Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 23:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 nov 2016, 07:00
Inlägg: 25
Ort: Savolax
Provar att lägga upp bilder och visar lite blad från samlingen samtidigt.
Efter att tidigare ha samlat på "taktiska" knivar så börjar man gå tillbaka till
klassisk basic med kolstål, scandigrind och naturmaterial.
Dessa funkar bäst att skära och tälja med vilket "Rambo-kniven" inte riktigt mäktar med.

Bild

Lite lokalpatriotisk med knivar från Kauhavan Puukkopaja. Trevlig detalj är skaft av läder på 2 av knivarna.
Annars vanligt med näver.
Stuorra Niibi Är ett bra huggverktyg som används av samerna (Leuku på finska).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: mån 19 dec 2016, 21:14 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 12 okt 2016, 23:02
Inlägg: 17
Jag har en liten winchester fällkniv i fickan och en billig multitool från Biltema i bilen. Använder kniven dagligen, öppna paket, som nödskruvmejsel, skala tejp från kablar, skära frukt osv.
Till skogs har jag ett par olika ka-bar. En stor och en liten USMC, och en mule folder fällkniv som turas om beroende på turens längd, två är oftast med när jag rör mig i natur. Bor relativt ensligt och det är inga stigar det handlar om, så dom kommer till användning. En liten no-name necker följer med ibland om det är kortare turer. I blåbyxorna sitter oftast någon billigare Jula-kniv, som man inte behöver tänka på. Bryne ligger alltid i ryggan. Den stora ka-bar är inga problem att spänta ved, eller batonga med. Den funkar även som nödhammare om det kniper. Rejäl pjäs.
Erkänner en viss knivnördighet :D Men dom används, och är inte till som några accessoarer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: mån 19 dec 2016, 22:11 
Har visst flera knivar när jag tänker efter. Nyckelknippa sitter mini-gerber multiverktyg, i edc-väskan finns en victorinox, en större gerber multiverktyg (kinaskit), och en fällkniv jag fick från Pennan och svärdet (också kinaskit men ändå hyfsad kvalitet)
Hoppas inte farbror blå får nåt för sig :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: ons 21 dec 2016, 09:01 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Ingen generellt i min edc, har funderat på en Victorinox med skruvmejsel, såg och allt annat. Förväntar mig att det går att ta sig hem och plocka på sig den utrustning jag behöver för situationen.

När jag är ute och rör mig långa distanser där knivlagen inte gäller så har jag användbara saker med tillhörande slipsten.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 20:10 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 05:07
Inlägg: 36
Bär bara kniv när jag har anledning till det, inte generellt på stan, respekterar lagar och regler.
På jobbet, stämknivar och brytbladsknivar.
Fiske&friluft har jag en stor överlevnadskniv och en liten fällkniv som det står bear grylls på ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 21:56 
Gasmask skrev:
Bär bara kniv när jag har anledning till det, inte generellt på stan, respekterar lagar och regler.
På jobbet, stämknivar och brytbladsknivar.
Fiske&friluft har jag en stor överlevnadskniv och en liten fällkniv som det står bear grylls på ;)


Fast jag anser du har full rätt att bära kniv ändå. Läser man knivlagen säger den typ så här,
"Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål, (1988:254) ofta förkortat knivlagen, är en svensk lag som förbjuder innehav av knivar och andra stick- och eggvapen på allmän plats, inom skolområde och i fordon på allmän plats om de är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa."

Så med andra ord har du inget uppsåt är det fritt fram. Polismannen måste motivera att du har uppsåt att använda den på ett elakt sätt. Däremot bära kniv när man går på krogen är väl inte att rekommendera...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 22:09 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 05:07
Inlägg: 36
SheldonC skrev:
Gasmask skrev:
Bär bara kniv när jag har anledning till det, inte generellt på stan, respekterar lagar och regler.
På jobbet, stämknivar och brytbladsknivar.
Fiske&friluft har jag en stor överlevnadskniv och en liten fällkniv som det står bear grylls på ;)


Fast jag anser du har full rätt att bära kniv ändå. Läser man knivlagen säger den typ så här,
"Lagen om förbud gällande knivar och andra farliga föremål, (1988:254) ofta förkortat knivlagen, är en svensk lag som förbjuder innehav av knivar och andra stick- och eggvapen på allmän plats, inom skolområde och i fordon på allmän plats om de är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa."

Så med andra ord har du inget uppsåt är det fritt fram. Polismannen måste motivera att du har uppsåt att använda den på ett elakt sätt. Däremot bära kniv när man går på krogen är väl inte att rekommendera...

Man får tänka på lagstiftarnas syfte med lagen och inte vara en rättshaverist som letar kryphål överallt.
Nej, man får inte springa omkring med kniv bara för man känner för det....
Vill du att buset ska komma undan med dumma ursäker för att de bär vapen på sig?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 23:30 
Leta kryphål?
"Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa."
Står ju i klartext. Sålänge du inte avser sticka kniven i någon är det ok. Har du däremot en black cobra tattoo och bär kniv gör ganska säkert polisen en annan bedömning.
Är upp till dig men jag kallar mig verkligen inte rättshaverist.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 23:58 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 05:07
Inlägg: 36
SheldonC skrev:
Leta kryphål?
"Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa."
Står ju i klartext. Sålänge du inte avser sticka kniven i någon är det ok. Har du däremot en black cobra tattoo och bär kniv gör ganska säkert polisen en annan bedömning.
Är upp till dig men jag kallar mig verkligen inte rättshaverist.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... -med-mera/

Om du springer omkring beväpnad med kniv utan rimlig anledning så tycker jag och polisen nog med det är är ett brott mot knivlagen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 06:43 
Då anser du och polisen med andra ord att enbart bära kniv är uppsåt att sätta kniven i någon? Är det det du säger?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 09:04 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 05:07
Inlägg: 36
SheldonC skrev:
Då anser du och polisen med andra ord att enbart bära kniv är uppsåt att sätta kniven i någon? Är det det du säger?

Ja, om man inte håller på med nån knivkrävande hobby eller yrke så kan nog knivbärande på stan klassas som uppsåt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 10:53 
Gasmask skrev:
SheldonC skrev:
Då anser du och polisen med andra ord att enbart bära kniv är uppsåt att sätta kniven i någon? Är det det du säger?

Ja, om man inte håller på med nån knivkrävande hobby eller yrke så kan nog knivbärande på stan klassas som uppsåt?


Va? Så jag som aldrig varit straffad för nånting grövre, aldrig ens tänkt tanken att sätta kniven i någon, har en edc med div bra att ha grejor, har en ganska välutrustad första hjälpenkudde, jag skulle alltså klassas som att ha uppsåt att döda någon enbart för att jag har en fällkniv i edc?
Visst att det finns dåliga poliser som kanske skulle anse det, men är ganska övertygad om att bra poliser skulle efter lite prat anse det som ofarligt att jag har en sådan i väskan.

Oavsett så anser jag det är var mans rätt att få bära ett av människans äldsta verktyg under förutsättning att det ämnad användas som just verktyg, och tänker fortsätta ha en med mig. Skulle en dålig polis tycka att jag har uppsåt att döda nån så tar jag konsekvenserna av det och betalar 30 dagsböter och köper en ny sen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 11:40 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 23 aug 2016, 05:07
Inlägg: 36
Va? Så jag som aldrig varit straffad för nånting grövre, aldrig ens tänkt tanken att sätta kniven i någon, har en edc med div bra att ha grejor, har en ganska välutrustad första hjälpenkudde, jag skulle alltså klassas som att ha uppsåt att döda någon enbart för att jag har en fällkniv i edc?
Visst att det finns dåliga poliser som kanske skulle anse det, men är ganska övertygad om att bra poliser skulle efter lite prat anse det som ofarligt att jag har en sådan i väskan.

Oavsett så anser jag det är var mans rätt att få bära ett av människans äldsta verktyg under förutsättning att det ämnad användas som just verktyg, och tänker fortsätta ha en med mig. Skulle en dålig polis tycka att jag har uppsåt att döda nån så tar jag konsekvenserna av det och betalar 30 dagsböter och köper en ny sen.[/quote]
Lämna kniven hemma om du inte behöver den för nån planerad aktivitet, typ man får inte ha kniv på sig...
(undantag nån kniv nedpackad i nåt survivalkit)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 12:02 
Gasmask skrev:
Lämna kniven hemma om du inte behöver den för nån planerad aktivitet, typ man får inte ha kniv på sig...
(undantag nån kniv nedpackad i nåt survivalkit)


Ja men lägg ner nu Gasmask....
En kniv är och förblir ett mycket bra universalverktyg och har sin givna plats i min EDC.
Nej ingen Fällkniven A2 i bältet utan istället en vettig normalstor Blackhawk fällkniv som inte bäres synlig.
För att det skall göras en bedömning om mitt bärande är inom lagramen skall det först komma
fram att jag bär den. Jag ser helt enkelt till att det inte finns anledning till att den bedömningen görs.
Känner jag att jag bryter mot lagen? Nej absolut inte eftersom avsikten med bärandet inte är att skada.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 12:16 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Jag har en Leatherman Core (som jag bär i ett fodral i lårfickan) och en Spyderco Roadie.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet