Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 01:06 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
För några dagar sedan roterade jag delar av mitt vattenförråd. Jag passade då på att dricka en del av det gamla vattnet som ett test. Dagen efter blev jag ganska ordentligt "dålig i magen".

Vattnet var ungefär ett år gammalt. Det var lagrat i en tiolitersdunk med livsmedelsklassning som jag hade tvättat ur den med diskmedel innan jag fyllde den. Dunken har stått hyfsat svalt i en garderob i bostadsytan och definitivt mörkt, dels inne i stängd garderob och i sin tur innesluten i svart sopsäck.

Jag hällde över vattnet i tillbringare innan jag drack av det. Lukten var helt normal, jag såg ingenting konstigt i utseendet och det smakade gott.

Till saken hör att jag har hyfsat lätt att just bli "lös" i magen så det finns defintivt en möjlighet att det enbart var en slump. Dock blir jag lite orolig över om det vatten jag lagrar är drickbart eller ej.

Frågan är alltså om det finns något sätt att verifiera kvaliteten på sparat vatten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 01:52 
Det är svårt att kolla vattenkvalitet utan ett kemi-labb. Ett akvarievattentest-kit kollar mycket men mäter egentligen inte bakteriehalten i vattnet. Även om nitrit är något som förekommer i orent vatten. Ett sådant kit går på runt en tusenlapp och du behöver också "bygga" en liten "e-coli analys" där du kan mäta tillväxten av befintliga bakterier i ett provrör. Verkar finnas test-remsor att köpa för att testa e-coli också men har aldrig provat dem. Finns multitest remsor att köpa för akvarievatten i zoobutiker som kollar pH, nitrit, nitrat, hårdhet och klorhalt.

Men båda testen är inte exakta och mäter inte alla potentiella faror i vattnet. Ett vanligt billigt pH-test kan ge dig ett humm om något har hänt med vattnet under förvaringen. Kranvatten är alltid är lätt basiskt i Sverige så om vattnet blivit surt har det hänt något, men bara för pH är samma som när du hällde upp vattnet är du inte säker. Plus du måste testa varje dunk vatten för att vara säker.

Sammanfattning: Är du osäker filtrera och koka vattnet. Inget test kollar allt utanför professionellt vattenlabb. Att köpa vattentester är lite slöseri med pengar om du inte tycker sådant är roligt. Lägg pengarna på ett bra vattenfilter istället.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 03:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Människor har ju dåligt luktsinne och delvis svaga instinkter. Tror dnien hund eller katt skulle veta, eller skulle den dricka ändå? Törstiga hundar tycks inte ha några hämningar för lera i alla fall. Men de kanske tål bakterier bättre än människor...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 03:15 
Zombie skrev:
Människor har ju dåligt luktsinne och delvis svaga instinkter. Tror dnien hund eller katt skulle veta, eller skulle den dricka ändå? Törstiga hundar tycks inte ha några hämningar för lera i alla fall. Men de kanske tål bakterier bättre än människor...


Hundar äter sin egen och andras avföring. Bra måttstock om vattnet är rent?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 13:20 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
Zombie skrev:
Människor har ju dåligt luktsinne och delvis svaga instinkter.


Innebär det att det inte går att varken syn- eller luktmässigt avgöra om vatten är tjänligt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 15:25 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Om det var vanligt kommunalt vatten så verkar det osannolikt att det var dåligt. http://forskning.no/mat-og-helse/2011/1 ... bli-darlig


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 16:34 
Ja, det är möjligt att magsjukan var ett sammanträffande.

Det är inte särskilt troligt att vatten som förvarats så som sagts ovan skall bli dåligt. Inte om vattnet och dunkarna var rena när det förrådsställdes.

Du kan skaffa ett vattenfilter för ökad säkerhet. Om man filtrerar till synes rent vatten går det snabbt och filtret varar länge.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 17:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, egentligen tänkte jag mer på katter. Jag gav min förra katt mjölk och hon störtade ivrigt fram och rynkade sedan på nosen och gick. Men när jag smakade på mjölken i paketet så var den litet sur. Men katter kan låta bli att äta eller dricka av helt okänd anledning. Min nuvarande brukar alltid rynka på nosen åt mjölk, sedan dricker hon mjölken eller låter bli beroende på humöret. (Den förra var betydligt mer förtjust i mjölk.) Normala hundar äter och dricker om man har anledning att tro att de är hungriga eller törstiga.

Nikenik skrev:
Zombie skrev:
Människor har ju dåligt luktsinne och delvis svaga instinkter. Tror dnien hund eller katt skulle veta, eller skulle den dricka ändå? Törstiga hundar tycks inte ha några hämningar för lera i alla fall. Men de kanske tål bakterier bättre än människor...


Hundar äter sin egen och andras avföring. Bra måttstock om vattnet är rent?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 20:28 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:51
Inlägg: 65
Tant Prepp skrev:
Om det var vanligt kommunalt vatten så verkar det osannolikt att det var dåligt. http://forskning.no/mat-og-helse/2011/1 ... bli-darlig


Tack för länk!


Skogsbonde skrev:
Det är inte särskilt troligt att vatten som förvarats så som sagts ovan skall bli dåligt. Inte om vattnet och dunkarna var rena när det förrådsställdes.


Dunken var ny och uttvättad med lite diskmedel och vattnet var från (kommunal) kran.

Det såg lika rent ut som nytt så att säga. Det var första gången jag drack av lagrat vatten, "preppning" är relativt nytt för mig och detta hade stått i knappt ett år. Blir ju nu ganska orolig att det vatten jag TROR jag har egentligen inte tjänligt... :?


Skogsbonde skrev:
Du kan skaffa ett vattenfilter för ökad säkerhet. Om man filtrerar till synes rent vatten går det snabbt och filtret varar länge.


Har du något tips på "namn" på sådant filter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
https://sawyer.com/products/type/water-filtration/
https://www.katadyn.com/en/de

De säljs i Sverige också. Det finns trådar om dem på forumet.

Angående länken så har jag druckit dyrt vatten i vattenautomat och det var inget vidare, tydligen för låg omsättning. Jag tror alla utom en föredrog vanligt kranvatten istället, det var godare.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:43 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
Här finns lite filter http://www.energishop.se/category/system

Dock avsedda för lite större system, men har du en IBC tank och en passande adapter för gängan så klarar du dig långt för en liten slant.

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:44 
Lite tro och tyckande baserat på eget vatten följer.

Jag har vatten står i husvagnen hela sommaren, jag bara fyller på då och då. Står i skuggan så den blir inte jättevarm och tanken är mörkt placerad i vagnen. Har även vatten i dunk på ett annat ställe där det står ljust och jag fyller med vatten från egen grävd brunn.

För mig har det alltid varit tydligt när vattnet blivit dåligt, det syns. Min inställning, som har funkat hittills, är att om det luktar ok, ser klart ut (titta mot ljuset i ett rent dricksglas) och smakar ok så är det ok - tappvatten alltså. Vid tvekan har jag kokat eller tagit sånt stilla köpevatten för "rå" förtäring.

Jag gissar att det inte är vattnet du fått problem av - även jag har känslig mage.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: ons 11 jan 2017, 22:48 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
Ett lätt sätt att disinfecera mindre mängder är solen. En klar glas/pet flaska, fyll med vatten och låt UV strålningen från solen döda allt. Lite varierande besked på tiden, men låt dem ligga ute i 1 dygn och rotera med flera flaskor så ska du vara säker.

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 15:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Solen är ju starkast vid ekvatorn och vi ligger långt norrut. Fungerar det i svenska förhållanden och isf under vilka månader? (Jag antar att det måste vara soliga dagar.)

nvspreppers skrev:
Ett lätt sätt att disinfecera mindre mängder är solen. En klar glas/pet flaska, fyll med vatten och låt UV strålningen från solen döda allt. Lite varierande besked på tiden, men låt dem ligga ute i 1 dygn och rotera med flera flaskor så ska du vara säker.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lagrat vatten - hur vet man om det är dåligt?
InläggPostat: tor 12 jan 2017, 16:05 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
Givetvis bör det vara under soliga dagar. Dock ökar ju bakterietillväxten med temperaturen så mest lösam i förhållande till mödan blir det ju sommartid. Vintertid håller vattnet ganska länge om man förvarar det mörkt och svalt.

Finns även vattenreningstabletter att köpa. Jag köpte ett par burkar. En tablett / 10L och 100 tabletter i en burk. Kan vara ett vinteralternativ i kombination med ett tygfilter om det kniper. Annars är koka upp vattnet i 3 minuter (stora bubblor) ett riktigt säkert kort.

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet