Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nisse 2.0
InläggPostat: sön 27 nov 2016, 23:50 
Undrar vad min nästa titel blir...
Användarvisningsbild

Om du har två plattor med Al-folie på ytan och så en distans (ex. gummi?) som håller dem isär någon mm, när bilen kör över så deformeras detta något och man får kontakt mellan plattorna, vilket sluter en krets och skickar en signal. Paketet skulle kunna vara en remsa, 5-10 cm bred, 3 mm tjock och kanske 2 meter lång.
Jag kan inte tänka mig att det skulle va svårt att få ihop något sådant som funkar även vid frost.

Visst en metalldetektor skulle funka bättre kanske, men den skulle dra så mkt mer ström, och skulle kosta mkt mer, gå sönder lättare, ta mer plats och kan säker också få fnatt.
När man går med detektor får man ibland konstiga signaler, går man tillbaka så är de inte kvar, vet inte vad de är, men visst ger de nog artefakter också om de körs kontinuerligt.

InläggPostat: tor 15 dec 2016, 22:41 
finns många olika sätt att lösa mekaniska detekteringar, men sällan det fungerar klanderfritt

finns en nackdel med att gräva ner en metalldetektor, att den avger ett mätbart fält, med en bredbandig detektor så kan man få larm om man närmar sig något som ger ifrån sig signaler

fick hem lite radarmoduler, känsligheten var usel, fick troligen fel variant , inte -2

strömförbrukningen var 4mA, så två 3Ah 18650 skulle räcka en månad

InläggPostat: fre 16 dec 2016, 15:04 
Inte hunnit testa mina ännu.

Kanske man kan bygga in i en plåt som reflekterar för bättre räckvidd/känslighet.

Med tanke på snöplog och dubbdäck tror jag inte på att lägga något på vägbanan. Möjligen någon form av magnetfältsdetektor som man lägger i en trumma under vägen.

Man kan även detektera radarvågor. Men jag tror effekten är väldigt svag...

InläggPostat: fre 16 dec 2016, 20:21 
tveksamt om man hjälpa normalegenskaperna med en plåt

ev kan man sätta dom i en parabol för längre men smalare antennlob

dock måste man på något sätt mäta upp den nuvarande loben innan och se vad man kan göra, det är inte lätt att hantera antenner i dom här frekvensområdena

däremot kan dom vara lätta att detektera, bara kolla på dom som har, hm, radardetektor i bilen, dom fångar upp dom som sitter i butikernas dörrar på flera hundra meter om vinklen är rätt

dom du fick hem är det med eller utan -02 på slutet?

InläggPostat: fre 16 dec 2016, 21:04 
I used to work for the Umbrella Corporation.

Antagligen ett jättekasst förslag? Men har hos en kund installerat sk viltskrämmor i detta fallet mot rådjur o hare. Osäker på vad det är som känner av? Men funkar på ca 20 meter när jag kommer gående.... Maskinen blinkar o för oväsen. Men detta borde väl kunna kopplas bort o istället ge signal till ev radiosändare?

Om djuren blir rädda. Dom skiter fullständigt i skrämmorna :mrgreen:

InläggPostat: fre 16 dec 2016, 21:21 
Min ryggsäck är nog för liten...

Nikenik skrev:
Fördelen med Nisse 1.0 är ju att han inte väcker hela gruppen mitt i natten när ett rådjur går igenom sensoranordningen.

När det kommer till mp3-fil. Spela in ett eget meddelande för varje "Nisse" där du typ säger "Detta är Nisse 3 vid östra vägen 1500m bort på grusvägen ifrån huset" och liknande på dom andra.

Fast kanske inte är så dumt, rådjursdetektor som är på dygnet runt medans man pysslar med annat?
Kan inget om jakt och om ens det skulle vara till fördel?

InläggPostat: fre 16 dec 2016, 23:39 
normala detektorer kan listas ungefärsåhär i vanligast

pir detektor, billig en del fellarm, känner av obalans i värme mellan två termometrar och en linssystem för värme
dopplerradar, kommer stark på senare tid, känner av skillnaden i frekvens på tillbakastudsande radivågor
ultraljud, känner av om det kommer tillbaka något ultraljud
laser passage, känner av om strålen bryts
kamra , känner av om tillräckligt mycket av bilden blir annurlunda

inget av dom är funkis och bra egenteligen

pir är billigt och strömsnålt, men känner inte av om det inte är temperaturskillnad nog, och tillräckligt snabb rörelse
dopplerradar måste ha tillräcklig snabb rörelse, och något som det studsar på
ultraljud har begränsad räckvidd och relativt lättstört
laser har bekymmer med småstörningar som insekter, kan göras så man har multipla lasrar och man måste få två eller fler brutna strålar samtidigt
kameramodellerna funkar dåligt i mörker
kameramodellen med högupplöst värmekamera är bra, men svindyrt

men något är bättre än iget och man ska inte lita på elektronik till 100%, tja inte ens till 66% ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2