Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 02:13 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Morgonkaffe skrev:
För mig är det mera att jag vet att jag kommer vara godkänd "att jaga" och att jag besitter de kunskaperna.


Hoppas du inte har några större förväntningar på dina kunskaper efter endast en jägarexamen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 03:00 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
Derzu Uzala skrev:
Morgonkaffe skrev:
För mig är det mera att jag vet att jag kommer vara godkänd "att jaga" och att jag besitter de kunskaperna.


Hoppas du inte har några större förväntningar på dina kunskaper efter endast en jägarexamen.


Jag är uppväxt på ekologisk bondgård, spenderat mer än halva mitt liv i skogen, skjutit förr och har en stor respekt för vapen och säkerhet. Jag tar inte jägarexamen för att bli fullfjädrad jägare. Jag tar den som steg ett till att komplettera mig med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 07:05 
scorpio_xri skrev:
vi hade tre som inte klara provet. dessa fick dock sitta kvar 10 minuter efter och gå igenom frågorna och vips så va de klara med..
kan tycka att de vore bättre med just fåglarna att istället för att lära sig alla fåglar man inte får skjuta. vilket är de flesta.. så borde man lägga ner lite tid på de man får skjuta och sen lägga mer tid på hur man hanterar vapen. räknar av kulbanan, höjder att hålla beroende på olika kultyper osv. det är nog så viktigt att lära sig och det tas knappt upp alls.


Helt riktiga tankar!

Jag tog teoribiten av jägarexamen i början av högstadiet, med den gamla litteraturen. Snacka om skev teorifördelning!

Artkännedom och hundraser var visst oändligt mycket viktigare är vapensäkerhet, ballistik, etc. Man ska alltså kunna identifiera viltet och bussa rätt hund på dem, men att skjuta dem korrekt och smärtfritt är av mindre prio?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 08:48 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
En fråga som en blivande jägare bör ställa sig är "Hur lite vill jag lära mig?"
Vad jag menar är att det är möjligt att vara helt grön vad gäller jakt och skytte och på 3-4 dagar klara av proven för jägarexamen. En kurs som studieförbunden lägger på 15-20 kurstillfällen à 2-3 timmar. Detta inklusive ett antal praktiska pass i både vapenhantering, tillvaratagning mm.

Så enligt min mening är det förkastligt att bara lära sig svaren på frågorna om det är jakt en vill lära sig. Om en bara är ute efter att på enklast möjliga sätt få laglig rätt att förvärva ett skjutvapen förstår jag att en helgkurs är bästa alternativet.

Till saken hör att jag är partisk, eftersom jag är lärare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 20:09 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
Jag ser jägarexamen som en del i det hela förloppet mer eller mindre. Skulle aldrig känna mig trygg med en jägare som nyss examinerat sig men knappt satt en fot i skogen i hela sitt liv. Inte heller skrytjakt eller de som kombinerar alkohol och vapen.

Jägarexamen ger en laglig rätt att jaga, men det är bara en liten i kugghjulet.
Min plan är att ta teoriprovet när jag känner mig redo, sedan skjutproven. Om jag missar jaktåret pga jag väntar lite extra för att studera gör mig absolut ingenting. Inget hindrar mig från att gå ut i skogen och spåra, ställa mig på egna vapenlösa provpass bara för att iaktta, dra med lite utrustning och campa ett par nätter, leta djurstigar och träna rasigenkänning samt avståndsbedömning. Den dagen jag väl står och har vapen på ett pass och ansvarar för att fälla ett djur utan lidande, då vill jag vara lugn som en filbunke och helt utan tvekan på att det kommer göras etiskt, korrekt och smärtfritt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 20:11 
Strix skrev:
En fråga som en blivande jägare bör ställa sig är "Hur lite vill jag lära mig?"
Vad jag menar är att det är möjligt att vara helt grön vad gäller jakt och skytte och på 3-4 dagar klara av proven för jägarexamen. En kurs som studieförbunden lägger på 15-20 kurstillfällen à 2-3 timmar. Detta inklusive ett antal praktiska pass i både vapenhantering, tillvaratagning mm.

Så enligt min mening är det förkastligt att bara lära sig svaren på frågorna om det är jakt en vill lära sig. Om en bara är ute efter att på enklast möjliga sätt få laglig rätt att förvärva ett skjutvapen förstår jag att en helgkurs är bästa alternativet.

Till saken hör att jag är partisk, eftersom jag är lärare.


En faktor man kanske inte ska glömma är handläggningstiderna för vapenlicens.
Om man nu tar en snabbkurs där man lär sig rapa upp svaren på dom frågor som kommer på provet, så kan man sen snabbt få
iväg ansökan om vapenlicens på den pangkäppen man önskar sig.
Under det upp till halvåret :down: det tar för licencen att tröska igenom kvarnen hos farbror blå har man all tid i världen att förkovra
sig på det teoretiska planet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: lör 30 jan 2016, 00:23 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
Så som jag studerar mitt teoriprov är att

1: Gå igenom Studiehandledningsboken och läs vilket/vilka kapitel som du ska läsa på för följande frågor, sedan läs dem sakta och noga.

2: Gör respektive frågor direkt efter och skriv ner svaren i ett Office Dokument på datorn. Alla fel eller feltolkade svar markerar du med rött.

3: Läs om det kapitel eller den delen med frågorna du hade fel på och sedan svara på alla frågorna igen ( från början ). Du kommer märka att dina antal fel minskar.

4: Köp en liten anteckningsbok. De frågorna du har svårast för väljer du ut och skriv ner hela frågan på ena sidan i anteckningsboken, svaret på andra sidan av samma papper. När du sen är ute och rastar hunden, köper mjölk, jagar brevbäraren eller vad du nu gör så kan du ta anteckningsboken och läsa din utvalda fråga och försöka svara på den. Kan du inte så vänder du på bladet och har svaret där.

Repetera och gör som vana att skriva upp och notera allt du tvekar på. Via repetitionerna så kommer du minnas svaret bara du ser skymten av frågan, och med tillräckligt ofta repeterande så kommer du minnas mer och mer.

Jag är hoppfull att jag kommer få mera frågor sittandes i minnet utan något större problem, och jag är i särklass världens sämsta på att studera i böcker. Detta fungerar dock bra, iaf för mig.

Lycka till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: lör 17 dec 2016, 21:07 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 30 maj 2014, 09:03
Inlägg: 41
Ett tips: efter jägarexamen, köp ett gevär kaliber 22lr. Billig ammo, du kan massträna skytte och säker vapenhantering "skarpt" utan att behöva betala 10:- per skott.
Kul är det också!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: sön 18 dec 2016, 19:55 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 05:07
Inlägg: 36
Hur funkar det med vapenlicens när man har tagit jaktlicens?
Får man söka köpa ett normalt jaktvapen direkt?
Om man råkar söka för något lite udda jaktvapen och får nedslag, kostar det pengar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen, svårt att ta?
InläggPostat: sön 18 dec 2016, 21:08 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Vapen 1-4 behövs inte motiveras. Att få vapen 5 o 6 första året är nog svårt.

Licensavgiften är för handläggning av ärendet, inte beroende på om du får licensen eller inte.

Om du med "udda" menar repeterstudsare med fällbar kolv, halvautomat som tar Ar15-magasin eller hagelpump med pistolgrepp... Så kan det bli tvärstopp. När det gäller vapenlicenser så befinner vi oss sedan några år tillbaka i en situation där Lagen är sekundär och Tillståndsmyndighetens egna tankar är det primära.

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet