Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad bär du för kniv till vardags?
InläggPostat: lör 24 dec 2016, 23:13 
Är varmvattnet slut?

Måste bara lägga mig i, trots att jag sällan skriver utan oftast lurkar runt....

Tror du gasmask på fullt allvar att en kniv räknas som beväpning har du nog missuppfattat ganska mycket. Vapen är verktyg framtagna för att skada/döda människor, en kniv duger bara till det om väldigt många faktorer stämmer, t.ex avstånd, styrka, teknik mm måste vara på din sida, kniven i de flesta militära förband används t.ex mycket oftare för att öppna ammopaket med än att skära/hugga fiender. Du kanske sett så mycket Rambo att kniven blivit ett vapen för dig men i närstrid finns mängder med vardagsföremål som är bättre lämpade att avliva någon med. (KLAS t.ex).
Finns väl ingen som är så jävla dum så han sätter sig i en situation där det enda som skiljer honom från någon som vill döda eller skada är en kniv.......

Inte ens svenska lagstiftaren ser den som vapen så det hjälper nog inte hur mycket du försöker bortse från polisens egna skrivelser......

InläggPostat: mån 26 dec 2016, 15:55 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Det verkar vara mycket beroende på var man bor. Har själv blivit dömd i domstol för en liten fällkniv som jag hade på mig när jag blev stannad en gång, men har en kompis längre norr ut som fick tillbaka sin morakniv efter han blev släppt ur fyllcell.

Skickat från min BV6000 via Tapatalk

4318

InläggPostat: mån 26 dec 2016, 16:09 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

lynx skrev:
Det verkar vara mycket beroende på var man bor. Har själv blivit dömd i domstol för en liten fällkniv som jag hade på mig när jag blev stannad en gång, men har en kompis längre norr ut som fick tillbaka sin morakniv efter han blev släppt ur fyllcell.

Blev du dömd före eller efter februari 2016?

InläggPostat: mån 26 dec 2016, 18:08 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Tant Prepp skrev:
lynx skrev:

Blev du dömd före eller efter februari 2016?

Före. Han också.

4318

InläggPostat: mån 26 dec 2016, 22:22 
Borgmästare i Jericho

På vintern i jackan har jag ett multiverktyg.. om polisen anser att det är ett problem så har jag ett problem. Men har haft det i 30 år och har fungerat än så länge.

InläggPostat: tis 27 dec 2016, 00:39 
Leatherman Wingman alltid i fickan.
Bild
Jag är kontorsråtta, pärmbärare, så jag behöver en sån på jobbet. Öppna paket, skruva åt en skruv på skrivbordslampan när den börjar sloka, klippa naglarna så jag inte gör mig illa på tangentbordet och liknande saker. Tången för att få av korken på Tippexflaskan, nä just det, Tippexen la vi ned för några år sedan... :hm: För att böja ut häftklamrar menar jag.

Nu är jag inte jurist men när det gäller lagligheten i mitt knivbärande så kan jag motivera att jag bär en sådan. Därmed betraktar jag det som ett icke-problem, med den typ av kniv jag bär. Det är ju inte olagligt i sig att bära kniv på offentlig plats, det beror på kniven och syftet. En snickare som jobbar i city kan t.o.m. åka tunnelbana med morakniv i byxan utan att det är något större problem. Kalle knarkare som har en stjärnmejsel i byxlinningen får däremot bekymmer om lagens långa noterar det.

Jag är lite glömsk så jag har den med mig i princip alltid. Även om jag går ut och tar en öl. Men det är klart, de ställen jag frekventerar, med låg frekvens, besöks mest av andra medelålders pärmbärare så det är inget problem, det finns inte ens utkastare där. Jag skulle INTE ta med den på det lokala öllangeriet en fredgaskväll när folk är där och röjer och där det alltid blir bråk.

Förresten, lite OT sådär: Jag tycker intensivt illa om den spetstandade "repkapardelen" av bladet på min Wingman. Går det att slipa ned den till vanlig egg eller möjligen vågtandad utan att förstöra bladet? (Varför jag tycker illa om det? För att det i min smak är precis värdelöst till allt, speciellt att kapa syntetlinor med.)

/MD

InläggPostat: tis 27 dec 2016, 15:40 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Förresten, lite OT sådär: Jag tycker intensivt illa om den spetstandade "repkapardelen" av bladet på min Wingman. Går det att slipa ned den till vanlig egg eller möjligen vågtandad utan att förstöra bladet? (Varför jag tycker illa om det? För att det i min smak är precis värdelöst till allt, speciellt att kapa syntetlinor med.)

Håller med, helt värdelös. Det går att slipa ner men förutsättningen är att du inte höjer temperaturen i stålet allt för mycket när du slipar, det påverkar härdningen. Farfars gamla slipsten i vattenbad funkar bra.

Bild

Swedala

InläggPostat: tis 27 dec 2016, 15:54 
Swedala skrev:
MulenDag skrev:

Håller med, helt värdelös. Det går att slipa ner men förutsättningen är att du inte höjer temperaturen i stålet allt för mycket när du slipar, det påverkar härdningen. Farfars gamla slipsten i vattenbad funkar bra.

Bild

Swedala

Ooooh, en sån där slipade jag mina moraknivar på när jag var liten grabb. Hade helt glömt bort det. Tack för det minnet!

InläggPostat: tis 27 dec 2016, 16:06 
Sometimes I just hate it when I'm right.

MulenDag skrev:
Leatherman Wingman alltid i fickan.
Bild
Jag är kontorsråtta, pärmbärare, så jag behöver en sån på jobbet. Öppna paket, skruva åt en skruv på skrivbordslampan när den börjar sloka, klippa naglarna så jag inte gör mig illa på tangentbordet och liknande saker. Tången för att få av korken på Tippexflaskan, nä just det, Tippexen la vi ned för några år sedan... :hm: För att böja ut häftklamrar menar jag.

Nu är jag inte jurist men när det gäller lagligheten i mitt knivbärande så kan jag motivera att jag bär en sådan. Därmed betraktar jag det som ett icke-problem, med den typ av kniv jag bär. Det är ju inte olagligt i sig att bära kniv på offentlig plats, det beror på kniven och syftet. En snickare som jobbar i city kan t.o.m. åka tunnelbana med morakniv i byxan utan att det är något större problem. Kalle knarkare som har en stjärnmejsel i byxlinningen får däremot bekymmer om lagens långa noterar det.

Jag är lite glömsk så jag har den med mig i princip alltid. Även om jag går ut och tar en öl. Men det är klart, de ställen jag frekventerar, med låg frekvens, besöks mest av andra medelålders pärmbärare så det är inget problem, det finns inte ens utkastare där. Jag skulle INTE ta med den på det lokala öllangeriet en fredgaskväll när folk är där och röjer och där det alltid blir bråk.

/MD

Slipa på du, men blir stålet blått där du slipar är det hejdå med tidigare hårdhet,
Slipa lite , kyl, slipa...
Låt fingrar känna värmen ...
Lycka till

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 324 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22