Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: mån 25 apr 2011, 19:53 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: lör 05 mar 2011, 14:07
Inlägg: 55
Bra jobbat Nolaskogs. Det där måste jag testa så snart jag får tid. Bra bilder också!

Jag har med hjälp av en petfaska fångat en del småfisk, jag tror jag fick iden/kunskapen från Wisemans Sas Handbook.

Hittade en beskrivning här, men googlar ni lite hittar ni fler bilder och länkar. Den fällan borde gå att skala upp..
http://www.reeftime.com/diy-reef-projects/diy-fish-traps/2-liter-bottle-fish-trap/3.htm

_________________
............................................................
SHTF? WTF! Guld är för barbarer och konserver smakar skit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: mån 25 apr 2011, 20:34 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Kommer ihåg en överlevnadsövning. Vi tog en petflaska och skar av toppen och vände den ner i flaskan sen sparkade vi till en myrstack och tryckte ner flaskan där vi sparkat till. Tog ca 2 timmar men flaskan var nästan full av myror som vi behandlade som hummrar tillsammans med vassrötter.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tis 26 apr 2011, 09:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
smuggas skrev:
Än så länge är fällfångst helt fri så länge du har betalat jaktkortet (300:-) och har jakträtt på marken/tomten, du behöver inte ens jägarexamen, då kan man öva och fånga på riktigt, och det är den enda riktiga träningen!

Det som främst diskuteras här är ju snarfångst och den är ju inte helt fri. För det första skall en fälla vara godkänd av Naturvårdsverket och för det andra så kräver t.ex användande av snara för att fånga ripa en särskild utbildning.

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: tis 26 apr 2011, 09:16 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
polarbear_ skrev:
men ja, nog skulle jag använda en bössa om jag måste skjuta på typ 500 m eller mer.

Skrev du fel på en nolla där, eller menar du seriöst att ditt förstahandsval av vapen på avstånd < 500 m är pilbåge och först på avstånd > 500 m så går du över till skjutvapen? Du måste vara världens pricksäkraste och starkaste bågskytt, samt ägare av en magisk alvbåge.

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tis 26 apr 2011, 13:03 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 feb 2011, 23:49
Inlägg: 79
Ort: Nolaskogs
Ulv i fårakläder skrev:
Kommer ihåg en överlevnadsövning. Vi tog en petflaska och skar av toppen och vände den ner i flaskan sen sparkade vi till en myrstack och tryckte ner flaskan där vi sparkat till. Tog ca 2 timmar men flaskan var nästan full av myror som vi behandlade som hummrar tillsammans med vassrötter.

Intressant! Vad menar du med att ni behandlade dom som hummrar? Kokade ni myrorna tillsammans med vassrötterna?

havamal skrev:
smuggas skrev:
Än så länge är fällfångst helt fri så länge du har betalat jaktkortet (300:-) och har jakträtt på marken/tomten, du behöver inte ens jägarexamen, då kan man öva och fånga på riktigt, och det är den enda riktiga träningen!

Det som främst diskuteras här är ju snarfångst och den är ju inte helt fri. För det första skall en fälla vara godkänd av Naturvårdsverket och för det andra så kräver t.ex användande av snara för att fånga ripa en särskild utbildning.

Jag har läst om flera som jagar mård med stockfällor i Sverige. Hur är lagstiftningen ang. stockfällor? Är det fritt fram om man har jaktkort och jakträtt?

Svensk stockfälla för mårdjakt:
Bild

_________________
Nolaskogs.se <- Skriver om krisberedskap, bushcraft, resiliens, permakultur och självhushåll, bland annat en artikelserie under hela 2014 som heter 52 veckor till beredskap.
Kristidsrecept.se <- Bevarar gamla kristidsrecept


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tis 26 apr 2011, 13:34 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Exakt, vi kastade i myrorna de sista två minutrarna som vi kokade vassrötterna, dessa måste kokas exakt 38 och enhalv minut... Vi var -otroligt- noga med tiden en minut för mycket och Gordon Ramsey hade klagat och kallat oss för dumma saker ;)


Nä vi kastade bara i dem i vattnet när vassen hade kokat och inte smakade alltför hårt och bäskt. De tvärdog direkt och smakade faktiskt lite upplivande.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tis 26 apr 2011, 18:55 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: lör 05 mar 2011, 14:07
Inlägg: 55
Imponerande stockfälla har du gjort den själv Nolaskogs? Finns instruktioner?

_________________
............................................................
SHTF? WTF! Guld är för barbarer och konserver smakar skit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tis 26 apr 2011, 22:57 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
Nolaskogs skrev:
Testade att bygga en figure four fälla i helgen, riktigt kul. Verkar finnas hur många varianter som helst på den här fällan.

Version 1.
Bild

Version 2, med lite bättre proportioner:
Bild

Funkade över förväntan! Någon som har erfarenhet av den här fällan?

min erfarenhet är att man inte får göra för stor jack i (4:an) brukar göra jacken ca 2-3 mm djupa och att det inte ska se ut som en fyra mera upprätt för annar så äter djuren upp bytet utan att den löser ut

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 10:45 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 07 feb 2012, 10:43
Inlägg: 72
Har inte läst alla inlägg så det här har säkert redan sagts.

Snarning är inte speciellt svårt alls och det finns mängder av information om detta på nätet för den som söker. Det viktigaste är att ha bra material, kunskap och vara uppmärksam på sin omgivning, hitta kaninstigar osv. Jag är uppvuxen i en miljö där dessa kunskaper var väsentliga och ett bra tips är att huka sig mycket och se marken från kaninperspektiv för att förstå hur de rör sig. Ekorre likadant, hur skulle du välja att ta dig ner för ett träd om du var ekorre? Med minsta möjliga lutning såklart, så en käpp med en snara som står lutad mot trädet kan vara en bra idé. Fasaner älskar russin och har en lång hals. Improvisera och gör det stunden kräver. Det enda humana i en överlevnadssituation är att se till att du överlever.

_________________
“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts while the stupid ones are full of confidence.” ~ Charles Bukowski


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 12:10 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
marja skrev:
Nolaskogs skrev:
Testade att bygga en figure four fälla i helgen, riktigt kul. Verkar finnas hur många varianter som helst på den här fällan.

Version 1.
Bild

Version 2, med lite bättre proportioner:
Bild

Funkade över förväntan! Någon som har erfarenhet av den här fällan?

min erfarenhet är att man inte får göra för stor jack i (4:an) brukar göra jacken ca 2-3 mm djupa och att det inte ska se ut som en fyra mera upprätt för annar så äter djuren upp bytet utan att den löser ut


Jag personligen är helt säker på att version 2 är bäst att fånga långgris med men det har ju redan diskuterats att det inte är ett alternativ :P

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 13:03 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 14:06
Inlägg: 52
themuz skrev:
Imponerande stockfälla har du gjort den själv Nolaskogs? Finns instruktioner?


http://www.naturvardsverket.se/sv/Start ... da-fallor/

Här finns även andra fällor än stockfällan. Alla godkända i sverige.

EDIT: Skriv stockfälla i sökrutan så kommer den med förklaringar och bilder.

_________________
Jag vet faktiskt var jag har min ficklampa....Båda två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: lör 24 mar 2012, 11:18 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Man skall ha klart för sig att det inte bara är att gå ut i skogen och göra en fälla, om man vill följa lagen. Och det vill man. Påföljden
för jaktbrott är böter eller fängelse.

Det man absolut måste göra är att läsa på om vilka regler som gäller i Sverige och vilka typer och konstruktioner av fällor som är godkända i Sverige.
Det duger alltså inte att titta på någon film från t ex USA och tro att man kan och får göra likadant i Sverige.

Några saker man bör tänka på är t ex:

Först skall man naturligtvis ha jakträtten till den mark man tänker göra fällan på.

Sedan skall man konstruera fällan enligt naturvårdverkets anvisningar för godkända fällor.

Fällan skall märkas med följande uppgifter: redskapets beteckning, användarens namn, adress, telefonnummer (26§ NFS 2002:18)

Fällor avsedda för räv och ripa kräver särskild utbildning vartefter man får ett sk fångstkort utfärdat. Reglerna runt rävjakt är omfattande
och får bland annat bara bedrivas i de fyra nordligaste länen och på snötäckt mark.

Jakt med slagfälla på bäver kräver förutom särskilt utbildning även tillstånd från länstyrelsen.

Överhuvudtaget är det förståss att rekommendera att man går en kurs och tar jägarexamen om man är intresserad av viltvård och jakt.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: lör 24 dec 2016, 18:04 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Ali säljer saxar utav bra kvalité, modellerna är allt från råttor, fåglar upp till gris och rådjur.
Hur dessa är lagliga eller ej låter jag vara osagt.

http://s.aliexpress.com/Vz2uueyM

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 10:55 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Olagliga så det smäller om det. Dessutom oetiskt då djuren plågas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trapping
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 21:42 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
SkogsLasse skrev:
Olagliga så det smäller om det. Dessutom oetiskt då djuren plågas.

Inte alls att jämföra med tex. Armborstjakt?

Nej, men jag som jagar älskar inte alltid hur jakt diskuteras på det här forumet.

Det är lagligt att fällfånga djur i sverige. Metoder listas hos berörd myndighet och man måste naturligtvis lösa jaktkort.

Dock är det här ett survivalistforum och vi pratar om överlevnadssituationer. Så jag går på den linjen.

Jag tycker TS ska börja lära sig spåra. Nu i snön (?) är ett bra tillfälle att lära sig hur smådjur rör sig.

Att sedan göra snaror kan man helt lagligt också öva på hemma. Ospunna gitarrsträngar är enligt mig det allra bästa.

Skickat från min BV6000 via Tapatalk

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet