Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: lör 10 dec 2016, 14:00 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Hej!

Nu stolt ägare av ett par uv-82. Tyvärr ligger de bara i sina kartonger då jag inte vet hur man skall programmera in kanaler :hm: .Tydligen skulle det kunna göras manuellt? Hade tänkt mig några jaktkanaler o andra bra o ha kanaler. Kom gärna även med tips ang viktiga frekvenser.

En dum fråga till. Kan man få in vanlig FM radio på dessa typ P3 eller liknande.

Jag ligger på teknik nivån usel!! Så ha förbarmande o förståelse för min tröghet :D

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: lör 10 dec 2016, 14:19 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Bra, hoppas också på bra svar då jag är i liknande sits.
Det finns en knapp på sidan för FM-radio, bara att välja frekvens!

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: lör 10 dec 2016, 22:13 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
mango skrev:
Bra, hoppas också på bra svar då jag är i liknande sits.
Det finns en knapp på sidan för FM-radio, bara att välja frekvens!


Tack! Det var nog den lätta biten :D apropå lyssna på FM bandet!
Är det så att programmering görs likadant på 82 som uv 5?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: sön 11 dec 2016, 00:16 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Nog kan man väl använda Chirp? http://www.miklor.com Det är nog enklaste sättet.
Bara att hitta rätt kabel och sätta igång. Ha en trevlig vinter. Vi hörs framåt våren när du fått ordning på hela skiten.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: sön 11 dec 2016, 00:39 
Men? Min UV-82 hade en del bra kanaler på plats redan. Det är väl 155.550 som är "slaskkanalen" och den har jag för mig var där från början, bland de redan inlagda kanalerna alltså.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: mån 12 dec 2016, 13:16 
Jag misstänker att du kan göra ganska lika som det står i tråden "Gör dina Baofeng UV-5R enkla att använda". Det vore bra om någon som har testat kan rapportera? Det verkar som att många av Baofengs handhållna har liknande mjukvara. Men UV-82 har bättre/nyare hårdvara än UV-5R.

gor-dina-baofeng-uv-5r-enkla-att-anvanda-t7831.html

Du behöver alltså en kabel och programvaran chirp. Och sedan kan du lägga in kanaler och annat från din PC. Kan vara lite bök att få chirp att fungera med USB, men det brukar gå att få igång.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 08:58 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tack för tips!

Hade dock hoppats slippa dator o sladd. Utan mer basic klicka mig fram....
Klarar knappt av att skicka Mail... :oops: På den nivån befinner jag mig!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: ons 14 dec 2016, 22:21 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Urd: kanske är det enklare att be någon att programmera radion åt dig?
Har man bara rätt konfigurationsfiler, sladd, dator och kunskapen så är det gjort på några minuter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: tor 15 dec 2016, 00:05 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Gloomyvice skrev:
Urd: kanske är det enklare att be någon att programmera radion åt dig?
Har man bara rätt konfigurationsfiler, sladd, dator och kunskapen så är det gjort på några minuter.


Kan vara så :-g Skall försöka övertyga bror min. Frågan är vilka kanaler behöver man förutom vissa jaktkanaler. Finns inte mkt info med instruktionerna apropå handhavande av pjäsen.
Eller blir det ännu ett bojsänke bland de övriga preppergrejerna..... :-g :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: tor 15 dec 2016, 00:23 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag programmerar mina med CHIRP. Radion har ju två samtidiga kanaler och det jag gjort är att på ena kanalväljaren har jag kanalnamnet (typ JAKT 2) och på den andra visas frekvensen. Så vill jag veta vilken frekvens J2 har så går jag till samma kanalplats på nedre väljaren.

Kanaler och namn finns säkert att ladda ned men det är kanske bäst att du själv väljer vad som är viktigt för dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: tor 15 dec 2016, 09:52 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Jag är ute efter grundläggande info, typ vilka kanaler ska/bör man ha på de 2 banden och vilka frekvenser är det frågan om?

Hur ska en grundsetup se ut för en nybörjare?

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: fre 16 dec 2016, 13:35 
Kolla tråden jag nämnde tidigare om att göra UV-5R enkel att använda. Där finns förslag på kanaler och inställningar. Jag gissar att 99% stämmer för UV-82. Möjligen har UV-82 sedan ytterligare x% extra finesser?

En grund kan vara VHF jakt-kanaler samt UHF PMR samt SBR. Bor du nära vatten kan även en del båtkanaler spela in. (Jag bor inte nära vatten...)

Sedan bör båda apparaterna ha samma kanaler vid uppstart. Då kan man låsa knappsatsen och vill man prata är det bara att trycka på sänd-knappen och prata. Liten risk att apparaterna ändras så att sambandet tappas om knappsatsern är låst.

Jag körde ursprungligen med JAKT 5 som grundinställning. Men det verkar vara mycket störningar där. Kanske till och med från radion själv... :smack:
Därfär kör jag numera med VHF JAKT 6 som grundinställning på alla mina apparater. Jag har UHF PMR8 på andra kanalen, men använder bara VHF.

Ett knep kan vara att ge bort en eller två apparate, med kabel, till en tekniskt sinnad kompis/släkting och be dem att programmera dina apparater i amband med att de programmerar sina. ;D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: tor 05 jan 2017, 01:43 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
Använd chirp programvaran och programmeringskabel. Missminner jag mig inte helt fel så har UV-82:an en funktion som inte UV5-R har och det berör de dubbla PTT knapparna som UV-82:an har.

Programmeringen med chirp fixar du enkelt själv. Tänk bara på vilka frekvenser och effekter du använder. PMR bör köras med max 1w, SRBR har max 2w så även här bör du begräns effekten till 1w om du inte har amatörradiolicens (då bör du dessutom kunna programmera din radio). De exakta frekvenserna hittar du enkelt med en sökning på google. Jaktfrekvenserna går också bra att använda (var dock försiktig vid kusten/sjöar där de överlappar på två frekvenser med marinradion (som är licenspliktig).

Håll er ifrån ALLA andra frekvenser då varken myndigheter eller amatörradiokillarna gillar intrång på sitt territorium (undantaget SHTF förstås då det kan vara bra att försöka nå ut till eller lyssna på andras trafik).

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: tor 05 jan 2017, 02:56 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Skogsbonde skrev:
Kolla tråden jag nämnde tidigare om att göra UV-5R enkel att använda. Där finns förslag på kanaler och inställningar. Jag gissar att 99% stämmer för UV-82. Möjligen har UV-82 sedan ytterligare x% extra finesser?

En grund kan vara VHF jakt-kanaler samt UHF PMR samt SBR. Bor du nära vatten kan även en del båtkanaler spela in. (Jag bor inte nära vatten...)

Sedan bör båda apparaterna ha samma kanaler vid uppstart. Då kan man låsa knappsatsen och vill man prata är det bara att trycka på sänd-knappen och prata. Liten risk att apparaterna ändras så att sambandet tappas om knappsatsern är låst.

Jag körde ursprungligen med JAKT 5 som grundinställning. Men det verkar vara mycket störningar där. Kanske till och med från radion själv... :smack:
Därfär kör jag numera med VHF JAKT 6 som grundinställning på alla mina apparater. Jag har UHF PMR8 på andra kanalen, men använder bara VHF.

Ett knep kan vara att ge bort en eller två apparate, med kabel, till en tekniskt sinnad kompis/släkting och be dem att programmera dina apparater i amband med att de programmerar sina. ;D

Följde dina utmärkta råd för mina UV-82 fick även byta till Jakt 6 då jakt 5 brusade hela tiden.
Ett problem jag har är att även fast den är låst och någon lyckas byta kanal så minns den detta även efter omstart?
Hur kan man få den att alltid starta upp med givna kanaler?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baofeng uv-82 programmering.
InläggPostat: tor 19 jan 2017, 10:09 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Jag programmerade min UV-82 i veckan och råkade inte på något konstigt i chirp. Likadant som UV-5. De dubbla PTT'n gör bara så att man snabbt kan välja vilken av de två passningskanalera man ska sända på, iallafall enligt min förståelse.
Sedan fick jag upp ögonen för ett par andra inställningar som jag sedan programmerade in i mina UV-5, hade glömt kryssa för att kanalnamnet ska visas i displayen osv.

Skickat från min BV6000 via Tapatalk

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet