Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 00:29 
Verkar vara på uppgång att tjuvar sätter upp en störsändare på en offentlig parkeringsplats, t.ex vid köpcentrat. Föraren till bilen trycker på låsknappen på fjärrkontrollen men bilen låser sig inte på grund av störsändaren. Personen lämnar bilen och tjuven kan ta vad han vill.
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Orebro-lan/okt-dec/Se-till-att-du-verkligen-last-bilen/

Kolla alltså för hand om bilen är låst innan du går och handlar.

Skulle bli dyrt för mig att bli bestulen då jag har rätt mycket prylar i bilen. (:)

Nyheten var ifrån Örebro men såg ett inlägg på facebook om någon som råkat ut för det på Överby köpcentrum i Trollhättan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 00:42 
Nikenik skrev:
Kolla alltså för hand om bilen är låst innan du går och handlar.


Om bilen "blippar" som den ska när man låser så är det väl ok? Eller är det möjligen så att störsändarna kan få bilen att ge "jag är låst"-signal utan att bilen är låst?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 01:09 
normalt sätt så hör man om det låser på rätt sätt, är man osäker så provar man hantaget

störsändare börjar bli väldigt vanligt numera
kan blockera bilars låsning, trådlösa larmenheter, gsmlar och tja i stort sett all radiokommunikation

det ända som är positivt är att det är extremt jobbigt att få till en heltäckande störmatta, alla frekvenser och med signalstyrka nog

det där provades under kallakriget då väst ville ha radio med propagande till öst, och öst störde ut sändarna som i sin tur bytte frekvens

men på givna frekvenser och korta avstånd är det inga problem att störa ut lågeffektsändare, även mobil om det är en liten bit från masten


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 04:39 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Finns alla typer av "jammers" att köpa fritt på nätet.

T.ex. http://www.jammer-store.com/remote-cont ... ckers.html

Även jammers/blockers för trådlösa kameror och larmsystem, wifi, GSM, G3 & G4.
Bara att köpa direkt från hyllan!

reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 14:28 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
reboot skrev:
Finns alla typer av "jammers" att köpa fritt på nätet.

T.ex. http://www.jammer-store.com/remote-cont ... ckers.html

Även jammers/blockers för trådlösa kameror och larmsystem, wifi, GSM, G3 & G4.
Bara att köpa direkt från hyllan!

reboot

Baofeng UV5R är utmärkt som störsändare för 433MHz. Been there, done that.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 15:17 
Vanliga trådlösa reglage för kranbilar stör ut dessa frekvenser, så jag kan inte tänka mig att detta är något problem för tjuvar att få tag i nödvändig utrustning.

Den "fyller ut" och överröstar frekvenserna pga skillnad i styrka, så om bilen har "blippat" så är den låst. Annars inte.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 23:48 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Bekräftar p-hus i Gbg city drabbade av liga med störsändare under 2016.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: fre 30 dec 2016, 11:04 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Råkade ut för det två helger i rad på parkeringen på ett halvstort köpcentra.
Då jag undermedvetet väntar på att låsmekanismen skall klanka till så märkte jag direkt.

Började kolla runt var de stod då de borde vara ganska nära men då slutade de störsända. Troligtvis märkte de att jag blev nyfiken.
Borde inget vara något större problem om man är lite aktsam.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: fre 30 dec 2016, 12:57 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hade en kollega som besökte Emporia i Malmö och fick datorn stulen från datorväskan i bilen.
Han hade sin lilla hund i bilen och när han kom tillbaka verkade hunden konstig, lite rädd och väldigt tyst.
På kvällen när han skulle ta fram datorn ur väskan fanns den inte där.

Någon hade stört ut hans bilnyckel och sen gått in i bilen och helt sonika tagit datorn ur datorväskan som då var inne i kupén i samma utrymme som hunden och försvunnit med den.
Det läskiga tycker jag är att de tog den fast hunden var i bilen....

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: fre 30 dec 2016, 14:13 
fel sorts hund, hadde det varit en vettig hadde gärningsmannen åtminstådne delvis varit kvar på brottsplatsen :lol:

men visst är det ett otyg, och desvärre inget som är spontant , utan det är väl medvetet gjort och dom riskerar väldigt lite


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: mån 02 jan 2017, 21:28 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
Det finns en annan variant, avsevärt mer komplicerad och svårare att skydda sig emot. Jag vet inte om den har dykt upp "i det vilda" ännu, men den har diskuterats på säkerhetskonferenser i ett par år.

Om elakingarna stör ut sändningen med en hyfsat hög effekt på en frekvens en bit ifrån nyckelns frekvens så hör inte bilen sändningen, med sin billiga mottagare, men elakingarna kan ta emot sändningen (för att de har en bättre, mer selektiv mottagare (som inte kostar mer än ett par tior)). De sparar den sändningen. Du märker att bilen inte blinkade/lät, och trycker igen. Elakingarna spelar in din andra sändning, och slår sen av störningen och spelar upp din första sändning. Bilen låser sig. Allt är frid och fröjd och du går därifrån. Men elakingarna har en inspelad kod som kommer efter den senaste koden bilen har hört, och kan (för de flesta bilmodeller) ändra den koden från en låsning till en upplåsning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: mån 02 jan 2017, 22:10 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Säkerhet handlar alltid om att ligga steget före buset. Så det är dags att ändra på tex billåsen. Typ som Volvo har med sin app där man kan se om bilen är låst eller inte. Fast den är lite ynklig med SMS via volvo centrala system.
Är väl dags att återväcka 90 talets elektriska förarstol som gav buset en ordentlig kyss!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: mån 02 jan 2017, 22:13 
beror på hur kodsystemet ser ut, men det funkar på en hel del tyvärr,

men man kan ju låsa med nyckel

en sak jag skulle vilja vore mycket svagare sändare, gör det mycket svårare att lyssna på den


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: mån 02 jan 2017, 22:53 
Fotogenmannen skrev:
Det finns en annan variant, avsevärt mer komplicerad och svårare att skydda sig emot. Jag vet inte om den har dykt upp "i det vilda" ännu, men den har diskuterats på säkerhetskonferenser i ett par år.

Om elakingarna stör ut sändningen med en hyfsat hög effekt på en frekvens en bit ifrån nyckelns frekvens så hör inte bilen sändningen, med sin billiga mottagare, men elakingarna kan ta emot sändningen (för att de har en bättre, mer selektiv mottagare (som inte kostar mer än ett par tior)). De sparar den sändningen. Du märker att bilen inte blinkade/lät, och trycker igen. Elakingarna spelar in din andra sändning, och slår sen av störningen och spelar upp din första sändning. Bilen låser sig. Allt är frid och fröjd och du går därifrån. Men elakingarna har en inspelad kod som kommer efter den senaste koden bilen har hört, och kan (för de flesta bilmodeller) ändra den koden från en låsning till en upplåsning.


Får väl hoppas att dom mer intelligenta och utbildade tjuvarna försöker bryta sig in i någon juvelbutik eller sno några lyxbilar direkt ifrån försäljaren än bryter sig in i bilarna på ica för att sno laptops och barnstolar...

Borde vara säkrare med moderna nyckellösa bilar där man bara har nyckeln (kortet) i fickan hela tiden, eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Störsändare används av biltjuvar
InläggPostat: mån 02 jan 2017, 23:13 
nix, dom kan vara än värre, beror på modell, en del gör så att dom kommer nära , simulerar bil och länkar till den som står vid bilen och kan hoppa i och köra iväg om dom känner för det

tyvärr är inget, absolut inget riktigt säkert

men elektronik är något som är skrämmande när man upptäcker säkerhetshål

men innan dess så var en hel del mekaniska billås så usla att fplk åkte iväg med fel bil för att nycklarna funkade i massor av bilar
ex, så låste kompisen ut sig ur sin bil, vi gick bort och lånade en bilnyckel av samma fabrikat och med lite trixande kunde vi öppna bilen med fel nyckel
det här påpekades en hel del innan det började komma bilar som låstes med bilens egna styrboxar, då kan man åtminstånde inte köra iväg , om man nu inte lyckas som jag beskrev ovan

får väl bli mr bean, borra fast ett hänglås på utsidan :lol:

ska fundera om man ska göra något åt det, ex minska effekten på sändaren på nycklen och ha ett gsmlarm i bilen


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet