Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 22:26 
Längs Södermanlandskusten av Östersjön är det kört att få fisk. De är i stort sett väck. Sist jag fick upp något på spö var det en uppenbart sjuk gädda... :-g Det har minskat påtagligt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 02:41 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Derzu Uzala skrev:
I Sverige har vi över en halv miljon jägare. Det skulle bli soprent ute i skogarna väldigt fort då folk skulle gå ut och ta hem "innan någon annan hinner före"


Mer än 500 000 jägare! Intressant siffra! Var har du fått den uppgiften i från?

Utifrån mitt egna faktasök, så har jag hittat dessa siffror om vapentillgången i Sverige. Jag har utgått från de uppgifter som presenteras i denna länk:

https://vapenfakta.se/forskning-och-sta ... apenagare/

I Sverige finns det ca: 619 000 vapenägare. Tillsammans äger dessa ca: 1,8 miljoner vapen och vapendelar. Hela den summan är alltså inte skjutbara vapen utan i den siffran ingår pipsatser, slutstycken och lådor. I summan 1.8 miljoner ingår även tävlingsvapen för fältskyttar, skidskyttar, pistolskyttar och vapen som ägs av vapenhandlare (dessa vapen används inte av någon. De sår bara inlåsta i handlarens kassun) Enligt samma källa så är ca: 300 000 jägare.

Huruvida jakten kommer att vara hållbar vid TEOTWAWKI kan man egentligen bara spekulera i. Det här är mina, högst personliga tankar, kring trådens ämne, om en hållbar jakt. För att få "kött på benen" i mina teorier och mina slutsatser jag har dragit, så har jag helt enkelt tittat historiskt, på hur livsmedelsförsörjningen fungerade innan industrisamhället växte fram.

Jakten har aldrig varit en försörjningsbas i Sverige, inte för någon, inte heller under svältåren under andra hälften av 1800 -talet. Då alla djurhållningslagarna kommer att upphöra, så kommer också fler att syssla med djuruppfödning. Fårskötsel som är förhållandevis låg i Sverige och en av de lägsta i Europa, kommer nog att får ett enormt uppsving. Hushållen kommer att ha egna höns- och kaningårdar. Då livsmedelstillgången minskar, kommer en stor del av befolkningen att lämna landet. Framför allt många av de de som inte har möjligheter till odling och djurhållning. Några kommer att gå under av svält men jag tror inte på någon massvält. Då jakt är en förhållandevis tids- och energikrävande syssla och som ur ett arbetsekonomiskt perspektiv, ger ett ganska magert resultat, så kommer jakten bara att fungera som ett komplement, precis som det gjorde förr och kommer att vara socialt arrangerade (som det är i dag) inför större och viktigare högtider. Det jordbrukssamhälle som jag tror kommer att växa fram kommer också att vara tids- och arbetskrävande men kommer att ge en betydligt större avkastning på arbetet än jakt. Renskötseln kommer att få en betydligt viktigare betydelse för livsmedelsproduktionen, även söder om Dalälven och Mälardalen. Vissa viltarter, framförallt de som finns i gränslandet och som är tacksamma att jaga från köksfönstret och fånga med snara och fällor, som hjort, rå och vildsvin, kommer med all säkerhet att få känna av en rejäl nedgång redan efter något år men att det skulle bli "soprent" på vilt i våra skogar tror jag inte på.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 11:49 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Du tänker på antalet lösta statliga jaktkort = registrerade jägare.

Det finns många fler jägare än så.
http://www.jaktojagare.se/kategorier/ak ... -jaktkort/

Om du sen inte ser sambandet mellan biomassa i människoform och biomassa i djurform så kika på det en gång till.

Jägarna kommer ingalunda att gå ut och bara jaga för eget bruk, de stora flertalet kommer försöka jaga för andras skull också så jo, det tar sopslut i markerna hyfsat fort.

Att jaga rent på djur är enkelt, speciellt om alla regleringar går åt pipsvängen.

Imho så skulle problemet bli så stort att viltvårdande jägare som vill hålla uppe bestånden på den egna marken skulle behöva skydda markerna mot tjuvjagande jägare som söker max uttag.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 12:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Älgarna var nästan slut under 1800-talet och de få som fanns tjyvjagades . Åsanisse och Janne Vängman är två som beskriver detta i serieform .
Och tittar man på vad som händer i en snabb kollaps så kommer nog väldigt många djur på landet jordbruk att få sätta livet till , pga vanvård , att elförsörjningen klipps , mat att föda allt fler hungriga osv osv .
Det kommer inte att finnas djur till alla de som kanske skulle klara att sköta djuren , utan maskiner för att odla fodret så blir det ännu färre .
Allt kött vilt eller tamt kommer att hamna högt upp på listan för att sälja eller byta saker med .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 12:39 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Derzu Uzala skrev:
...så jo, det tar sopslut i markerna hyfsat fort.

Att jaga rent på djur är enkelt...


Jag har förstått att jag inte kan dessa frågor tillräckligt bra, jag undrar därför:
när alla kommer gående med sina sporskyttepistoler och annat, kanske upp till 1,8 miljoner om vi kan lite på antalet utfärdade licenser (de tillkommer förstås alla illegala vapen) hur långt kommer de att gå (vandra)?
Kommer detta att drabba hela landet lika hårt eller kommer det mest att drabba befolkningscentra?
Innan det är soprent i skogen, kommer alla dessa horder av människor att ha skjutit all tamboskap i dess väg?
Det är förstås mycket lättare att skjuta tamdjur, i ladugårdar, stall och på betesmarker. När uppstår kannibalismen, före eller efter det är soprent i skogen och i haven?
När det är så enkelt att jaga slut på allt vilt, varför är det inte slut redan nu, det finns ingen statlig förvaltning av tillexempel vildsvin.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 12:50 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Strix skrev:
När det är så enkelt att jaga slut på allt vilt, varför är det inte slut redan nu, det finns ingen statlig förvaltning av tillexempel vildsvin.
Visst är det reglerat. Men det är också så att man inte vill att det ska ta slut, man vill hålla stammen livskraftig och göra ett uttag varje år. Men under matbrist skiter man i långsiktigheten. Den etiopiske bonden vet att han underminerar sin existens långsiktigt när han hugger ner växtligheten så det leder till jorderosion. Men han måste ha träd och växter nu för att inte gå under denna vintern.

I Mozambique (som haft inbördeskrig i decennier) har i princip allt game blivit skjutet, för att få mat. Men det återhämtar sig nu (inplanteringar).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 13:01 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Nisse skrev:
Strix skrev:
När det är så enkelt att jaga slut på allt vilt, varför är det inte slut redan nu, det finns ingen statlig förvaltning av tillexempel vildsvin.
Visst är det reglerat.

I Mozambique (som haft inbördeskrig i decennier) har i princip allt game blivit skjutet, för att få mat.


Berätta gärna mer om regleringen av exempelvis vildsvinsstammen.

I ditt exempel om Mozambique, borde det inte ha varit soprent på villebråd för decennier sedan? Eller på vad sätt skiljer sig Sverige?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 15:41 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Strix skrev:

när alla kommer gående med sina sporskyttepistoler och annat, kanske upp till 1,8 miljoner om vi kan lite på antalet utfärdade licenser (de tillkommer förstås alla illegala vapen) hur långt kommer de att gå (vandra)?


Pistolerna behöver du inte fundera över, de är oväsentliga.

Gevären däremot, de flesta jägare idag, jagar helt och fullt inom en variant av skytte som är att likställa med vilket sportskytte som helst.

De sätter sig på sitt pass/vak och efter ett tag så kommer en måltavla. Av egen vilja eller drivet. Allt de behöver göra är att veta var de ska hålla samt ha någon erfarnare jägare med eftersökshund inom ett kontaktbart avstånd.

Jakt kan vara uppsökande direkt i den biotop djuret trivs i just där och då men i princip allt de flesta jägare gör idag är att sätta sig vid någon form av öppning/glänta/hygge/väg och vänta. Djurens rörelser sköter resten.

Sen finns så klart andra jaktformer också som kräver mer. Men att sitta på pass eller vak är ingen rocket science, går att få hyfsat effektivt om man bara förstår djuren man jagar också.

Något som folk förknippar starkt med jakt är just ovan, ett fasligt pangande.
Den effektivaste formen av jakt är dock fällfångst och det vet varenda jägare. Dock inte så många som praktiserar den jaktformen utan de föredrar att själv vara "fällan" men givet matbrist så kommer de tänka om ganska snabbt när de ser grannen lyckas bättre.

Sen är det bara en fråga om uttag i förhållande till tillväxt, många djur rör sig och jägare på skogsbilvägar rör sig ännu längre. Till fots, på cykel, skidor, whatever. Räckvidden på en jägare är helt utmärkt om denne vet att villebråd finns längre bort.

Ang dina funderingar om vildsvin. Vildsvinsstammen är den mest underhållna viltstam vi har i Sverige idag, jakten säljs för dyra pengar och det är en övervägande majoritet av markägarna som bygger stammen istället för att skjuta av den. Vad man istället gör är att ha skyddsjägare i spannmålen som skrämmer iväg grisen - den är smart nog att gå till grannen som inte har skyddsjägare istället och förstår var det är safe och var det är farligt. Vi har en enorm tillväxt av vildsvin idag och uttaget är långt mycket mindre än återväxten.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 15:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Derzu Uzala skrev:
Imho så skulle problemet bli så stort att viltvårdande jägare som vill hålla uppe bestånden på den egna marken skulle behöva skydda markerna mot tjuvjagande jägare som söker max uttag.


Det här är är en situation där vapnen skulle komma till användning betydligt oftare än vid jakt.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 19:44 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
En fråga Derzu, vad är du ute efter att göra för poäng av detta egentligen?
Är det något du har lösningen på?

För om jag ska tro dig så kommer Sveriges alla vapenägare promenera land och rike runt för att skjuta hejvilt på allt som går att äta. Vad skulle stoppa dem från att ta allt som resten av befolkningen odlar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 19:47 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Strix skrev:
En fråga Derzu, vad är du ute efter att göra för poäng av detta egentligen?
Är det något du har lösningen på?

För om jag ska tro dig så kommer Sveriges alla vapenägare promenera land och rike runt för att skjuta hejvilt på allt som går att äta. Vad skulle stoppa dem från att ta allt som resten av befolkningen odlar?


Poängen är att det blir slut på jaktbart vilt ganska snabbt.

Om du sen inte vill tro det, upp till dig.

Vad du tror om rov och plundring, ett ämne för en annan tråd men intressant. Skapa en.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 19:55 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
OK. Det är alltså ingen diskussion, det är ett meddelande.

Jag tror inte som du, Sverige är ganska stort och det bor ganska litet människor här. Jag tror också att människor kommer att kunna komma överens även i framtiden.

Jag ber om ursäkt för att jag lämnade ämnet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 20:33 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kolla på en karta över Sverige.

Det är inte långt mellan samhällena.

Är det speciellt relveant eller måste det sägas att det fläckvis kanske finns ok med vilt kvar?

Vad är din poäng förutom att försöka visa att jag har fel någonstans i det jag säger?

Biomassan räcker, ration mellan biomassa av vilda djur och människor säger att det väldigt snabbt går åt helvete för den livsform som inte har vapen och fällor.

Om det jagades nästan rent i skogarna på 1800 talet, med sämre utrustning, VÄSENTLIGT färre människor och mer vilt till att börja med? Vad säger det?

Vad är det som får dig att hålla fast vid din ståndpunkt förutom att du haft den ett tag och inte vill släppa den?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 20:46 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Sommartid finns det 300-400.000 älgar i Sverige.

Hur länge finns en livskraftig stam kvar om hungrigt folk inte har möjlighet att frysa maten?

Det blir ju självklart att folk tar fler älgar per år än nödvändigt där älg finns. De struntar ju inte att jaga bara för att de saknar frys, salt eller liknande utan då tar de en till när de blir hungriga och den förra börjat ruttna.

Klövviltet är borta på nolltid, sen börjar folk kika efter mindre vilt och inser att det är lättast att ta med fällor.

När stora mängder fällor kommer ut så dammsugs skogarna eftersom en fälla jobbar dygnet runt utan tillsyn.

Samma sak här, ingen möjlighet att lagra maten, så folk tar mer om de behöver.

Det kommer gå skitsnabbt om vårt industriella samhälle slutar förse befolkningen med mat.

Här är det jaktbara viltet vi har i Sverige. Hur mycket av det tror folk att det finns egentligen?
https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-ve ... tioner-ny/

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: mån 05 dec 2016, 20:56 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Bara så man förstår vad det innebär att ta en älg i mat.

Varje år beskattas beståndet med ca 100k djur till en köttvikt om ca 7.5M kilo kött.

400k djur (hela älgstammen) är således 30M kilo.

30M kilo / 9.5M befolkning är alltså 3,2kg per person.

3,2 kg kött @ 1120kcal / kg = 3580 kcal

3580 kcal är ca 2 dagars mat @1500kcal.

Det var hela vår älgstam.

SJÄLVKLART, NATURLIGTVIS, ABSOLUT, HELT SÄKERT, så tar det längre tid än en två dagar att skjuta bort alla älgar.

Ovanstående räkneexempel är BARA för att indikera och för att få folk att förstå hur pass mycket mindre kcal det är som går runt i våra skogar än vad de flesta tror.

Disclaimer - det finns fler djur än älg i skogen, absolut. Det är bara inte så jättemånga djur det finns större köttbärande populationer av.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Senast redigerad av Derzu Uzala tis 06 dec 2016, 11:44, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet