Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bug Out erfarenheter i Florida
InläggPostat: tis 25 okt 2016, 06:16 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Jag befann mig i en större stad i Florida som låg i den förmodade banan för den senaste orkanen och tänkte att det kanske är intressant med några betraktelser.

Landade ungefär 12-15h innan det var tänkt att braka loss rejält. Innan flyget lyfte hade jag förberett så vi skulle ha en tankad bil och bokat nytt hotell ca 3/4 av bilens räckvidd. Det räckte för att vara säkert utanför orkanen.

Men eftersom det inte hunnit utlysas undantagstillstånd än så ville det avbokade hotellet inte ge tillbaka pengarna. Här kan det vara lättare än man tror att bli snål om man redan tvekar och så att säga få ett argument till att inte agera. När jag har tänkt scenarier så har jag inte tänkt så mycket på hur man ser till att faktiskt börja krishanteringen.

Vatten, bröd, chips osv var helt slut i butiken Walmart som jag åkte förbi innan jag åkte ut till Everglades och förmodligen över allt i hela stan men jag hade inte tid att stanna och kika på fler ställen. Visst hade jag mitt sawyer vattenfilter men det hade inte varit särskilt kul att gå ut i ett vattendrag i Everglades att använda det mitt i natten bland alligatorer och så. Flygplatsen hade vatten som jag redan köpt, och jag packade en 1.5L vattenflaska i resväskan innan jag åkte.

Jag tittade på kanske 5-10 bensinstationer och samtliga hade slut på bensin. Under en resa på ca 40 mil. Det fanns bränsle men infrastrukturen klarade inte fylla efterfrågan helt enkelt.

Det var nog MÅNGA som inte hittade hotellrum. Jag hade ju bokat i tid, men stötte på problem när tre nätter gått eftersom min bedömning var att faran skulle vara över vid det laget. Tankevurpan var att orkanen gått vidare högre upp och drabbade andra städer än "min".
Som tur var fick jag bra kontakt med en lokal person som kände ett pensionärspar som hade en oanvänd sommarlägenhet!

Inläggsrubrik: Re: Bug Out erfarenheter i Florida
InläggPostat: tis 25 okt 2016, 10:50 
The Walrus
Användarvisningsbild

Tack för intressant inlägg :)

Måste bara fråga, hur kommer det sig att man åker till Florida när man vet att det är orkan på gång?

InläggPostat: tis 25 okt 2016, 19:54 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

arctic skrev:
Tack för intressant inlägg :)

Måste bara fråga, hur kommer det sig att man åker till Florida när man vet att det är orkan på gång?

troligtvis bokade han inte biljetten i sista minuten...

InläggPostat: tis 25 okt 2016, 20:39 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Jag följde med händelsen på nyheterna, youtube och bloggar.
Folk började återvända då orkanen dragit vidare. De fick reda på att vägar var översvämmade, bensinstationerna var tomma på bränsle, elavbrott pågick, vattnet var avstängt osv.
Man kan säga att lärdomen var att det krävdes mer resurser att återvända efter orkanen än vad som behövdes för bug-out.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]