Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 01:11 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Prepperprincess, prepper
SHTF and Laundry
https://www.youtube.com/watch?v=KFXlPDPBOVA

Hon kärnar tvätten. Fiffigt. Fast nog tror jag att man vinner mycket på att skölja tvätten. Men det finns gott om vatten i Sverige, även om man kanske inte vill dricka det. Traditionellt går man till stranden och tvättar där, delvis direkt i sjön. Men det är ju ingen bra idé om man själv och andra ska ta vattnet från samma ställe.

Jag har funderat på vad man gör av smutsvatten när avloppen inte fungerar, men har inte sett någon bra lösning. Traditionellt tror jag att man ofta kastade ut slaskvatten (om det inte var lämpligt att ge åt djuren alltså) rätt ut, men jag antar att det i regel var tvål eller såpa och kanske mindre skadligt än moderna rengöringsmedel.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 09:21 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Prepperprincess, prepper
SHTF and Laundry
https://www.youtube.com/watch?v=KFXlPDPBOVA

Hon kärnar tvätten. Fiffigt. Fast nog tror jag att man vinner mycket på att skölja tvätten. Men det finns gott om vatten i Sverige, även om man kanske inte vill dricka det. Traditionellt går man till stranden och tvättar där, delvis direkt i sjön. Men det är ju ingen bra idé om man själv och andra ska ta vattnet från samma ställe.

Jag har funderat på vad man gör av smutsvatten när avloppen inte fungerar, men har inte sett någon bra lösning. Traditionellt tror jag att man ofta kastade ut slaskvatten (om det inte var lämpligt att ge åt djuren alltså) rätt ut, men jag antar att det i regel var tvål eller såpa och kanske mindre skadligt än moderna rengöringsmedel.


Förr bykte man ju. Mormor hade stora bykkar i källaren. Mamma berättade att när hon var barn drog de ned bykkar och tvätt till tvättstugan som låg vid ån nedströms dammluckorna till branddammen. Där leddes åvatten in och pannmuren eldades på med ved. Lut tillverkades av björkaska. När tvätten var klar släpptes allt avloppsvatten ut i ån och tvätten klappades med rent åvatten. Sedan streckades det i hela trädgården. Jag vet inte om/hur avloppsvatten efter pottaska gör skada på naturen. Det var ett litet brukssamhälle och små tvättstugor (och elverk) fanns längs ån litet här och var. Ån mynnade i Bråviken som var hyggligt ren och fiskrik i slutet av 50-talet åtminstone.

Gamla tiders tvättmedel var alltså "naturliga" som det heter nu. Ett annat naturtvättmedel görs på såpnejlika. De är vackra, påstås vara lättodlade och jag funderar på att ha dem i trädgården. Någon som testat att göra schampo av dem?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 11:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har läst att man tvätta fin tvätt med såpnejlika, typ spetsdukar med handtvätt, så jag antar att det är milt. Men orsaken till att de har den egenskapen är att det är ett bekämpningsmedel mot andra växter så att de ska få behålla mer av resurserna själva. Så det går nog inte att blanda vilt i blombänken. Det är också därför jag tror att alla tvättmedel är mer eller mindre skadliga för naturen. Litet grand smutsvatten är antagligen bara nyttig gödning, men om det blir för mycket så tar det livet av saker, kanske nyttiga insekter eller maskar. Men jag har inte läst någon undersökning om det eller så.

För övrigt är såpnejlikan inte den enda som kör med växtbekämpning. Det lär vara svårt för andra växter att etablera sig där det växer kråkbär, och de är säkert inte de enda.

Men förr i tiden hade väl alla en brunn. Jag tror inte de brukade ta matvatten ur vattendrag och sjöar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 14:50 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Zombie skrev:
Prepperprincess, prepper
SHTF and Laundry
https://www.youtube.com/watch?v=KFXlPDPBOVA

Hon kärnar tvätten. Fiffigt. Fast nog tror jag att man vinner mycket på att skölja tvätten. Men det finns gott om vatten i Sverige, även om man kanske inte vill dricka det. Traditionellt går man till stranden och tvättar där, delvis direkt i sjön. Men det är ju ingen bra idé om man själv och andra ska ta vattnet från samma ställe.

Jag har funderat på vad man gör av smutsvatten när avloppen inte fungerar, men har inte sett någon bra lösning. Traditionellt tror jag att man ofta kastade ut slaskvatten (om det inte var lämpligt att ge åt djuren alltså) rätt ut, men jag antar att det i regel var tvål eller såpa och kanske mindre skadligt än moderna rengöringsmedel.



Har man inte möjlighet att skölja tvätten bör man nog avstå från tvättmedel helt och bara använda varmt vatten.
Det minst dåliga du kan göra med tvättvattnet är nog att slåut det på en gräsmatta eller liknande så att växterna kan ta hand om näringsämnena.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 09:01 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Alltså, jag vet att det finns en hel del på youtube men jag är inte helt förtjust i videoformatet - jag gillar att läsa själv!
Finns det några bra bloggar på temat?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 03 dec 2016, 11:07 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
joclei skrev:
Alltså, jag vet att det finns en hel del på youtube men jag är inte helt förtjust i videoformatet - jag gillar att läsa själv!
Finns det några bra bloggar på temat?


Jag följer "Urvaken".
https://urvaken.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 17 dec 2016, 02:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
25 Things That You Should Do To Get Prepared For The Coming Economic Collapse
Socorrito Avila
Mekanisk uppläsning, men heltäckande och ändå kortfattad:
https://www.youtube.com/watch?v=UoUGVCb1XqY



World Economic Collapse: 3 types of people will survive. Will it be you?
Arduino Tronic
Känns välgjord...
https://www.youtube.com/watch?v=xYxMtHeNn2Q

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: mån 16 jan 2017, 17:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
A Prepper Inventory you need to consider taking
Michigansnowpony
https://www.youtube.com/watch?v=-2Rve0F8jek&spfreload=10

Hon pratar litet fort om man inte är så slängd i engelska, men klart mycket som är värt att tänka på. Både det hon säger och motsatta sidan av saken (OPSÄK).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: tis 17 jan 2017, 14:32 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Litar du blint på någon annan har du redan förlorat. Ingen annan kan ha "rätt" gentemot ditt perspektiv. Du kan enbart lita på dig själv och du bör så göra, med ett sunt och ödmjukt självkritiskt tänkande.

Bara du själv kan avgöra vad som är rätt respektive fel i din situation. Det går alltid att peka åt andra och säga åt dem hur de ska göra, men du kan aldrig frånkoppla att alla svar utgår från betraktarens perspektiv när de mottages.

Lyssna och läs vad andra gör och inte gör, jämför med dig själv, anpassa och tillämpa.
När det kommer till prepping fungerar inte halvfabrikat. Du behöver ta ett koncept och tälja till det efter egen förmåga och behov.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 18:07 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Tack Zombie för bra videos. De gav en del att tänka på. Särskilt Michigan Snowponys inlägg om inventering av närområdet. Som boende i ett litet villaområde i utkanten av Sveriges åttonde stad kan det vara viktigt att underhålla grannrelationerna. Vi har ingen BOV eller BOL så om det skiter sig buggar vi in.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: ons 18 jan 2017, 23:20 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Micro VS Macro Preppers and Survivalists
Canadian Prepper
https://www.youtube.com/watch?v=gIOhHD8uqA0

Intressant indelning, vad man egentligen inriktar sig på ger förstås olika effekter i praktiken (redan i nuläget alltså).

Pratar snabbt, men lätt att lyssna på. Förfärligt att se på videon, bakgrunden far i alla riktningar. Det räcker om man tittar litet i början eller slutet där det finns text. Resten tas bäst in via öronen.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: fre 03 feb 2017, 22:17 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
The harshest Survivalism video.
lorax2013
https://www.youtube.com/watch?v=7K6L8kUs_Ao

En annan syn på survivalism etc.
Han pratar visserligen tydligt men snabbt.
Några viktiga punkter som jag fattade dem (hann inte riktigt hänga med i allt, kan ha blivit fel någonstans):

Hör på experter, de som varit med om inbördeskrig och depressioner (och fattiga?)
Interpersonella förmågor är mycket viktiga.
Ren svält är ovanlig, problemet är främst av sjukdomar orsakade av långvarig felnäring, matlagning är viktigt.
Rikedom hjälper, man kan köpa sig en väg ut.
De svagheter man har förvärras (t ex dålig förmåga att komma överens med folk, dåligt näringsintag, fattigdom).
Survivalister kommer inte automatiskt att hamna på toppen vid SHTF, granska dina motiv.
Man bör inrikta sig på att fixa nuvarande relevanta problem, de försvinner inte vid SHTF.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 01:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
The Things Preppers Forget
beauty colorful?, Prepper Princess
https://www.youtube.com/watch?v=E-op4HCl1DY

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 10:14 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Micro VS Macro Preppers and Survivalists
Canadian Prepper
https://www.youtube.com/watch?v=gIOhHD8uqA0

Intressant indelning, vad man egentligen inriktar sig på ger förstås olika effekter i praktiken (redan i nuläget alltså).

Pratar snabbt, men lätt att lyssna på. Förfärligt att se på videon, bakgrunden far i alla riktningar. Det räcker om man tittar litet i början eller slutet där det finns text. Resten tas bäst in via öronen.


Gillade också den här videon. Gav en del bra tankar om hur man applicerar preppertänket på den situation man befinner sig i. It's all about context, som han säger. Min ambitionsnivå ligger väl i Mesospåret även om jag har en lång bit kvar att gå för att komma dit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 00:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
25 Things NOT To Do If You Bug IN
Reality Survival
https://www.youtube.com/watch?v=l87rFaziO98

Rent praktiska saker att låta bli när SHTF har infallit och man buggar in. Många vettiga saker som man kanske/troligen inte har tänkt på.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet