fördel med köpt betong är att man får betydligt bättre kvalité än vad man själv kan blanda till. Kan ju vara lite svårt att övertyga sängkamraten om hur bra investering detta kan vara dock ;)

De finländska S1-klassens skyddsrum (byggda från 1970-talet till än idag) har en nedfallsskyddsfaktor på 100 (släpper igenom 1/100) och ska klara 100 Kpa:s övertryck. K-klassens (eller landsbygdsskyddsrum) som byggdes 1991-2011 hade en skyddsfaktor om 40. Finländska skyddsrum är inte byggda att klara direktträffar, däremot ska ett S1 skyddsrum klara av en 500 kg:s flygbomb (tryck & splittereffekter) som detonerar 10-15 meter ifrån och tryckverkan från en 100 kilotons kärndetonation på 1,5 kilometers avstånd (för K-klassens skyddsrum är motsvarande cirka 15-30 meter och 3 km).

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tis 18 okt 2016, 14:11 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Willsie skrev:
Att bygga eget skyddsrum är svårt och dyrt. Sverige är ett av världens få länder som har, eller hade ska man väl säga, skyddsrum till hela befolkningen och en mängd sambands och ledningsbunkers. Nästa varje kommun har minst en ledningsbunker (civil) och sedan fanns delade militära och civilförsvarsbunkers. Befolkningsskyddsbrunkersen kan vara riktigt bra de med, särskilt de som byggdes mot 70-talet och senare. Mitt tips är att överge tanken på bunkermoduler och annat, de man ser i usa är mer av "bom shelters" än något annat. I usa byggdes inte skyddsrum till befolkningen i någon större skala, utan det fick man göra själv vilket då naturligtvis blir enklare konstruktioner och inte alls lika gedigna som de svenska befolkningsskyddsvarianten.

Alltså, har du mycket pengar kan du försöka köpa en militär eller civilförsvarsbunker efter att de utrangeras. Det är väl inget superrealistiskt alternativ. Enklare är att leta efter en lägenhet i en bostadsrättsförening eller hyreshus med skyddsrum i källaren som du kan hyra. Vill du ha lite mer säkerhet finns det också villor som byggdes med "garage" som egentligen var skyddsrum med subvention av staten som var tänkta att kunna ge skydd till områdets boende. Vad jag har sett betalar man inget extra för den säkerheten, folk ser inte värdet idag helt enkelt. Då har du ett helt färdigbyggt skyddsrum efter konstens alla regler. Utrustningen kan behöva kompletteras, men enligt lag ska den finnas kvar. Vill du vara ensam om skyddsrummet kan du försöka få det avregistrerat som skyddsrum.



Behöver det verkligen bli så dyrt? En grävare kostar knappa tusenlappen i timmen och att bara gräva ett stort hål tar inte många timmar. Timmer till en form - några tusen. Det som kostar är ju betongen. Anta att man vill ha väggar, golv och tak på typ 100 kvadrat och 2 dm tjocka. Det blir 20 kubik betong -> typ 30k. Och så arbete på det. Borde få en rätt schysst bunker/jordkällare under 50k. Det är iaf i de banorna jag funderar :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: tis 18 okt 2016, 19:50 
David skrev:
Behöver det verkligen bli så dyrt? En grävare kostar knappa tusenlappen i timmen och att bara gräva ett stort hål tar inte många timmar. Timmer till en form - några tusen. Det som kostar är ju betongen. Anta att man vill ha väggar, golv och tak på typ 100 kvadrat och 2 dm tjocka. Det blir 20 kubik betong -> typ 30k. Och så arbete på det. Borde få en rätt schysst bunker/jordkällare under 50k. Det är iaf i de banorna jag funderar :)


Svårt att se din fundering som realistisk
100m2 vägg/golv/tak motsvarar ca 24m2 räknat på ca 8x3x2,8m
Oarmerad betong räcker inte. Räkna med 10k bara för armering
Formen kommer bli betydligt dyrare osv osv
Dubbla kostnaden minst tyvärr


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Komplett Skyddsrum I Pansar
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 21:50 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 23:00
Inlägg: 9
Jag har klurat länge på containerfrågan då priset är bra. Jag jobbar inom bygg.
Jag tänker enligt följande. Gräv hålet och dränera väl. Väg av 4 punkter som ytterhörnen kan vila på och armera likt en lättare bottenplattan samt gör uppgick i armeringen för väggar. Svetsa containern tät samt spruta den tät av skumisolering ( tar bort all kondens, rostskyddar samt isolerar fantastiskt. Fyll grunden med betong, sänk ner containern så den vilar på de fyra hörnen och sätter sig i den blöta betongen. Armera upp väggar och tak som klenare väggar. Stämpa containern invändigt. Sen gjuter man väggar och tak i ett svep. Utgår från att man har en "tunnel" ner. Denna läsningen är inte jättedur och man kan göra nästan allt själv. Kommentera gärna då jag tror på detta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet