Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 23:20 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MartinM skrev:
Derzu Uzala skrev:
Enligt hörsägen, (har aldrig provat LÄNGE själv) så är det många vars mage inte klarar det över tid?



Exakt vad menar du med att magen inte klarar det? När jag är ute på längre turer i skogen så äter jag mat som jag torkat själv. Bla. då jag av erfarenhet märkt att min mage blir "ganska" aktiv av köpt frystorkat efter några dagar men det är väll inget farligt egentligen? Tanken med Mountain House är ju att man bara ska använda det i nödfall och då kanske man kan ta att det blir lite extra nödfall - se till att ha lager m hygienartiklar ;)


LÄS: Rännskita. ;)

Äter man den maten i ett helt år så tja, antingen stabiliserar det sig väl eller så går det helt åt helvete?

-"Varför lagrar preppern 12 kubikmeter toapapper bredvid mountain house maten?" :hm: :mrgreen:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 16 nov 2016, 00:02 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Derzu Uzala skrev:
LÄS: Rännskita. ;)

Äter man den maten i ett helt år så tja, antingen stabiliserar det sig väl eller så går det helt åt helvete?

-"Varför lagrar preppern 12 kubikmeter toapapper bredvid mountain house maten?" :hm: :mrgreen:


Ok, i så fall kan jag bekräfta vad du hört men troligen så kan man som prepper lagerhålla en stor del vanlig mat och då borde det stabilisera systemet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 16 nov 2016, 11:20 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mormor (1888-1986) var skogvaktarhustru, matmamma extraordinaire och regerade över en enorm hushållsträdgård. När jag tänker på all den kunskap som gick förlorad med henne vill jag sparka mig själv på smalbenet.

Hon konserverade alla grönsaker som gick att ta vara på. Saftade, syltade och kokade gelé. Äpplen som inte blev mos förvarades i stora högar på övervåningen i det stora vedeldade huset. Mycket torkades i vedspisen till äppleringar som hon hade i fruktsoppa. Nypon plockades i hagmarkerna, torkades och blev underbar nyponsoppa. Förr i tiden, sade mormor, konserverade man även kött. Hon gjorde det aldrig själv men berättade att man lade köttbullar i lerkrus och täckte dem med fett. Gissar att det var ister som de fick vid slakten. När jag växte upp var både hushållsgrisen och hönsen ett minne blott men mamma har berättat om slaktaren som kom på hösten.

Bortsett från mjöl, havregryn, kryddor, jäst och en del mejeriprodukter var man ganska självförsörjande förr i tiden. Åtminstone de som bodde i hus. Min dagmamma i stan hade koloniträdgård men den gav inte alls de förråd som min mormor hade. Ni skulle ha sett hennes julbord och hur det såg ut i vardagslag när hon ställde fram "en liten smörgås". Jag saknar henne. :'(


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 16 nov 2016, 12:06 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Jag har en fundering kopplat mot samma ämne som denna tråd. Jag håller på och färdigställer ett varmbona förråd i en del av mitt uthus enbart för prepping. Tanken är att i det utrymmet bara förvara proppen grejor, helst utan större behov av omsättning utan grejor som håller länge. Tanken är basvaror utav sånt man kan få behov av i krisläge. Tänker mig dasspapper, sjukvårdsgrejor, ljus/lampor, vatten och mat. Kopplat mot mat vill jag dels ha kanske ca 1 månad bra föda (sånt som är lätt omsätta), typ skafferiet inne plus lite extra godsaker. Men sen skulle jag vilja ha basföda för ca 1 år. Funderar på att köpa bara pasta och ris och typ lås in och glömma. Sen köpa nytt efter 5-10år eller hur länge tror ni det klarar sig?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 16 nov 2016, 13:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det vore nog värt att gå in dit och hämta/lägga in pasta och ris en gång i månaden eller hur stor förbrukning du har i vardagsskafferiet i alla fall. På 5-10 år borde du väl hinna rotera en hel del om det bara är en årsförbrukning. i lagret Det beror förstås på hur det är packat också.

Du behöver väl ändå rotera vattnet ibland så du måste ändå gå dit.

Men idén är tilltalande. Speciellt om man finner någon bra användning för det som ska ut.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: fre 18 nov 2016, 17:25 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 23:19
Inlägg: 32
Ort: I skogen.
Proteinbrist lär man väl inte få så länge man äter ris/bröd/pasta under kall/icke odlingsbar tid och sedan lägger till potatis och bönor ärter broccoli när det går att odla.

Proteinbrist, vad jag vet, är inte någonting att oroa sig för. Däremot mikronutrienterna, de är nog lättare att råka missa..

I mitt förråd finns just ris/pasta och mjöl för bakning. (Sedan borde jag ju inflika att jag är vegetarian och undviker även mjölk och ägg. Självklart, om jag står utan min föredragna mat så skulle jag utan tvekan äta det som finns att tillgå inklusive kött.) Jag utgår även från att jag på något vis kommer att kunna odla lite så småningom så att familjen kan få i sig färska grönsaker april-oktober åtminstone.

Jag har i skafferiet inomhus any given day tillräckligt med mat för en ungefär månad och när den är slut hämtar jag i förrådet och handlar nytt att ställa dit. Det räcker väl som rotation?

Vitaminer och mineraler till hela familjen för 100 dagar bör finnas med. Även extra vitaminC (extra burk, utöver multivitamineralerna), då det är rätt lurigt att få i sig från enbart matförrådet om shtf. Dessa roteras på samma sätt som resten av grejerna där ute. När burken tar slut inne köper vi en ny, och äter upp den i förrådet.

Mikronutrienter jag tycker är svårt att få i oss utan färska grönsaker är A och E och kalcium. Just nu förlitar jag mig på nötter/sötmandel för vitaminE men A är svår.. Kalcium finns i torrmjölk som jag tänker ska kunna användas vid bakning/pannkakor/våfflor när det behövs och det råder brist på grönsaker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 14:19 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Det har jo ingenting med lagerbygning å gjøre og vil være vanskelig å ivareta på et bol før man reiser dit på heltid, men kanin og høns gir jo mye proteiner. Har man mulighet til å holde seg med det, så kan man jo fokusere mer på karbohydrater og fett i lageret.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 18:04 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
MulenDag skrev:
...Återstår egentligen proteiner...

/MD


Pasta innehåller 12,5% proteiner ( http://matkalkyl.se/se-pasta.php ). Rekommendationen i de nordiska näringsrekommendationerna (NNR 2012) är att 10-20 procent av kalorierna vi äter bör komma från protein ( http://www.livsmedelsverket.se/livsmede ... e/protein/ ).

Spagetti och makroner ger alltså en bra bas att stå på även med avseende på proteinintaget. Med en slurk olivolja till detta är man inte alldeles fel ute rent näringsfysiologist.

Pasta är bra bunkringmat!

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 00:27 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Tørrfisk av riktig sort gir utrolig mye protein og svært lang lagringstid om det lagres rett.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 05:00 
Crusoe skrev:
Tørrfisk av riktig sort gir utrolig mye protein og svært lang lagringstid om det lagres rett.


Problemet är väl förvaringen, om man inte har gott om svalt utrymme? Den ska väl helst förvaras i kylskåp?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 10:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Förvara torrfisken torrt och svalt bara så håller den länge . Tänk på kundvagnarna som brukar stå i affärerna nu strax före jul med torrfisk för att göra egen lutfisk av .
Torrfisk säljs ju även som godis i påsar både till människa och djur .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 16:28 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
365 konserver ravioli
356 konserver tonfisk
Sen komplettera upp resten av energibehovet med pasta.
Detta kan du enkelt rotera över 3 år, köp olika konserver om du vill ha variation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 16:32 
Men vi är fyra personer vid kris, två utan kris. 1460 burkar ravioli och 1460 burkar tonfisk är svårare att rotera. :mrgreen: Nu ska vi se... :hm: Djuren gillar ju tonfisk... :? :lol:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 18:26 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 sep 2016, 19:55
Inlägg: 65
Dweomer skrev:
Förvara torrfisken torrt och svalt bara så håller den länge . Tänk på kundvagnarna som brukar stå i affärerna nu strax före jul med torrfisk för att göra egen lutfisk av .
Torrfisk säljs ju även som godis i påsar både till människa och djur .


Lutfisk är ju inte speciellt innehållsrikt, 100g
Protein 6,0 g
Fett 0,1 g
Kolhydrater 0 g
Energivärde 25 kcal/100kJ
Blir ganska mycket att lagra (och äta) om man ska få något av det.
Har bara sett torrfisk dom kattgodis hehe typ hel spigg och ser inte gott ut...

Crusoe låter dom du vet om annan torrfisk?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 18:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Näringsvärdet är högt i torrfisken med mycket protein http://matkalkyl.se/se-torkadfisk.php

Här bara en sida som säljer torrfisks godis
http://torrfisksnack.no/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet