Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 20:57 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Klockan tickar! Ingen blir yngre!
Har för mig att jag skrivit någon tråd angående att det är Vi preppers som håller det ekonomiska hjulet i rullning!

Men om man undantar ekonomi o vanlig shopping. Hur mkt "extra" tid tar erat preppertänk?
En genomsnittlig dag? Min gissning i mitt fall vad det gäller tänk o planering!

Tänk o planerande 1-2 Tim. Trots att jag är Man så kan jag göra andra saker samtidigt!
Praktik! Dvs inhandlande eller praktisk nytta inom ämnet. 30-40 min.

Hur ser det ut för er andra?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 21:13 
Går väldigt i vågor. Kan gå veckor där jag kanske bara funderar lite i bilen på väg till jobbet och inget mer.
Andra perioder lätt en timme praktik om dagen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 21:38 
Den (så gott som) dagliga joggingrundan lägger jag i preppsäcken. Funderar ofta kring prepprelaterade saker under turen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 21:45 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Svårt att säga. Jag har mer eller mindre alltid tänkt så..
Men säg att det handlar om 30 minuter per dag i lågläge utslaget över en dag till 4 till 8 timmar i högläge för tänk och planering.
Hands on ingen tid till 6-12 timmar i maxutnyttjandeläget.
Jag kör gärna flerstegstänk i prepp, med start, mellan och slutläge (typ). Där jag börjar med något litet så att jag har/kan/förstår och sen ökar jag på i flera steg. Mellanperioden mellan stegen brukar vara lägre aktivitet.

Är det slöseri med tiden, min tid?
Tycker jag inte, i och med att det även är del av mitt intresse :D

Tycker andra att det är slöseri med tid? Mjae, om de blir påverkade på ett negativt sätt: förmodligen, men inget jag direkt har hört så här långt :hm:
De som inte är initierade vet ju inte vad man har för intresse.... (:)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: ons 04 jan 2017, 22:04 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Om det är ett sätt att leva, ska man tänka så då. Vad är prepping då? Det tar ingen extra tid för mig och jag ägnar mycket tid att tänka och göra det. Jag tänker på de närmaste åren och långt in i framtiden när jag själv är borta. Mycket av det jag gör när jag inte slösar tid på rent roande saker har med detta att göra.

Fast om det inte skulle har varit det jag gör nu så skulle det ha varit något annat istället som tagit min tid.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 16:37 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 09 nov 2016, 10:28
Inlägg: 1
Urd skrev:
Klockan tickar! Ingen blir yngre!
Har för mig att jag skrivit någon tråd angående att det är Vi preppers som håller det ekonomiska hjulet i rullning!

Men om man undantar ekonomi o vanlig shopping. Hur mkt "extra" tid tar erat preppertänk?
En genomsnittlig dag? Min gissning i mitt fall vad det gäller tänk o planering!

Tänk o planerande 1-2 Tim. Trots att jag är Man så kan jag göra andra saker samtidigt!
Praktik! Dvs inhandlande eller praktisk nytta inom ämnet. 30-40 min.

Hur ser det ut för er andra?


Jag lägger ner några extra minuter när jag handlar mat genom att köpa lite extra burkmat. Varje gång jag handlar. Sen klurar jag på lager/förråd och olika viktiga verktyg att införskaffa.

Jag tänker också att utbildning av färdigheter är viktig tid. Jag klurar på att gå en smedsutbildning, järnsmide alltså för att lära mig smida verktyg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 20:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg synes det er et spørsmål det nærmest er umulig å svare på (alikevel har jeg tid til det :lol: ) siden prepping ikke lenger et en adskilt del av " det andre livet".

Selvsagt finnes det (mange) dager som preppemessig kunne vært benyttet svært mye bedre enn på nettpoker og dårlige filmer, men da blir vel egentlig svaret det motsatte? Hva er annen tid?

Jeg jobber, reiser til og fra jobb og forsøker å følge opp familie og venner i noen grad. Uansett så brukes mye av den tiden prepperrelatert, planlegging, lesning og annet. Jobb gir lønn, lønn gir gjeldsfrihet og shopping av prepps....og det kan ikke tas ut av regnestykket.

Noen dager kan det være 18 timers praktisk arbeid, med dyr og dyrkning, andre dager null timer praktisk arbeid. Selv har jeg kommet frem til at jeg må være lat fra tid til annen for å ikke se det hele som en ny jobb.

Alikevel klarer jeg ikke å fri meg fra at jeg burde bruke enda mer tid og innsats på preppingen :?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att värdera tid! Preppertid!
InläggPostat: fre 06 jan 2017, 21:27 
Jag vet inte. Prepping är ständigt närvarande men det är inte alla gånger jag tänker på det som prepping. Mer som att det skulle vara bra att [sätt in valfri grej här] för framtiden. Man planerar ju alltid framåt på ett eller annat sätt, det är väl bara att i mer och mer av vad jag gör finns tanken på hur det passar in i en knepigare framtid.

Faktiskt drabbades jag häromdagen av tanken att gå "all in" på prepping; "collapse now and avoid the rush" liksom. Jobba för att preppa istället för att jobba för att leva... Vet inte om det är ett beslut men det börjar kännas som att det är dags att leva sin prepping lite mer istället för att bara förbereda. Tänker främst på självhushållning och självförsörjning och att lägga lönen än mer på grejer som bättrar de områdena än allmänna bra-att-ha-grejer.

Jomensåatt, det är rätt mycket tid som går till prepptänk....

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet