Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 05:42 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 jun 2015, 12:59
Inlägg: 168
Ort: syd
Google köpte DeepMined 2014, idag håller de på att utveckla sin AI (Artificiell intelligens) AlphaGo.
Till skillnad från tidigare Ai's har AlphaGo inga förutbestämda variabler som berättar för den hur den ska göra, utan AlphaGo måste lära sig själv.
Terminator någon? :) haha nä men skämt åt sido, Detta är riktigt fräcka framsteg. Kommer göra gott inom bl.a. sjukvården.

Ai'n har redan besegrat en människa i världens svåraste spel.




hehe en rolig notis är dock att Skynet i Terminator storyn hart ju ursprung ju ifrån Cyberdyne, visste ni att det finns ett företag i Japan som heter Cyberdyne och som gör exosklett? x) - Hotet är äkta ;)

_________________
Survivor of earthquake skåne 2008


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 18:52 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Njaaeee,

All symbolik med Skynet och andra filmer som Matrix är nog mer riktad åt samtliga system vi har i världen som stater, pengarsystem, bolagsdrift, religioner, myndighetsutövningen mm som även de innefattar resurskrig, lagar, global warning, äverpopulation och sociala statusar. Google är bara en liten del av alla dessa system vi har skapt som nu mer går på autopilot mot en existensiell konflikt av vårt konstlade levene och det lite sundare naturliga. Egoismens rov ungefär vs sunda förnuftet.
Allt det här är liksom ändå på väg ut på en spets, oavsätt vart vi än väljer se på. Systemen är ju inte "levande", utan mer en dator-protokoll mot sin egna överlevnad...
Det är ju bara att se på pengarsystemet som går över lik (livet) idag för en uppdiktad algoritm så många är uppslukade i. Min vy på det iaf... (:)

Så kanske delvis rätt, men kanske mer övergripligt?

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 19:11 
osiris, inte ska du vara sååå negativ, klart vi ska ha ett skynet att se fram emot, därmot blev jag besviken det när det rätta datumet kom och gick utan att det hände något :mrgreen: :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: ons 23 nov 2016, 11:12 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Gissar på du menar 2012- hajpen som Hollywood trummade ut? :roll:

Mer systematiskt sådant är väl vad jag ser mer byggs upp och förbereds för...
Vårt sätt att leva idag är ju ändå inte hållbart och där vidrigaste av oss drar i spanarna över andras nackar.

Ser mer den hajpen som såldes ut mer vara en process av ovanstående och tyvärr dumt nog kommer inte ske utan konflikter. Så länge vi inte tar ansvar, kommer nog naturen se till vi gör det, lite att hinta åt Avatar filmen.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: ons 23 nov 2016, 12:45 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Jag tror att AI inte är det stora hotet än på tiotals år, däremot övervakningssamhället och att det går mot kontantlöst så att alla köp kan spåras till person.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: ons 23 nov 2016, 21:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jag skulle nog skriva Google = Spynet :mrgreen:
Jag tror inte att övervakningssamhället är ett stort problem, så länge man inte håller på med kriminella aktiviteter.. Problemet är ju att vi användare accepterar att företag spårar oss.. Google, Microsoft, Yahoo, Facebook, osv. Det är nog mer oroande att företag kartlägger oskyldiga människor än myndigheter som jagar kriminella.. Tänk om FRA, Säpo, polis osv fick samma tillgång till våra datorer, våra mönster, vanor osv. så som dessa företag har.. Då skulle det vara extremt mycket mindre kriminalitet i vårat samhälle.. Alla kriminella springer med en smartphone med GPS i fickan.. polisen skulle ju kunna få tag på dem ganska snart och kunna påvisa att den och den var där och gjorde det och det. Polis och åklagarmyndigheten skulle jubla över de resurserna.

Så våran stats önskan om övervakningssamhälle skulle gynna oss skötsamma.

Sorry om jag blev lite OT. :notme:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: ons 23 nov 2016, 22:02 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Du måste tänka vad all denna övervakning kan användas till (som så klart sparas)! Tänk lite längre att tex Putin intar oss och hans lakejer börjar ta fram alla som varit aktiva mot Ryssland och börjar en utrensning sv dessa oliktänkande. Som inte gjort något annat än varit på lite möten och utryckt sin åsikt, helt harmlöst i dagens Sverige, men i andra händer...
Kolla bara Turkiet vilka utrensningar av oliktänkande och hur får man reda på vilka man behöver ta bort?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: ons 23 nov 2016, 22:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, vore jag seriös kriminell så inte skulle jag bära med mig mobiltelefon (möjligen be en lockfågel bära med sig den vid valda tillfällen). Enligt modernare deckarserier kan de triangulera var telefonen har befunnit sig vid olika tidpunkter, genom att se vilka master som har anropat. Minns inte riktigt om operatörerna är skyldiga att lämna ut uppgifterna till polisen, men jag antar det.

Och som det heter "Berätta inte dina drömmar. I morgon har Freudianerna makten." Fast jag är rätt betydelselös och tror knappast att jag är värd att jaga.

Blondie skrev:
Jag skulle nog skriva Google = Spynet :mrgreen:
Jag tror inte att övervakningssamhället är ett stort problem, så länge man inte håller på med kriminella aktiviteter.. Problemet är ju att vi användare accepterar att företag spårar oss.. Google, Microsoft, Yahoo, Facebook, osv. Det är nog mer oroande att företag kartlägger oskyldiga människor än myndigheter som jagar kriminella.. Tänk om FRA, Säpo, polis osv fick samma tillgång till våra datorer, våra mönster, vanor osv. så som dessa företag har.. Då skulle det vara extremt mycket mindre kriminalitet i vårat samhälle.. Alla kriminella springer med en smartphone med GPS i fickan.. polisen skulle ju kunna få tag på dem ganska snart och kunna påvisa att den och den var där och gjorde det och det. Polis och åklagarmyndigheten skulle jubla över de resurserna.

Så våran stats önskan om övervakningssamhälle skulle gynna oss skötsamma.

Sorry om jag blev lite OT. :notme:

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: tor 24 nov 2016, 01:11 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Palle500 skrev:
Du måste tänka vad all denna övervakning kan användas till (som så klart sparas)! Tänk lite längre att tex Putin intar oss och hans lakejer börjar ta fram alla som varit aktiva mot Ryssland och börjar en utrensning sv dessa oliktänkande. Som inte gjort något annat än varit på lite möten och utryckt sin åsikt, helt harmlöst i dagens Sverige, men i andra händer...
Kolla bara Turkiet vilka utrensningar av oliktänkande och hur får man reda på vilka man behöver ta bort?

Precis.. Den informationen kan han komma över utan att invadera vårat land och överta våra myndigheter och knäcka de servrarna.. Han behöver bara hacka google och skripten till microsofts programvara så har han all information om 80% av sveriges befolkning, då nästan alla är inloggade med sina google konton osv..
Där av min åsikt att man ska inte gnälla på våran stats önskan om ett övervakningsamhälle, när vissa it-jättar utför det redan nu utan att 80% av befolkningen oponerar sig det minsta.
Staten är ofarligare för oss laglydiga än vad it-jättarna är, som bara vill tjäna pengar på att kartlägga oss för att sälja informationen vidare till de som betalar för den.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: tor 24 nov 2016, 01:21 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Zombie skrev:
Nja, vore jag seriös kriminell så inte skulle jag bära med mig mobiltelefon (möjligen be en lockfågel bära med sig den vid valda tillfällen). Enligt modernare deckarserier kan de triangulera var telefonen har befunnit sig vid olika tidpunkter, genom att se vilka master som har anropat. Minns inte riktigt om operatörerna är skyldiga att lämna ut uppgifterna till polisen, men jag antar det.

Och som det heter "Berätta inte dina drömmar. I morgon har Freudianerna makten." Fast jag är rätt betydelselös och tror knappast att jag är värd att jaga.


Nee tv-serier o sådant är inte riktigt rätt.. Polisen får inte tillgång till sådana uppgifter utan ett domstolsbeslut. Samt en triangulering går bara göra i realtid. Metadata är det som telefonoperatörerna lagrar som anger vem du har ringt, smsat och vart du befann dig då.. så om du inte smsar eller pratar i telefonen när du snattar på konsum, så kan de inte se att du var på konsum vid den tiden när snattningen begicks.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.. Men jag är väldigt säker på att det är så det fungerar.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: tor 24 nov 2016, 01:33 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 jun 2015, 12:59
Inlägg: 168
Ort: syd
nu är jag personligen inte orolig för verken AI's eller att techföretaget ska korrumpera världen till undergång.


däremot så sparar ju både google och apple användarnas information, bl.a. vad de söker på via webbläsaren, vilka appar de använder, positioner osv.


för er som använder Android, loggar ni in här, så kan ni se vad som sparats, ni kan även ta bort det (Vilket apple användare kan titta i stjärnorna för att få göra)
https://myactivity.google.com/
Det går även i inställningarna där att avaktivera sparningen av diverse information.
en sak som bl.a. sparas är ifall man råkat komma åt "ok google" funktionen. då spelar den in ljud och sparar det där. - detta är dock något som ni kan radera och inaktivera i länken ovan.

man kan ju bara tänka sig ifall sådanahära google konton hade blivit hackade (nu datan förvisso krypterad, så hade inte spelat någon roll)
men där är ju så mycket information! jag ser vilken tid igår jag var inne på postens hemsida och spårade ett packet, jag ser vilket recept jag kollade upp här om dagen, vad jag kollade på youtube, att jag använde sms appen vid 16.58 tidigare idag osv.

_________________
Survivor of earthquake skåne 2008


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: tor 24 nov 2016, 02:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Vill tillägga en liten länk till svt's repotage om hackade svenska internetkonton. https://dold.svt.se/ Så kan ni kolla så ni inte har era lösenord öppet ute på webben.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: tor 24 nov 2016, 09:57 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 jun 2015, 12:59
Inlägg: 168
Ort: syd
Blondie skrev:
Vill tillägga en liten länk till svt's repotage om hackade svenska internetkonton. https://dold.svt.se/ Så kan ni kolla så ni inte har era lösenord öppet ute på webben.


men google konton är otroligt säkra, kan rekommendera att ha minst tvåstegs verifiering på sitt konto.
här om året var det några chineser som försökte göra intrång på mitt konto, men misslyckades. sedan dess kör jag tvåstegs verifiering.
det vill säga, ifall någon/jag försöker logga in - och använder rätt lösenord, så kommer det ett sms till min mobil med en slumpad kod som man måste skriva in i webbläsaren.
det vill säga ända settet att logga in på mitt konto är ifall man har mitt lösenord + min telefon.

_________________
Survivor of earthquake skåne 2008


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: fre 25 nov 2016, 00:11 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Berget skrev:
men google konton är otroligt säkra, kan rekommendera att ha minst tvåstegs verifiering på sitt konto.
här om året var det några chineser som försökte göra intrång på mitt konto, men misslyckades. sedan dess kör jag tvåstegs verifiering.
det vill säga, ifall någon/jag försöker logga in - och använder rätt lösenord, så kommer det ett sms till min mobil med en slumpad kod som man måste skriva in i webbläsaren.
det vill säga ända settet att logga in på mitt konto är ifall man har mitt lösenord + min telefon.


Jag såg på programmet, där av att jag länkade för att alla här inne skulle få en chans att se om de blivit hackade utan att veta om det.. Så det var lite offtoppic med länken :D

Nice, det var ju en väldigt bra funktion. :D Jag har själv inget google konto/mail, så det var en nyhet för mig. :D
Det vanligaste problemet är ju att många har samma lösenord till sin mail som de har till olika sociala medier och forum(även att de har samma lösen till olika sajter). Det är inte själva mailen de hackar utan en sajt som exempel denna och då har de alla våra login och lösenord.. och när de hackat sajten så ser de även våran e-post adress.. Så om man då har samma lösen till mailen så har de fri tillgång(undantag tvåstegsverifierade) och där kan de ofta se i inkorgen vilka forum man är medlem på och då logga in där eller begära ut lösenordet till det andra forumet.

Nu är ju många här inne lite säkrare än svenssons, då troligtvis 90-95% här inne har unika alias och kanske e-postadresser till just denna sajten, samt har ett annat säkerhetstänk. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Google = Skynet? ;)
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 11:48 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Ser med e-kronan vara en del av "skynet", väl anpassat för när fåren ska märkas som hundar med RFID.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet