Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 10 nov 2016, 19:51 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Mizzarrogh skrev:
Synd att vi fortfarande dras med kronan idag, trots alla ruttna EU äpplen säger jag!
Varför kunde vi inte haft Euron nu i ställetför denna skiten! :!:


? :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 14:50 
Intressant hos Cornu, Riksrevisionen säger att det saknas mycket pengar...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/11/r ... 0-000.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 16:37 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
MulenDag skrev:
Intressant hos Cornu, Riksrevisionen säger att det saknas mycket pengar...
http://cornucopia.cornubot.se/2016/11/r ... 0-000.html

/MD


Skattehöjning att vänta. Det enda som förvånar mig är att de inte slagit till ordentligt redan. Nästa år är valfläskår så då är det i senaste laget. Väntar bara på återinförd förmögenhetsskatt, arvsskatt med mera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 16:45 
Omnivore skrev:
Väntar bara på återinförd förmögenhetsskatt, arvsskatt med mera.


Men det skulle ju främst drabba dem som har. Därför tror jag mer på en skatt som drabbar alla.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 16:53 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
MulenDag skrev:
Omnivore skrev:
Väntar bara på återinförd förmögenhetsskatt, arvsskatt med mera.


Men det skulle ju främst drabba dem som har. Därför tror jag mer på en skatt som drabbar alla.

/MD


Det är ju sant men jag tror att det kan bli svårt att sälja in om det drabbar alla. Lättare att få igenom om man kommer med skatter som bara drabbar "de rika" utan att närmare specificera den gruppen. Då kan man pungslå lärare, undersköterskor, gatuarbetare med flera utan större protester.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 18:06 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
MulenDag skrev:
Men det skulle ju främst drabba dem som har. Därför tror jag mer på en skatt som drabbar alla.

/MD


Enligt lafferkurvan har vi redan passerat max skatt. Högre skatter ger ännu mindre i skatteintäkter. Men visst, inte omöjligt att man går emot vetenskapen här.

Förmögenhetsskatt skulle bli intressant i detta 0-ränteläge. Om det är den gamla gränsen på 900 000 kr som gäller kommer alla med eget boende drabbas.
Då skulle kontanter och guld plötsligt bli mer attraktivt på marginalen. I alla fall över årsskiftet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 20:45 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Rädd för att det saknas mer pengar än vad som kommer fram!
Tror benhårt på att fastighetsskatten kommer införas liknande den vi hade för några år sedan.
Därav att de smyghöjer taxeringarna även ute på landsbygden.
Förmögenhetsskatt troligtvis i någon form?
Arvsskatt/gåvoskatt likaså! :-g

Det man sår får man skörda. Trots att vi öppnat våra hjärtan..... :notme:

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 21:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jag tror att de höjer bränsleskatten, fordonsskatten och även alkohol o tobak..
Det är saker som vi inte kan smita undan då alla(nästan alla) måste ha sina bilar.. så det är lixom en säker kassako. Många som har sina bilar har det för att de är tvingade av olika skäl. 70% av dem har inte råd att köpa dyra miljöbilar/eller har behov av bilar som inte finns som miljöbilar. Där av så de kan komma undan fordonsskatten eller ha bilar som drar 0,3/mil. Jag är en utav dem.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 22:33 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Blondie skrev:
Jag tror att de höjer bränsleskatten, fordonsskatten och även alkohol o tobak..
Det är saker som vi inte kan smita undan då alla(nästan alla) måste ha sina bilar.. så det är lixom en säker kassako. Många som har sina bilar har det för att de är tvingade av olika skäl. 70% av dem har inte råd att köpa dyra miljöbilar/eller har behov av bilar som inte finns som miljöbilar. Där av så de kan komma undan fordonsskatten eller ha bilar som drar 0,3/mil. Jag är en utav dem.


Troligtvis så ja! Oxå!! Det kommer nog vändas på varje sten för att finna något att mjölka eller pungslå de sista dropparna.... Kan det vara därför staten är så intresserad av att all handel skall ske via 1o nollor... O att kontanter skall försvinna :notme: :hm:

Jag liksom många andra sitter i samma sits som dig Blondie apropå fordon. Sedan kan man ju fundera på apropå Mp's skattepolitik att solenergin skall beskattas... Trots att de fick backa! Så ser ju iaf jag att man även snart får betala för luften som man andas..... :-g

Urd

Ps Känns skumt l fegt o yttra dessa ord! Men finns det någon framtid att stanna i denna Apokalyps som troligtvis hägrar i en nära framtid?? Men vilka alternativ finns det för en medelålders arbetsvillig person o byta land? O vilket land/kontinent är rätt :hm: :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 23:04 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Urd skrev:
Troligtvis så ja! Oxå!! Det kommer nog vändas på varje sten för att finna något att mjölka eller pungslå de sista dropparna.... Kan det vara därför staten är så intresserad av att all handel skall ske via 1o nollor... O att kontanter skall försvinna :notme: :hm:

Jag liksom många andra sitter i samma sits som dig Blondie apropå fordon. Sedan kan man ju fundera på apropå Mp's skattepolitik att solenergin skall beskattas... Trots att de fick backa! Så ser ju iaf jag att man även snart får betala för luften som man andas..... :-g

Urd

Ps Känns skumt l fegt o yttra dessa ord! Men finns det någon framtid att stanna i denna Apokalyps som troligtvis hägrar i en nära framtid?? Men vilka alternativ finns det för en medelålders arbetsvillig person o byta land? O vilket land/kontinent är rätt :hm: :hm:


Vi får starta ett eget land här i landet och göra en utbrytarrepublik :mrgreen:
Nerå.. Jag tror nog på att vara realistisk optimist.. Hoppas på det bästa, men ha det värsta i bakhuvudet så man inte blir naiv.. Hoppet är det sista vi ska överge om vi ska må mentalt bra och orka med att lösa krisen och hjälpa våra medmänniskor.. Det finns många här inne som fått tagit sina småpauser för att det blir för tungrott.. så vi ska nog försöka se optimistiskt på saker o ting.. Det är ju inte teoretiskt omöjligt att krisen löser sig innan det blir en kollaps. Lågkonjukturer och elände har ju hänt förut.. Men visst ser det lite oroväckande ut.. Men jag hoppas på världsfred iallafall :mrgreen: (som jag skrev i mitt 1års inlägg i min pressentation) :notme:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 23:34 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Jag funderar på Australien? Kommer man in där?

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 00:13 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
nkvm skrev:
Jag funderar på Australien? Kommer man in där?

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk


Beror på vad du har för kompetens och utbildning.

Ang. de 50 miljarderna så är den siffran som jag förstår det baserad på att ekonomin tuggar på. Briserar bostadsbubblan så sjunker skatteintäkterna samtidigt som utgifter för olika bidrag stiger. Kan alltså vara bra mycket mer än 50 miljarder som saknas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 00:31 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
MartinM skrev:
nkvm skrev:
Jag funderar på Australien? Kommer man in där?

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk


Beror på vad du har för kompetens och utbildning.

Ang. de 50 miljarderna så är den siffran som jag förstår det baserad på att ekonomin tuggar på. Briserar bostadsbubblan så sjunker skatteintäkterna samtidigt som utgifter för olika bidrag stiger. Kan alltså vara bra mycket mer än 50 miljarder som saknas.


Visst är det så. Regeringen håller skenet uppe! Men fler o fler får kalla fötter....Även jag!
Sedan länge förvisso. :D Miljardlånen o sedelpressarna kan ju pågå ett litet tag till....
Sverige lever på gamla meriter o trygghet. Men som de flesta av oss insett är det ett luftslott som snart faller till marken... Trots maktens o medias försök att hålla lågan vid liv!

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 04 dec 2016, 00:29 
Italienska banker ligger lite illa till och kan dra med sig hela EU och mer.
http://www.svd.se/darfor-blir-nasta-fin ... -i-italien

Öppna länken i "privat" eller "inkognito"-läge om du spärras.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 04 dec 2016, 01:16 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Har nog slutat bry mig om Sverige, låt det krascha och ta 100 % i skatt, inför förmögenhetsskatt och 100% gåvoskatt. Men då skall journalister och politikers resurser först konfiskeras. Moderaternas mål att förstöra samhället verkar ju fungerat bra. Så jag är för konfiskering av deras tillgångar.

Tar nog ett tag innan allt kraschar, vi borde kunna låna några år till. Om jag vore ung skulle jag nog försöka se mig om att flytta till andra länder.

Venesuela verkar fått upp inflationen lite till och kan ju vara ett senario som kan komma till Sverige.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-02/in-cash-short-venezuela-the-atm-hustle-is-driving-people-mad

De som prepper här klarar sig nog hyfsat ändå.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet