Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Hur ser ditt förråd ut?
Ligger lite här och där 35%  35%  [ 28 ]
organiserat, (i backar/hyllor) 46%  46%  [ 37 ]
organiserat, (i ett skåp) 3%  3%  [ 2 ]
Sjukt organiserat, (i ett rum avsett för bara prepping/survivalism) 16%  16%  [ 13 ]
Antal röster : 80
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur ser ditt förråd ut?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 20:17 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: tis 05 jan 2016, 01:54
Inlägg: 95
Nikenik skrev:
@SvenskPrepper: SAMLA är bra men kom ihåg dom inte är "food-grade".

Nej, jag har bara välpaketerade saker i dem. De duger finfint till att... samla saker :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur ser ditt förråd ut?
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 22:40 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
4-5 veckors mat förvaras i skafferiet på hyllor. I SmartStoreboxar Classic 10 förvaras små prylar i skåp. 4-5 månaders mat förvaras i SmartStoreboxar Classic 31 i ett externt förråd som är ca 1,5 kvm litet. Där förvaras div prepprylar i likadana boxar.

Jag kommer att fasa ut det mesta av mitt konservlager till förmån av frystorkad mat. Har nu köpt några SmartStoreboxar Dry för att snart börja paketera in vissa torrvaror i långtidslager med mylarpåsar och syreätare. Ska försöka få till ett musskydd av aluminiumnät så att dessa boxar i framtiden ska kunna förvaras var som helst.

Önskar att jag hade ett stort förråd med platsbyggda hyllor så att alla boxar kunde stå snyggt uppradade. Framför allt behöver all toapapper, herre jösses, en egen plats.

Jag kan nämna att jag bor på 20 kvm och den lilla förvaringsyta som finns i lägenheten är full. Dock går det inte att se att här bor en ”galen” prepper eftersom alla ytor och golv är befriade från grejer och pynt.
Skrev nyligen i en annan tråd om att jag ska köpa på mig seriös överlevnadsutrustning, campinggrejer och lådor med frystorkad mat och den enda yta som finns är mitt på golvet i mitt enda rum. HJÄLP! (:)

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur ser ditt förråd ut?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 10:26 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Länkar ordnat till bilder och nya lådor på plats food-grade.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur ser ditt förråd ut?
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 02:00 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Som nykomling får jag "bumpa" lite gamla trådar bara för nöjes skull... :)

Jag har lite utsprida förråd.. Utöver vanligt normalskafferi har jag ett skafferiutrymme (ca 1,5 m2) med välfyllda hyllor. Mestadels sådant som roteras lite efterhand; Massa soppburkar, bullens pilsnerkorv, Jaka, pasta, potatismospulver, ris, ketchup, burkpotatis, konserver i allmänhet (svamp, hackad tomat, grönsaker, bönor osv). Är ett ganska "dynamiskt" förråd som dessvärre emellanåt kan "gå tomt" pga slarv och sakna enstaka varor t.ex ketchup (barnen förvandlas då till en galen babianflock - blir närmast ett träningspass i apokalypsen). Alltid några säckar hundmat till mina rottweilerjyckar (kan i värsta fall bli människoföda). Detta förråd räcker för några veckor i matväg för familjen. Här finns även en utvidgad 72-timmarslåda med ficklampor, batteri, dynamoradio, vattenreningstabletter, vattendunkar, fotogenlampa, tändare/tändstickor och värmeljus.

Har sedan ett "långtidsförvar" av SHTF-karaktär nedgrävt i krypgrunden, nedgrävt både pga massiv paranoia :) men framförallt pga jämnare temperatur, fuktighet och musskydd. Har lite olika varianter men mest en modell av svarta plastbackar typ:
Bild

Kör en storlek som rymmer 4 st 5 litersdunkar HD-PE i varje låda. Typ:
Bild

Boxarna har varierat innehåll. Vissa har Mylar-förvaring och syre-ätare + dunkar, andra har bara dunkar eller bara material packat i mylar osv. Merparten livsmedel. En hel del annat än mat är också nedpackat här som enligt min filosofi kan vara bra post-SHTF (om inte annat så för byteshandel). Utrustning för vattenrening, stort antal ficklampor, batteriförråd, tändare, multivitamintabletter, fröer för odling mm. Sjukvårdsutrustning "delux" (Stort antal läkemedel, dropp, Infusionsutrustning, intravenöst AB, utrustning för mindre kirurgiska ingrepp osv)

Har ett olagligt antal dunkar fotogen i garaget för att driva min jula-fotogenvärmare (uppvärmning är mitt lilla "ångestbarn" eftersom jag bara har direktverkande el och L/L-värmepump som uppvärmning)
Bild

Kan kanske även kalla trädgården/odlingslandet för "förråd". Ganska mycket i odlingsväg som klarar de skånska "vintrarna" i zon 1-2. Lök, Potatis, äpplen klarar sig ofta länge...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur ser ditt förråd ut?
InläggPostat: fre 20 jan 2017, 18:50 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Jag har min utrustning i eurobackar. De är i samma format som brödbackar och är stabila och slagtåliga. På så sätt kan jag snabbt lasta allt i bilen vid behov.
Bild


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet