Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Zello
InläggPostat: fre 25 nov 2016, 12:45 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Nu kanske jag har sökt krokigt, men jag hittar ingen tråd om det här.

Zello är en app som funkar lite som en online walkie talkie och finns till Iphone, Android och PC. Kör själv WIndows-verionen genom Wine under Linux och det fungerar fin-fint.
Det finns en hel del intressanta kanaler där ute, både för tvåvägskommunikation och för lyssning.
Det fungerar alltså lite som komradio med PTT, kan ställas in både för hårdvaruknapp och för att trycka på skärmen.

Enligt vad jag hört så är det en rysk app som skapades för att ryssarna enkelt skulle kunna skapa samband mellan olika rebeller eller "gröna gubbar" och appen lär ha använts flitigt i Ukraina.

Den är iallafall väldigt kul och kanske skulle det kunna vara ett bra ställe för nödsituationer, innan nätet packar ihop och vi behöver förlita oss på radiovåg.

Mitt användarnamn är 21TANGODAVID

4318

Inläggsrubrik: Re: Zello
InläggPostat: fre 25 nov 2016, 20:56 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Vi använde detta system under en period för ca 2-3 årsen under arbetsrelaterade former inom bevakning och spaning, det fungerar förhållandevis bra men över tiden så gick vi tillbaka till vanliga walkie talkies. fördelarna är många, tex att man kan vara aktiv i flera kanaler samtidigt och kunna ta in information från flera håll.

brukar själv lyssna på vissa kanaler, främst vissa åkerikanaler där den mentala nivån hos en vuxen människa starkt kan ifrågasättas.

kanske finns ett intresse att starta en kanal för oss här på forumet, för att snacka lite skit eller informera andra om livet och dess former!?

InläggPostat: fre 25 nov 2016, 21:02 
Förutsätter inte Zello internet/bredband?

InläggPostat: fre 25 nov 2016, 22:43 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Förutsätter inte Zello internet/bredband?

jo, typ utav uppkoppling. vanligast är att man kör programmet från mobiler.

InläggPostat: lör 26 nov 2016, 00:58 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Vad ska man tro om säkerheten? Det där med "rysk app" och "gröna gubbar" gör mig lite .... nervös.... :hm:

InläggPostat: lör 26 nov 2016, 08:50 
har provat och njee

det vore ok med en kanal för oss exempelvis, men då måste det vara välkänt folk med en insläppning som bygger på förtroende

men vi har så pass lite att säga att det inte blir det vardagliga annvändandet som gör att man hanterar det väl

för övrigt så är det en kanal som försvinner fort om det blir mera skit i luften, och man måste ha koll på vilka som säger vad, inte lita blint på det

men ändå, det är en form som skulle vara annvändbar så länge den bakomliggande infrastrukturen fungerar
dock, jag ser det som en d.e.f lösning på ett ungefär
där man sätter saker som fungerar som a,b,c som ex amatörradio, människa mot människa och tryckt media före

InläggPostat: fre 16 dec 2016, 11:45 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

grym skrev:
har provat och njee

det vore ok med en kanal för oss exempelvis, men då måste det vara välkänt folk med en insläppning som bygger på förtroende

men vi har så pass lite att säga att det inte blir det vardagliga annvändandet som gör att man hanterar det väl

för övrigt så är det en kanal som försvinner fort om det blir mera skit i luften, och man måste ha koll på vilka som säger vad, inte lita blint på det

men ändå, det är en form som skulle vara annvändbar så länge den bakomliggande infrastrukturen fungerar
dock, jag ser det som en d.e.f lösning på ett ungefär
där man sätter saker som fungerar som a,b,c som ex amatörradio, människa mot människa och tryckt media före

Utveckla gärna på vilket sätt du är mer säker på radiovåg? Med Zello sparas konversationen och du står själv för användarnamn och lösenord. Jag skulle nog säga att du inte kan lita blint på någonting alls i realiteten. Tryckt media i sammanhanget är ju löjligt otillförlitligt och människor är ju orsaken till att lögner sprids, om än taktiska sådana.

4318

InläggPostat: fre 16 dec 2016, 20:29 
du kaninte lita på något, men ex zello är mer osäkert om du inte känner dom som är med i en grupp och kan deras röster

eller ex, skulle du vakna upp en morgon och det är svåra störningar i media, slår på tv och du får bara in, hm svt1 och tv4 och med extra nyhetssändningar där du inte känner igen ett endaste ansikte, , det skulle få mig att tvärnita i förtroende

skulle det vara så att dom korkade men välkända profilerna i tv är där och allt verkar normalt så är sannolikheten för :shtf: betydligt mindre

men, zello i en vettig grupp är ett bra allternativ för inte allt för stora och omfattande störningar

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]