Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: mån 31 okt 2016, 18:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
På menyen etter shtf, så står alt som er spiselig og gir næring. Vi dyrker, holder dyr, sanker, jakter og fisker,allerede i dag, så det kommer vi selvsagt til å drive med om situasjonen krever det i fremtiden med.

Jeg synes Mustashc oppsumetrte det hele bra, men tok ikke med sanke/ samle delen. Det er mye (spesielt innenfor karbohydrater som kan samles her vi bor). Uansett så synes jeg at kunnskap, erfaring og utstyr, bør være stikkord for alt vi driver med, om vi tenker på å overleve klengete enn våre lagere.

For egen del så kjenner jeg mye som er spisbart både i skogen og ved kysten. Det vil selvsagt bli en større del av vårt kosthold under et shtf scenario.

Hvordan man er villig eller klarer å forsvare sine tilganger til næring, er jo en annen diskusjon, så det går jeg ikke inn på her.

Ser man bort fra voldsaspektet rundt det hele, så tror jeg at jakt/fiske/dyrking/dyrehold/ og sanking blir måten å overleve på (utover matlageret) og jeg tror at det meste blir laget i en gryte :lol: . Med andre ord så tror jeg at menyen etter shtf inneholder mye gryteretter og supper.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 22:32 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Crusoe skrev:
Jeg synes Mustashc oppsumetrte det hele bra, men tok ikke med sanke/ samle delen. Det er mye (spesielt innenfor karbohydrater som kan samles her vi bor). Uansett så synes jeg at kunnskap, erfaring og utstyr, bør være stikkord for alt vi driver med, om vi tenker på å overleve klengete enn våre lagere.

For egen del så kjenner jeg mye som er spisbart både i skogen og ved kysten. Det vil selvsagt bli en større del av vårt kosthold under et shtf scenario.


Tack Crusoe! :-) Du har dock helt rätt i att jag utelämnat att samla in vilt växande mat. Jag har (i brist på kunskap) alltid fått för mig att det är svårt/omöjligt att samla in något som ger kolhydrater och/eller protein. Och sallader och ört-téer i all ära, i ett tuffare läge vill man nog prioritera energi och byggmaterial för kroppen. Men jag inser att detta varit en hypotes snarare än fakta... Jag blir nyfiken, kan du ge några exempel på kolhydrat-/proteinrika växter man kan samla vilt? Har du ev någon bra rekommendation på bok eller sajt? Tack för tipset -- en ögonöppnare, Crusoe!!

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: ons 02 nov 2016, 23:47 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kalorier (fett och kolhydrater) är inte så vanligt ute i naturen, bortsett från animaliska produkter (men de är ofta magra). Det är antagligen därför människor är så förtjusta i fett och socker (och salt).

Frukt och bär kan ge en del socker och hyggligt med kalorier om det finns gott om det. Honung finns väl knappast vilt. Man kan tappa björkar på sav på våren. Saven smakar lite lagom sött utan behandling, men det finns nog inte så mycket kalorier i det. Men myror är tokiga i den. Om man kokar ihop den blir det nog bra näring.

Förmodligen finns det mycket att hämta bland insekter och smådjur, men då behöver man veta vad man gör och inte vara kräsmagad.

Annars är det nog måsägg som är största möjligheten.

Men vitaminer och mineraler är också viktigt så man bör samla åtminstone en del vildväxande, såvida man inte har mycket ogräs på närmare håll (nässlor, trädgårdsmålla, kvickrot, maskros, mjölkört och säkert mycket annat är ätligt).

Tror att det här är ett standardverk:
http://www.bokus.com/bok/9789113064864/kan-man-ata-sant/
Det finns fler liknande böcker som de hänvisar till på sidan.

Mustasch skrev:
Tack Crusoe! :-) Du har dock helt rätt i att jag utelämnat att samla in vilt växande mat. Jag har (i brist på kunskap) alltid fått för mig att det är svårt/omöjligt att samla in något som ger kolhydrater och/eller protein. Och sallader och ört-téer i all ära, i ett tuffare läge vill man nog prioritera energi och byggmaterial för kroppen. Men jag inser att detta varit en hypotes snarare än fakta... Jag blir nyfiken, kan du ge några exempel på kolhydrat-/proteinrika växter man kan samla vilt? Har du ev någon bra rekommendation på bok eller sajt? Tack för tipset -- en ögonöppnare, Crusoe!!

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 07:39 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Zombie skrev:
Å andra sidan finns det tills vidare gott om måsfåglar på sina ställen, och deras ägg borde ju också vara ätliga. Fast de är väl rätt bra på att försvara sig.


När jag var liten brukade vi plocka måsägg på försommaren, användes både till sockerkaka och pannkaka.
Måsarna lägger två eller tre ägg per näste, och när du plockat äggen kan du komma tillbaka efter 3-4 dagar och hämta fler. Eftersom de ofta häckar i en hög tillsammans kunde vi med lätthet plocka en 30-40 ägg vid varje tillfälle. Den enda synliga skillnaden mot köpeägg (förutom skalet) var att gulan var mer mörkorange.

Gällande försvar... Ja de uppskattar inte att man kommer trampande och plockar ägg, men du är stor, de kommer inte att stå och hacka på dig utan de flyger omkring, dyker, svänger nära och skiter på dig. Farmor tog bara ett paraply som hon höll tätt ner mothuvud och axlar och gick lite lågt ihopkrupen och plockade.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 21:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Når det gjelder sanking/samling, så tenker jeg ikke bare på vekster, men generelt på det som kan plukkes. Jeg skal forsøke å ordne det, men siden jeg ikke klarer å linke/jobbe med flere sider på ipad, så blir det på norsk. Er det problemer med det, så gi beskjed, så skal jeg se om jeg finner svenske navn :) (nevner også at vi bor nær havet og nærmere skogen)

Planter som dekket mye av næringsbehovet vi mennesker har er tang/tare og lav. Et ekstremt inntak av tang/tare kan gi overdose av jod, sikkert bra før et atomangrep, men ikke bra generelt sett. På den andre siden så skal du spise mye før det er noe fare.

Lav, om jeg har forstått det rett, kan dekke absolutt de fleste ernæringsbehovene til et menneske alene, men det krever at du spiser 0,5 kg hver dag. Siden lav veier lite, betyr det at du må spise minst 5 liter for å dekke dagsbehovet. De fleste lavtyper må behandles på forhånd med lut/askelut før vår kropp kan ta nytte av den, og derfor inneholder mitt lager noen kg kaustisk soda. Så får man heller lage askelut etter hvert :lol:

Karbohydrater i form av sakariner finner man mye av i frukt og bær. I tillegg er det flere røtter som kan erstatte fx potet, slik som dunkjevle. De fleste spisbare planter inneholder også noe karbohydrater, det samme gjelder sevje og innebark på diverse trær, samt margen i stengelen på flere planter.

Protein og noe fett kan finnes i nøtter og frø. I hovedsak her vi bor så er det ekolon(?) og hassel, men frø fra diverse spiselige planter kan også brukes. I tillegg kan man sanke skjell, snegler og muslinger, som gir protein og noe fett. I tillegg er jo som nevnt egg en rik kilde til protein og bor man ved kysten så et det gode muligheter til eggsanking om våren.

Selvsagt finnes det mange usikkerhetsmoment rundt det å sanke/samle. Først og fremst er det de biologiske forholda, det er ikke sikker at fremtiden gir oss de mulighetene vi har i dag. En atomforurensing vil for eksempel gjøre lav uspiselig. Dernest er det trusselen om vold. Vil nytten av å gå ut å sanke overskygge faren for å bli hjemme å beskytte det man har.

Ser man bort fra de to siste nevnte momentene, så tenker jeg at sanking tjener minst 2 hensikter i begynnelsen av et overlevelsesscenario av shtf type:
- det drøyer ditt matlager, gir det en overgangsperiode i forhold til meny.
-det gir en "fullere mage" og en bedre metthetsfølelse.

Derfor synes jeg det er fornuftig å tenke i de baner at det man sanker bør så fort som mulig impliserer i kostholdet. Uten å ha forsøkt, så tror jeg at en kg lav blandet med 0.8 kg bokslapskaus smaker langt bedre enn 1,8 kg lav :lol: billige smakstilsettere bør ha en god plass i matlageret.

Når det er sagt, så finnes det jo mye man kan sanke som fungerer godt som smakstilsettere og da.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 23:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Når det gjelder egg og proteiner, så kan man jo også tenke forbi fugleegg. Finner man en maurtue/myror(hus), så kan man legge en pressening på bakken, brette over en kant og grave maurtuen utover presseningen. Om det er sol, så vil maurene da bære sine egg under kanten slik at de ikke tørket ut i solen og man kan hente de ferdig renset derfra.

Grode egg ligger gjerne i store klaser om man finner det. Som andre egg inneholder de mye næring og spesielt protein.

En stor utfordring i forhold til å gå tilbake til kostholdet i de riktig gamle dager er vel å bytte fra pizza til grodeegg :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: lör 07 jan 2017, 17:00 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Crusoe skrev:
Når det gjelder egg og proteiner [....]

En stor utfordring i forhold til å gå tilbake til kostholdet i de riktig gamle dager er vel å bytte fra pizza til grodeegg :lol:


Tusen tack Crusoe, för din tydliga komplettering!! Otroligt nog missade jag dina utomordentliga svar som du skrev för ca 2 månader sedan, så jag såg dina inlägg först idag. Beklagar sen feedback, men det är tydligt att du funderat en hel del på detta -- jag har nu kompletterat mitt s k Prepping-masterdokument med dina idéer!! Uppskattas! :)

PS: Norskan är inget problem, jag har bott länge nära norska gränsen, och arbetar och umgås med många norskspråkiga än idag.

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: lör 07 jan 2017, 17:09 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Bokmalen skrev:
Zombie skrev:
Å andra sidan finns det tills vidare gott om måsfåglar på sina ställen, och deras ägg borde ju också vara ätliga. Fast de är väl rätt bra på att försvara sig.


När jag var liten brukade vi plocka måsägg på försommaren, användes både till sockerkaka och pannkaka.
Måsarna lägger två eller tre ägg per näste, och när du plockat äggen kan du komma tillbaka efter 3-4 dagar och hämta fler. Eftersom de ofta häckar i en hög tillsammans kunde vi med lätthet plocka en 30-40 ägg vid varje tillfälle. Den enda synliga skillnaden mot köpeägg (förutom skalet) var att gulan var mer mörkorange.

Gällande försvar... Ja de uppskattar inte att man kommer trampande och plockar ägg, men du är stor, de kommer inte att stå och hacka på dig utan de flyger omkring, dyker, svänger nära och skiter på dig. Farmor tog bara ett paraply som hon höll tätt ner mothuvud och axlar och gick lite lågt ihopkrupen och plockade.


Har vid ett flertal tillfällen själv sökt upp måsägg för att testa dessa då många har pratat varmt om dem, kom över ett bo för några årsedan med några ägg och vid en handskakning kändes det som att de var för långt gångna för att ätas.
rekade du boet med jämna mellanrum till en början eller blev det att ni plockade sporadiskt? man vill ju ogärna få ut en halvt gången måsunge i pannkakssmeten.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: lör 07 jan 2017, 19:01 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Angående måsägg så såg jag en gång ett norskt tv-inslag där en man hade satt upp hyllor på sitt hus som måsarna kunde häcka på. Hyran blev några ägg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: På menyn efter SHTF
InläggPostat: lör 07 jan 2017, 19:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man ska knäcka äggen ett och ett i en skål för sig och hälla över varje ägg i den skål man ska använda det om man ska ha mer än ett ägg, eller blanda med något annat. Det lärde jag mig tom i hemkunskapen så vitt jag minns. Fast jag håller inte så strängt på det om inte äggen har stått ett tag.

cartaq skrev:
Har vid ett flertal tillfällen själv sökt upp måsägg för att testa dessa då många har pratat varmt om dem, kom över ett bo för några årsedan med några ägg och vid en handskakning kändes det som att de var för långt gångna för att ätas.
rekade du boet med jämna mellanrum till en början eller blev det att ni plockade sporadiskt? man vill ju ogärna få ut en halvt gången måsunge i pannkakssmeten.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet