Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 17:53 
Lugn dag, har suttit och läst mängder med artiklar, tidskrifter och tittat på tiotal Youtube filmer senaste veckan. Känner behovet att sammanfatta och strukturera mina tankar. Mycket vill ha mer men jag har börjat förflyta mig mot andra sidan där lite vill ha mindre.
Risken finns att jag missat något och därför försöker jag projicera mina funderingar svart på vitt:

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 18:15 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 15 nov 2013, 22:58
Inlägg: 22
Jag förstår inte riktigt frågeställningen i korrelation till bilden.

Vad är det du försöker komma fram till?

_________________
"Society exists only as a mental concept;
in the real world there are only individuals."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 18:32 
Försöker minimera och ta bort det mesta som jag inte behöver för att jag/familjen ska klara huvuddelen av kriser och katastrofer.
Bygga beredskapet runt olika "byggstenar" och satsa primärt på det. Lätt att, i nuvarande överflöd, flumma runt i sina tankar och förberedelser.
Jag identifierade dessa åtta olika sidor/blocks som jag vill utveckla och bemästra till maximum; dock med givna syftet som själva målet. Dvs jag kan inte lagra mediciner för allt men kan välja sådant som klarar 70-80% av vanligaste åkommorna. Lite av oxymoron skulle man kunna säga iom jag strävar efter perfekt beredskap genom Parreto principen som i grund och botten är 80/20 regeln.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 18:52 
ogillade bilden då den gav mig fel ordning på saker

ex bara som en sådan sak att mellan bil och bol bör bov vara :surprised: ;)

saknar kunskap, och grupp diciplin om det mer än en person, kanske färdigställda planer är en annan

jag förstår att du vill koka ner det till så enkel som möjligt


prova en annan sorts diagram där allt inte måste vara med på samma sätt

en ring med innersta viktigaste, där du endast drar streck mellan dom saker som hör ihop
ex bil,bov bol, bil men inget direkt mellan bol och bil

får fundera om det är viktigt med vilka saker som hör ihop med vad (:) :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 18:56 
Själva placeringen har ingen betydelse, dvs allt i ringen är sammankopplad i helhet runt själva innersta som handlar om Överlevnad.
Jag orkade inte dra linjer men det ska vara koppling mellan alla.


Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 19:11 
gott, det där är så att det liknar det jag verkligen gillar, boolsk algebra, varav att kunna dra ner saker till minsta möjliga logiska samband är det viktigaste, därför blev min hjärna omtumlad av ologiken i mina ögon sett 8|> :smack: ;)

kunskap och förberedelser är det jag misstänker är där ändå


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 21:45 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Grundtanken, att ha block som man kan jobba med ett i taget, både mentalt och praktiskt tycker jag fungerar jävligt bra, jag har något liknande jag jobbar efter.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: sön 30 okt 2016, 22:09 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 15 nov 2013, 22:58
Inlägg: 22
Ahh, då är jag med på banan.
Att synliggöra de behov man har/kan komma ha är otvetydigt effektivt för att skapa överblick.

Om det vill minska ner till färre punkter så går det ( detta är ju bara min ödmjuka åsikt) att:

Ta bort rutan med fysisk kapacitet eftersom att det inte är en materiell fråga utan man kan lägga den som ett delmål under sjukvård och medicin.

Ta bort rutan om försvar och anfall. Och lägga det under BIL, BOL och BOV. I alla fall försvar borde passa bra in under dessa kategorier.

Eventuellt kan även rutan med kommunikation tas bort om man implementerar det i BOV, BIL och BOL kategorierna.

Jag vet inte riktigt vad det är för scenario du förväntar dig så de nedbantningsförslag jag har kan ju vara helt galna.

Hur du än vrider och vänder dig så måste du nog bryta ner varje ruta i underkategorier, men det blir onekligen lättare att lägga fokus på den svagaste länken i kedjan när du väl gjort det :)

_________________
"Society exists only as a mental concept;
in the real world there are only individuals."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: lör 05 nov 2016, 08:09 
rett upp minimi posterna som du vill ha?

kolla på mindmapping med, det är tvärt om men inte så dumt med att börja med något som man kommer på vad man måste ta med

för mig är största svårigheten att hjärnan ploppar upp saker man tänker på och skall ha med på något ställe, det bör skrivas upp och petas in på rätt ställe, men det är motsatsen till minimering


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-72's överlevnadsteori
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 00:07 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Har inte varit riktigt så strukturerad, men mina tankar har nog mest snurrat kring de här rutorna.
En ruta jag har är en "call to action" eller liknande, med några mentala playbooks jag snickrar på om olika abrupta skeden slår till. T:ex vad jag gör om jag ser ett svampmoln eller om jag har strömavbrott för att nämna två.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet