Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reservsängar
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 22:19 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Har funderat litegrann på hur man kunde ordna reservsängar till improviserat skyddat utrymme (skyddsrum) eller varför inte trång BOL eller bara det enda rummet i den ordinarie bostaden som man kan hålla varm på ett vettigt sätt (eldstad eller typ värmecell. Gärna borde de ju kunna vara kompakta och ihopfällbara så de inte tar plats endera förrådsställda eller som flyttbara som man tar med sig.

Jag såg nyligen en video om hur man tar ibruk ett finländskt skyddsrum från 1991 och där ser man hur de bygger våningssängar som består av en bärande stomme och bårliknande sängar som hakas på. Jag kopplade genast ihop detta med svenska överskottsbårar (sjukbår 2 mt) som man hittar förmånligt på nätet. Kanske de har slumpats bort på grund av att de anses vara för korta? Annars finfina, metallram och endera cordura eller bomullsväv beroende på årsmodell. Man kan ju enkelt snickra ihop nån slags stomme med klena reglar som kan vara försedda med gångjärn eller bult igenom för att bära bårarna och hey presto direkt lite bättre inkvartering. Inga hotellsängar men man får väl ge lite avkall på komforten. Har man plats kan man ju göra samma sak för at kunna "stapla" stommadrasser (resårmadrasser med träram inuti) ovanpå varandra om man inte har högsängar från förr.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 22:42 
Uppblåsbara sängar/madresser som presenteras i olika varianter här http://www.hemhyra.se/tester/hem-hyra-t ... -madrasser har jag god erfarenhet av. Man sover hyfsat och så länge det finns ström är de bekväma att hantera och tar lite plats packade.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 23:05 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
klassisk fältsäng eller US fältsäng som kanske är mer vanligt ord. håller hög klass och man kan faktiskt sova i den också.
jag vet en som har den permanent som säng och har haft det i snart 10 år.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: mån 07 nov 2016, 23:11 
på en del skyddsrum jag kollat i så fanns det stora liggunderlag, mer som gymnastikmattor , normal sängstorlek , 5cm tjocka och mycket hårda, och tunga, man behöver ha en dubbelvikt filt mellan kroppen och den


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 11:39 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Intressant :hm:
Själv har jag en mix mellan vanliga ihopfällbara extrasängar (2st), luftmadrasser(2+2+1) och tältsängar(2) (plats för totalt 10 pers)och täcken och kuddar till dessa i min källare så att den tjocka släkten kan sova över när de hälsar på.
Det som är bra är så klart att alla är mobila och kan stuvas undan eller tas med vid behov.
Båren har jag tittat på men tyckte att en vanlig ihopfällbar campingsäng(NATO style) är skönare, visst, till en högre kostnad.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 11:49 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Något jag skulle vilja hitta är demonterbara sängar men som även är stapelbara på varandra så våningssängar bildas vid behov.

Alltså någon enkel ramkonstruktion av profilrör m bårliknande duk emellan.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 13:40 
Om man vill spara båda förvaringsplats och utrymme när sovplatserna inte används är ju hammocks svårslagna.
Bild

Sedan finns ju denna typ av sovboxar. Denna bild är ifrån ett japanskt hotell, men såg i någon film när ett gäng sov i mycket billigare typ plywoodboxar. Går ju använda som förvaring då dom inte används.
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 16:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Och vilka används mest? Om du har stor släkt har de väl lite olika preferenser om vad de föredrar.

Tank skrev:
Intressant :hm:
Själv har jag en mix mellan vanliga ihopfällbara extrasängar (2st), luftmadrasser(2+2+1) och tältsängar(2) (plats för totalt 10 pers)och täcken och kuddar till dessa i min källare så att den tjocka släkten kan sova över när de hälsar på.
Det som är bra är så klart att alla är mobila och kan stuvas undan eller tas med vid behov.
Båren har jag tittat på men tyckte att en vanlig ihopfällbar campingsäng(NATO style) är skönare, visst, till en högre kostnad.

//Tank

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 19:02 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Zombie skrev:
Och vilka används mest? Om du har stor släkt har de väl lite olika preferenser om vad de föredrar.

Tank skrev:
Intressant :hm:
Själv har jag en mix mellan vanliga ihopfällbara extrasängar (2st), luftmadrasser(2+2+1) och tältsängar(2) (plats för totalt 10 pers)och täcken och kuddar till dessa i min källare så att den tjocka släkten kan sova över när de hälsar på.
Det som är bra är så klart att alla är mobila och kan stuvas undan eller tas med vid behov.
Båren har jag tittat på men tyckte att en vanlig ihopfällbar campingsäng(NATO style) är skönare, visst, till en högre kostnad.

//Tank


Otroligt nog så är det blandat! Både unga och gamla sover ok i de uppblåsbara madrasserna (med bäddmadrass dock). :shock:
Har inte hört någon klaga så här långt. :hm:
Själv föredrar jag natosängen med ett uppblåsbart liggunderlag som madrass :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 21:48 
hammockarna var bra, speciellt yngre kan man få upp utan bekymmer, man får plats med två personer per hörna med krokar i väggen :up:
och folk kan sova under , så där får man tre på höjden


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tis 08 nov 2016, 22:41 
Hängmattor är ett enkelt och prisvärt initiativ,
men jag har tagit efter en kollegas ide´:

Han har byggt hyllor i alla rum (se bilden) där han kan lagra saker på,
Men man kan även använda dem som sovplats genom att lägga underlag
på hyllan (liggunderlag, uppblåsbar madrass mm).

Sparar plats + många gör liknande i USA (i deras stormshelters)


Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: ons 09 nov 2016, 19:56 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Många bra idéer, speciellt hängmattor (får själv ont i ryggen, barn & ungdomar gillar dem väl dock) och "bastanta lagerhyllor". Den svenska sjukbåren har måtten 50x180 så som sagt, ingen hotellsäng men mer flexibel än tältsäng som inte så där bara är stapelbara; stommen/ramen brukar väl vara av det klenare laget i budgetvarianterna också.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: ons 09 nov 2016, 20:09 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Skall fundera på att ha material liggandes för att bygga våningssängar :hm:

Har denna som campingsäng :
http://sv.sportsdirect.com/gelert-super ... e=78740403


//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tor 10 nov 2016, 03:35 
Uppdatering:

Ringde polaren och frågade om måtten på hans hyllor .
250 cm lång samt 1 meter bred. Han sa det finns inget värre än att
ligga trångt och om man redan är i en trång bunker så är det ännu värre.

Håller med han faktiskt där, måste vara rymligt då man vrider och vänder sig under natten.

Han berättade för mig han tidigare hade "sängar på väggen"

(se exempel på bifogad bild)

Men han vill hellre köra "multifunktion" och det förstår jag.
Så nu har han hyllor och hängmattor och behövs det mer plats finns golvet.

Snacka om att utnyttja ytan :lol:
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reservsängar
InläggPostat: tor 10 nov 2016, 10:11 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
För oss är det mer utrymme än sängar som är problemet då vi just nu bor i lägenhet. Annars så har vi 7 liggunderlag från sunk till lyxkvalite. Två tältsängar och en behändig thermarest cot. 4 hammocks och så några gamla sängmadrasser. Nån nämnde gymnastiksalsmattor och de jag har sovit på många sådana när jag var yngre och sov i gymnastiksaler under olika events. De är sköna, men kräver nått varmt att ligga på.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet